FreshRecruitment
Fabrikanten kort: Recordjaar voor Lotus Bakeries
De fabrikant van Snelle Jelle en Peijnenburg kan dit jaar maximaal tien procent groei aan. Het bedrijf zit na een goed 2024 bijna aan de maximale capaciteit.
De fabrikant van Snelle Jelle en Peijnenburg kan dit jaar maximaal tien procent groei aan. Het bedrijf zit na een goed 2024 bijna aan de maximale capaciteit.
Chocolademerk Tony's Chocolonely behaalde voor het eerst meer dan €200 miljoen aan omzet. Dat is onder meer te danken aan goede verkopen bij Amerikaanse supermarktketens Walmart en Kroger.
Een overname van chocoladeproducent Droste in Vaassen door het Belgische bedrijf Pauwels Engineering is afgeketst. Daarmee dreigt het definitieve einde van een iconisch merk.
Grote Nederlandse supermarktformules moeten zich meer richten op langdurige samenwerking met kleinere fabrikanten die innoveren en gezonde alternatieven naar het schap brengen. Dat zeggen Piet Driessen en Maudie van den Broek, ceo en marketingcoördinator bij het Nederlandse low calorie-sauzenmerk Callowfit, na de recente sanering bij Jumbo.
Na Nederland en België bestormt Holie's met zijn ontbijtgranen nu ook het Verenigd Koninkrijk. Merick Schoute en Valentijn van Santvoort durven zelfs te dromen van de stap om hun granola's, muesli's en repen in de Verenigde Staten te lanceren. 'Daar is het probleem van suiker en obesitas letterlijk en figuurlijk groot.'
Stijgende zuivelprijzen, een bikkelhard onderhandelingsspel met supermarkten en de coronapandemie. Smeerkaasfabrikant Koninklijke Eru komt uit een moeilijke periode. Maar Dieter Kuijl, die met zijn familiebedrijf St. Paul Eru overnam, tekent een ambitieuze toekomst voor het oer-Hollandse merk uit.
Veel fabrikanten willen hun verpakkingen verduurzamen, maar aan zulke ingrijpende veranderingen kleven risico's. Ruim 70 procent van alle nieuwe verpakkingen veroorzaakt een daling in sales. 'Dit zijn over het algemeen zeer risicovolle projecten', stelt productintroductiespecialist Theo Toering.
Niet eerder boekten nieuwe producten twee jaar na hun entree in de supermarkt zo weinig omzet als dit jaar. €71 miljoen brachten stayers als Heineken Silver, Campina Sterke Start, Danone Hipro kwark in knijpzak en Dreft max power op. Vorig jaar was dat €104 miljoen. Twintig jaar geleden lag dat zelfs nog aanzienlijk hoger, met omzetten steevast tussen de €125 miljoen en €150 miljoen.
De 100 grootste merken in de supermarktschappen hebben vrijwel allemaal afscheid genomen van X. Ook andere kanalen, als YouTube, lijken op hun retour. Zien ze geen heil meer in sociale media of is er iets anders aan de hand?
Mondelez rekent voor komend jaar op een flinke daling van de winst, grotendeels vanwege de stijgende prijzen van cacao. Prijsbewuste consumenten kiezen vaker voor goedkopere alternatieven.
Een prijsconflict tussen Douwe Egberts (JDE) en Delhaize leidt nu ook bij de Belgische retailer tot lege koffieschappen. In Nederland ligt de koffieproducent in de clinch met Jumbo en Albert Heijn.
Topmannen van Jumbo, Plus en Picnic leggen de schuld van onnodig hoge prijzen in de supermarkt bij een aantal grote fabrikanten. Die werpen volgens hen namelijk hindernissen op tegen grensoverschrijdend inkopen. Ze verwachten nu actie van de politiek in zowel Nederland als Europa om een einde te maken aan deze praktijken.
Red Bull is vorig jaar minder hard gegroeid dan de afgelopen jaren, maar zette toch een omzetrecord in de boeken.
Plantaardig voedingsmerk Vivera lanceert diverse nieuwe tofuproducten en speelt daarmee in op een TikTok-rage.
Ben & Jerry's en Unilever liggen weer met elkaar in de clinch. Na de oorlog in Israël liggen beide partijen nu overhoop over de nieuwe Amerikaans president Donald Trump.
Arla Foods timmert in Nederland flink aan de weg. Head of e-commerce & convenience Eric Smeding legt uit hoe de zuivelcoöperatie groeit door innovaties, klantdata en retailmedia. 'We veranderen in een techbedrijf.'
Hak speelt zich met een hele categorie in de kijker bij de consument. Het bedrijf uit het Brabantse Giessen werkt hiervoor nauw samen met supermarkten.
De explosieve groei van huismerken, de entree van meer venture brands en de ontwikkeling van eigen vegan- of glutenvrije productlijnen. De strijd tussen bekende internationale merken en de eigen labels van supermarkten woedt nog altijd fel in de schappen. Auteur Koen de Jong legt het vergrootglas opnieuw op het private label.
Fabrikanten als Unilever sleutelen continu aan de receptuur. Steeds vaker gebeurt dat met hulp van kunstmatige intelligentie, oftewel AI.
Honderden euro's per jaar besparen, minder CO2-uitstoot, en een gezondere maaltijd. Nicole Freid, algemeen directeur bij Hak, somt de voordelen van het eten van meer peulvruchten zo op. Maar om dat voor elkaar te krijgen, heeft ze wel de hulp van supermarkten nodig. 'Supermarkten kunnen een hele grote invloed hebben op het eetgedrag van mensen.' Een gesprek met de topvrouw van het groente- en bonenconcern over de samenwerking met retailers, voedselonzekerheid als gevolg van klimaatverandering en het vermijden van het woord vegan.
Op PLMA presenteerden fabrikanten hun nieuwste producten. En het is duidelijk: ze blijven geloof houden in vegan.