17 januari 2025

Het logo van Albert Heijn boven de ingang van de winkel in 's Gravendeel. Foto: Distrifood
Spook-AH: Rechter moet toch oordelen over claim van 4 ton

De rechter moet toch een vonnis wijzen in de zaak van de plotseling gesloten Albert Heijn in 's-Gravendeel. De betrokken partijen zijn er niet onderling uitgekomen hoe de claim van 4 ton af te handelen.

Richard Muijs. Foto: LinkedIn
Manager winkeloperatie Coop vertrekt deze zomer

Manager winkeloperatie Richard Muijs trekt na bijna 12 jaar de deur achter zich dicht bij Coop.

Foto: ANP
Albert Heijn-bessendrama: Ook zieken in België

Ook een aantal Belgische consumenten is na het eten van blauwe bessen van Albert Heijn waarschijnlijk besmet geraakt met hepatitis A.

Foto: Distrifood
Jumbo Benders start actie in stadion VVV en geeft ton weg

Jumbo Benders geeft dit jaar €100.000 weg aan lokale verenigingen en stichtingen in Venlo en omgeving.

EMD-baas Philippe Gruyters tijdens de viering van het 35-jarige bestaan van EMD. Screenshot: Distrifood
Nieuwe internationale inkooppartner voor Superunie

Het internationale inkoopverbond EMD, waar vanuit Nederland Superunie bij is aangesloten, heeft een nieuw lid. Het gaat daarbij om het Franse Francap voor samenwerking op het gebied van eigen merken.

Foto: Shutterstock
Ontslag op staande voet na plakken kortingsstickers

Een assistent-supermarktmanager is volgens de rechter terecht op staande voet ontslagen, omdat hij 'verspil-mij-niet'-stickers plakte op producten die hij zelf kocht.

Foto: ANP
Fabrikanten kort: Belgische mededingsautoriteit onderzoekt AB Inbev

De Belgische mededingingsautoriteit start een onderzoek naar mogelijk machtsmisbruik door AB Inbev, 's werelds grootste bierbrouwer.

Foto Ahold Delhaize
Ahold Delhaize lanceert massaal producten huismerk

Ahold Delhaize introduceert 500 nieuwe huismerkproducten in zijn winkels in Centraal-en Zuidoost-Europa. Deze grootschalige introductie maakt deel uit van een harmonisatieproject in de regio. Het fors inzetten op private label sorteert al effect: de omzet groeit flink.

16 januari 2025

Foto: Peter Roek
Jaarcijfers: Jumbo verliest 2,3 procent omzet, bespaart €150 miljoen

De omzet van de supermarkten van Jumbo is afgelopen jaar met 2,3 procent gedaald naar €10,64 miljard. Tegelijkertijd heeft de onderneming, door onder meer inkoop via Everest en het schrappen van grote sponsorcontracten, €150 miljoen aan besparingen doorgevoerd.

Plus groeit qua aantal winkels. Foto: Distrifood
Plus piekt in lijst grootste ketens, Aldi daalt, Poiesz nieuw

Plus heeft een flinke sprong gemaakt in de top-50 winkelketens. De ondernemersformule klimt van plek 17 naar 13 in de lijst formules met de meeste verkooppunten.

Foto: ANP
Albert Heijn richt crisisteam op vanwege blauwebessendebacle

Albert Heijn brengt een speciaal team op de been dat klanten helpt met vragen over de terugroepactie van kilozakken bevroren blauwe bessen die besmet waren met hepatitis A. Ze kunnen hier ook terecht om eventuele schadeclaims in te dienen. AH komt met dit meldpunt na hevige kritiek op de communicatie rond de recall.

Foto: Edeka
JDE-boycot: Na Jumbo ook geen koffie en thee bij Edeka

Bij Edeka zijn door de clash met Jacobs Douwe Egberts (JDE) de eerste gaten in het koffieschap te zien. Begin deze week werd al duidelijk dat Jumbo een leveringsstop heeft.

Foto: Distrifood
Aldi zet met nieuw huismerk Daylicious in op vers gemak

Aldi zet met het nieuwe huismerk Daylicious in op meer gekoelde gemaksproducten.

Drukte bij de kassa's bij Jumbo Foodmarkt Utrecht. Foto: Distrifood
ING: Consument koopt dit jaar meer en duurdere artikelen

Economen van de ING-bank verwachten dat consumenten in 2025 weer meer en luxere producten kopen in supermarkten.