Foto: Santa Maria

Vaker buitenlands koken door coronajaar

Het thuiswerken door corona en het sluiten van de horeca heeft ertoe geleid dat Nederlanders meer tijd zijn gaan stoppen in koken. Ze kochten ruim 10 procent vaker producten uit de internationale straat, fors meer voor een categorie die afgelopen jaren nauwelijks groei liet zien.

Bonduelle zet volledig in op duurzaamheid

Bonduelle heeft zichzelf tot doel gesteld in 2025 de Benefit Corporation-certificering te halen. Daarvoor heeft de conservenfabrikant zeven duurzaamheidsbeloften opgesteld. Eén daarvan is minder bestrijdingsmiddelen gebruiken. Dat kan gepaard gaan met hogere kosten voor telers. 'Als keten moeten we borgen dat de teler een eerlijke prijs voor zijn producten krijgt. Dat kan een supermarktketen wel terug gaan zien in de prijs', aldus Bonduelle.

Kaas in de supermarkt plust flink

De groei in de kaasmarkt blijft vooral komen uit kaas die in maaltijden en gerechten gaat en uit kaas voor bij de borrel of als tussendoortje. Opvallend is de fors gestegen kaasomzet dit jaar. Dit is een corona-effect. Door het massale thuiswerken slaan mensen meer kaas in.

Foto: Foodmagazine

Diepvries groeit spectaculair door thuiswerken

De diepvriescategorie had al de wind mee en de coronapandemie heeft deze trend een flinke boost gegeven. Toppers zijn ijs, snacks, aardappelproducten, groenten en vleesvervangers. Ook de pizzamarkt trekt weer aan, na een dip tijdens de eerste lockdown.

'30 procent assortiment doet helemaal niks'

'30 procent assortiment doet helemaal niks'

POSTERHOLT - Het rendement van de rest loopt ook niet over: 50 procent draagt minder dan 5 procent bij aan de marge. Wie logistiek expert Paul Durlinger spreekt, vraagt zich af waarom het supermarktassortiment zo verschrikkelijk breed en diep is.

Links Pieter Goudswaard van MVO Nederland en rechts Jumbo-ondernemer George Verberne. Foto's Distrifood

Dit leren we van Jumbo's versingevroren brood

WAGENINGEN - Jumbo Verberne slaagt erin om de retourstromen in brood met 60 procent te doen afnemen. Sinds driekwart jaar verkoopt de ondernemer daarvoor versingevroren brood op de broodafdeling. 'Zoveel retour, dat was moreel niet aanvaardbaar', zegt George Verberne. MVO Nederland daagt nu meer ondernemers uit te volgen.

Ancèl Merk-Dost en Carola Sonnemans van Bonduelle.

Bonduelle: Eiwittransitie in een versnelling

Bonduelle lanceert voor het vriesversschap twee nieuwe peulvruchtinnovaties. Bonduelle rode kidneybonen en Bonduelle bonenmix (rode en groene kidneybonen en kikkererwten) stromen het supermarktschap vanaf week 42 in. 'We willen blijven inspireren met plantaardige voeding.'

De Fish Twist varianten van John West zijn een blijvertje

De Fish Twist varianten van John West zijn een blijvertje

Amper tweeëneenhalf jaar geleden introduceerde John West zeven Fish Twist varianten. Na een achtste plek in de top-20 introductielijst van 2021 en een optimalisatie van de range in 2022 is nu ook een plek op de 'stayerlijst' bemachtigd. 'Dat maakt ons natuurlijk trots', vertelt Category Development Manager Kai Otten.

Yes it's Pizza: geheel vegetarisch met groentebodem

Yes it's Pizza introduceerde in 2018 pizza's met groentebodems. Een nieuw product, dat inspeelt op de trends van dit moment en nieuwe kopers aantrekt. Op de stayersranglijst neemt Dr.Oetker de zevende plek in. 'Een mooie verrassing!', reageert trade marketing manager Andor Leerdam.

Fuze Tea blijft consument verrassen

Fuze Tea is de nummer 1 in de stayersranglijst. Deze in 2018 geïntroduceerde innovatie binnen het ijstheesegment met verrassende smaken bevat weinig calorieën en wordt duurzaam geproduceerd. Voor de consument is en blijft het een bijzondere drank. 'Fuze Tea verrast met unieke smaakvariaties van natuurlijke ingrediënten', aldus Daniela Depping, Marketing Manager Coca-Cola Nederland.

Ook binnen kat wil Best for your Friend een stevige positie opbouwen

Het merk Best for your Friend presteert in het supermarktkanaal buitengewoon goed. Het merk is dit jaar met 33 procent in omzet gegroeid (Bron: Nielsen, Food ex Lidl/Aldi, MAT week 40/2020) en is binnen de categorie hondensnacks marktleider. Naast verdere groei in hond ziet het merk kansen in de categorie kat en heeft dit jaar o.a. de vernieuwende natuurlijke kattensnack Delicups gelanceerd. Ze hebben bij leidende retailers in Nederland, Frankrijk, België, UK en DACH schapposities verworven op basis van bewezen successen.

'Een mooie score, die we samen met de retail hebben behaald!'

Een Advantage-meting, op basis van beoordeling van zowel Nederlandse als Belgische retailers, wijst uit dat Perfetti van Melle overall het beste scoort binnen de categorie Snacks en Zoetwaren. 'Een mooie score, die we samen met de retail hebben behaald. Op basis van de nieuwe inzichten gaan we onze gezamenlijke business in 2021 nog verder verbeteren!'