Bonduelle: Eiwittransitie in een versnelling

Bonduelle: Eiwittransitie in een versnelling
Ancèl Merk-Dost en Carola Sonnemans van Bonduelle.

Bonduelle lanceert voor het vriesversschap twee nieuwe peulvruchtinnovaties. Bonduelle rode kidneybonen en Bonduelle bonenmix (rode en groene kidneybonen en kikkererwten) stromen het supermarktschap vanaf week 42 in. 'We willen blijven inspireren met plantaardige voeding.'

Peulvruchten hebben de wind mee. De groente is niet alleen gezond en lekker, maar speelt ook een belangrijke rol in de eiwittransitie. Bonduelle vindt het daarom tijd worden om het vriesversschap te voorzien van nieuwe varianten. In 2018 werd Bonduelle Edamame Bonen voor de vriezer al met succes gelanceerd.

Het mooie van vriesvers is dat je gemakkelijk kan portioneren”

‘De shopper weet vriesvers steeds vaker te vinden’, legt Ancèl Merks-Dost, Category Manager conserven en vriesvers, uit. ‘Zeker als het gaat om gezonde en plantaardige producten. Het mooie van vriesvers is dat je gemakkelijk kan portioneren, je neemt wat je nodig hebt uit de verpakking en de rest kan terug in de vriezer. Hierdoor wordt ook voedselverspilling tegengegaan.’

Eiwittransitie

De uitbreiding van het peulvruchtenaanbod in vriesvers draagt ook bij aan de eiwittransitie. ‘Dat wordt steeds relevanter’, vertelt Carola Sonnemans, Brand Manager vriesvers. Momenteel bestaat ons bord voor 60 procent uit dierlijke en voor 40 procent uit plantaardige eiwitbronnen. In 2030 is het precies andersom verwacht Bonduelle. En dan komt de peulvrucht al snel om de hoek kijken. Sonnemans: ‘De peulvrucht is een natuurlijke vervanger voor vlees en rijk aan plantaardige eiwitten en vezels. Daarnaast is de uitstoot van peulvruchten ten opzichte van vlees veel lager. 1 kg peulvruchten is verantwoordelijk voor 1kg CO2 uitstoot, terwijl 1kg biefstuk verantwoordelijk is voor 34kg CO2 uistoot. Daarmee zijn peulvruchten niet alleen goed voor de eigen gezondheid, maar ook voor die van de planeet.’ 

Kassa-aanslag retailer

Ancèl Merks-Dost en Carola Sonnemans geven aan dat er een enorm groeipotentieel aanwezig is aangezien op dit moment 4 op de 10 Nederlanders peulvruchten consumeren. ‘Dat kan zeker veel meer worden en het trekt ook jongere en nieuwe kopers naar de categorie’, aldus Merks-Dost die aangeeft dat de aankopen tot een hogere kassa-aanslag leiden. ‘Voor een retailer is deze categorie heel interessant. Peulvruchten zijn een groeisegment en complementair aan de versafdeling. Ze maken steeds vaker deel uit van moderne maaltijden, zoals burrito’s. Hier zijn meerdere ingrediënten voor nodig en dat leidt tot een groter af te rekenen bedrag dan de traditionele maaltijd met groente, aardappelen en vlees.’

De nieuwe innovaties spelen in op de sweetspot van de vriezer: ‘gezond & plantaardig’. Peulvruchten sluiten verder aan op allerlei consumentenbehoeftes zoals gemak, goedkoop, duurzaam en lekker. Vriesverse peulvruchten zijn geschikt voor warme bereiding en hebben een goede bite. De twee innovaties zijn voorzien van een recyclebare verpakking.

Een Mexicaanse wrap wordt een Flexicaanse wrap en de Beef Teriyaki een Bean Teriyaki”

Bonduelle presenteert de twee nieuwe artikelen in het kader van de vorig jaar gelanceerde Reset je Recept campagne. Veel consumenten willen best een dagje minder vlees eten en zoeken naar manieren om meer groente te consumeren, maar weten lang niet altijd hoe. Deze campagne is een stimulans om vlees in een gerecht te vervangen door peulvruchten. ‘Een Mexicaanse wrap wordt een Flexicaanse wrap en de Beef Teriyaki een Bean Teriyaki’, benoemt Carola Sonnemans enkele inspirerende voorbeelden. 

Dit artikel is gesponsord door Bonduelle.

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.