Bekijk alle artikelen

Foto: Shutterstock

Feiten en cijfers: De actuele omzetten en ontwikkelingen

De feiten en cijfers over de supermarktbranche op een rijtje.

Winnaars Dirk en Nettorama. Foto's: Distrifood

CPS GfK Zomerrapport 2024: De uitslag is bekend

Dirk en Nettorama zijn de grote winnaars in het Zomerrapport van CPS GfK. Voor Dirk betekent dit bij de landelijke ketens prolongatie van de winst in het Kerstrapport, Nettorama is terug op de eerste plaats bij de regionale ketens, na twee keer winst op rij voor Poiesz.

Foto: Distrifood

Zomerrapport 2024: Nettorama haalt Poiesz in bij regionale formules

Nettorama neemt in het CPS GfK Zomerrapport de eerste plaats weer over van Poiesz. Nettorama wint op vier aspecten en stijgt in waardering, terwijl Poiesz nog op twee aspecten wint en één tiende punt inlevert. Opvallende andere ontwikkeling: Boon's Markt krijgt een fors hogere waardering en komt de top-5 binnen op de derde plaats.

Foto: Dirk

Zomerrapport 2024: Dirk wint weer bij landelijke formules

Dirk behoudt zijn eerste plaats in het CPS GfK Zomerrapport bij de landelijke formules. De A-merkdiscounter doet dit, ondanks een nipt lager rapportcijfer, vol overtuiging. Dirk wint op vier van de negen aspecten, waaronder het belangrijke aspect kwaliteit. Met Lidl op de tweede plaats en Plus op plek drie is het hele podium ongewijzigd.

Foto: Distrifood

Circana: Marktaandeel Lidl stijgt wel, daling voor Plus/Coop

ZALTBOMMEL - Het marktaandeel van Lidl Nederland is met 0,3 procentpunt gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Foto: Distrifood

Marktaandelen: Superunie en AH stijgen, Jumbo en Aldi dalen

AMSTERDAM - NielsenIQ heeft de marktaandelen over 2023 gepubliceerd.

Winnaars van het GfK Kerstrapport 2023 Dirk en Poiesz. Foto's: Distrifood

GfK Kerstrapport: Dirk eerste plek landelijk, Poiesz wint regionaal

ZEIST - Historische winnaars in het GfK Kerstrapport 2023. Bij de landelijke formules een primeur. Voor de eerste keer in de geschiedenis staat Dirk op de hoogste trede van het podium. Bij de regionale formules dezelfde winnaar als in de zomer. Maar omdat Poiesz nog midden in het vieren van het 100-jarig bestaan zit, mag dit ook rustig een historisch resultaat worden genoemd. Zeker in een tijdperk waarin juist prijsformules de wind in de rug hebben

Foto: Ronald Hissink

Stayers: Eiwitclaim energiebooster voor omzet na moeilijk introductiejaar

€103.698.873. Dat is de gezamenlijke omzet van de best presterende producten twee jaar na hun introductie in de supermarkten (MAT 32-2023). In groeitempo zijn het toppers, maar in absolute cijfers is dit jaar geen uitschieter. 'Ondanks dat 2021 geen goed introjaar was vanwege corona, zijn de stayersomzetten en -groei redelijk gemiddeld', legt Circana-onderzoeker Sjanny van Beekveld uit.

Archieffoto: Ronald Hissink

Zo scoren formules in vers: Spar aan kop, Jumbo en Plus opvallend hoger dan AH

De versprestaties van Nederlandse supermarkten lopen sterk uiteen. Niet veranderd is dat Spar relatief de succesvolste versverkoper van Nederland is en Dirk het minst. Maar uit de cijfers van GfK vallen veel meer interessante conclusies te trekken. Distrifood zet er 10 op een rijtje.

Foto's: Anne van der Wouden, Chuck Studios/Olaf van Gerwen en Distrifood

GfK Versrapport 2023: Winnaars, trends en ranglijsten

LEEUWARDEN/OOSTERHOUT - Poiesz blijft de nummer 1 in vlees, maar onttroont nu ook Hoogvliet bij brood. Nettorama vergroot zijn voorsprong op Lidl als koploper in agf. De snelle stijging van de prijzen in de supermarkten, ook bij vers, missen net als vorig jaar hun effect op het GfK Versrapport 2023 niet. Maar onder de streep verandert alleen in brood het podium.

Internationaal shopper onderzoek leidt tot betere verkoopresultaten

Internationaal shopper onderzoek leidt tot betere verkoopresultaten

Growers United wil weten wat consumenten beweegt en is in de branche koploper als het gaat om internationaal georiënteerd shopper onderzoek. 'Via verschillende methoden meten we wanneer de shopper welke afwegingen maakt en waarom. Met deze informatie kunnen we voor een aanpak kiezen, die op de keuzemomenten inspeelt. Zowel met het product als in het schap,' vertelt Perry Dekkers, commercieel directeur bij Growers United. 'Samen met retailers ontwikkelen we zo een passende (marketing)strategie die zowel shoppers, retailers als leveranciers helpt in het maken van de juiste keuzes.'

De uitreiking van de hoofdprijzen in het GfK Zomerrapport. Foto: Distrifood

GfK Zomerrapport: Plus en Lidl samen op één; Poiesz wint regio

HUIZEN/UTRECHT - Lidl heeft voor het eerst het GfK Zomerrapport gewonnen. De discounter deelt de eerste plaats met de winnaar van het jongste Kerstrapport, Plus. Bij de regionale formules herovert Poiesz de eerste plaats ten koste van Nettorama.

Foto: Michel Zoeter

Top 100 van merken in omzet zo groot als Jumbo

Met een omzet boven de €10 miljard zijn de 100 topmerken in de supermarkt in omzet gelijk aan een formule als Jumbo. Opvallend is dat de grootste merken sterker groeien dan de staart van de top-100. Hertog Jan is ook voor het eerst dit jaar groter dan Heineken en daarmee het grootste biermerk. Vier lessen voor A-merken in tijden van inflatie en negen lessen over groei.

Foto: Distrifood

Plus terug aan kop in onderzoek naar imago mvo

AMSTELVEEN - Plus is terug op de eerste plaats van het GfK MVO Rapport. De formule voerde de ranglijst aan sinds 2015, maar verloor die toppositie vorig jaar aan Poiesz. De verschillen tussen de twee topformules in het onderzoek zijn nu minimaal, maar omdat Poiesz ten opzichte van vorig jaar meer inlevert, vooral op het aspect dierenwelzijn, neemt Plus de eerste plaats over. Poiesz is nu nummer 2, terwijl Jan Linders net als vorig jaar op de derde plaats staat.

Foto: Michel Zoeter

Laagst gemiddelde weekomzet ooit voor productintroducties

De opgetelde omzet van de beste 20 supermarktintroducties uit 2022 is de laagste ooit. Volgens IRI is dat te wijten aan de coronajaren en grondstofschaarste. In dit artikel staat de lijst van de 20 topintroducties uit 2022. Ze zijn gerankt op gemiddelde weekomzet.

Collage: Distrifood

Marktaandelen 2022: Wie zijn de winnaars en verliezers?

ZEIST - IRI en NielsenIQ hebben de marktaandelen over 2022 naar buiten gebracht. Distrifood zet de winnaars en verliezers op een rijtje. En de twijfelgevallen.

Foto: Sebastian Rozendaal

IRI marktaandelen 2022: Superunie beperkt verlies marktaandeel na vertrek Deen

ZALTBOMMEL - Het marktaandeel van Superunie is afgelopen jaar met een vol procentpunt gedaald naar 25,6 procent, maar het inkoopverbond beperkte uiteindelijk het verlies.

Archieffoto Distrifood

NielsenIQ marktaandelen 2022: Marktaandeel Jumbo en Lidl daalt

AMSTERDAM - Zowel Jumbo als Lidl hebben marktaandeel ingeleverd over 2022. Dat maakt onderzoeksbureau NielsenIQ bekend. AH laat groei zien, voornamelijk door de overname van Deen winkels.