Nieuws en achtergrond over fabrikanten

Nieuwe duurzamere verpakking van Pringles. Foto: Pringles

Verduurzamen van verpakking: 'Een groot risico voor verkoopcijfers'

Veel fabrikanten willen hun verpakkingen verduurzamen, maar aan zulke ingrijpende veranderingen kleven risico's. Ruim 70 procent van alle nieuwe verpakkingen veroorzaakt een daling in sales. 'Dit zijn over het algemeen zeer risicovolle projecten', stelt productintroductiespecialist Theo Toering.

Dreft Max Power. Foto: Michel Zoeter

Historisch lage omzet stayers: 'Maar innovatie ligt niet op zijn gat'

Niet eerder boekten nieuwe producten twee jaar na hun entree in de supermarkt zo weinig omzet als dit jaar. €71 miljoen brachten stayers als Heineken Silver, Campina Sterke Start, Danone Hipro kwark in knijpzak en Dreft max power op. Vorig jaar was dat €104 miljoen. Twintig jaar geleden lag dat zelfs nog aanzienlijk hoger, met omzetten steevast tussen de €125 miljoen en €150 miljoen.

Archieffoto: Distrifood

Sociale media: 'Weinig merken interessant genoeg voor eigen kanaal'

De 100 grootste merken in de supermarktschappen hebben vrijwel allemaal afscheid genomen van X. Ook andere kanalen, als YouTube, lijken op hun retour. Zien ze geen heil meer in sociale media of is er iets anders aan de hand?

Eric Smeding, head of e-commerce & convenience. Foto: Distrifood

Interview: Arla Foods over de groeiende rol van data en retailmedia

Arla Foods timmert in Nederland flink aan de weg. Head of e-commerce & convenience Eric Smeding legt uit hoe de zuivelcoöperatie groeit door innovaties, klantdata en retailmedia. 'We veranderen in een techbedrijf.'

Foto: Ronald Hissink

Zo trekt Hak samen met supermarkten op in de eiwittransitie

Hak speelt zich met een hele categorie in de kijker bij de consument. Het bedrijf uit het Brabantse Giessen werkt hiervoor nauw samen met supermarkten.

Koen de Jong. Foto: Roel Dijkstra Fotografie/Fred Libochant

Groeiende macht huismerken: 'Sommige A-merken geven het op'

De explosieve groei van huismerken, de entree van meer venture brands en de ontwikkeling van eigen vegan- of glutenvrije productlijnen. De strijd tussen bekende internationale merken en de eigen labels van supermarkten woedt nog altijd fel in de schappen. Auteur Koen de Jong legt het vergrootglas opnieuw op het private label.

Manfred Aben van Unilever. Foto: Unilever

Interview: Hoe Unilever met AI continu sleutelt aan recepten

Fabrikanten als Unilever sleutelen continu aan de receptuur. Steeds vaker gebeurt dat met hulp van kunstmatige intelligentie, oftewel AI.

Nicole Freid, algemeen directeur van Hak. Foto: Hak

Interview: Hak-topvrouw over voedselschaarste en vleesvervangers

Honderden euro's per jaar besparen, minder CO2-uitstoot, en een gezondere maaltijd. Nicole Freid, algemeen directeur bij Hak, somt de voordelen van het eten van meer peulvruchten zo op. Maar om dat voor elkaar te krijgen, heeft ze wel de hulp van supermarkten nodig. 'Supermarkten kunnen een hele grote invloed hebben op het eetgedrag van mensen.' Een gesprek met de topvrouw van het groente- en bonenconcern over de samenwerking met retailers, voedselonzekerheid als gevolg van klimaatverandering en het vermijden van het woord vegan.

De PLMA 2024 in de Rai. Foto: PLMA

PLMA 2024: Vegan en proteïnerijk domineren nieuwe introducties

Op PLMA presenteerden fabrikanten hun nieuwste producten. En het is duidelijk: ze blijven geloof houden in vegan.

Directeur Ruben Bringsken van Jamael Food Group. Foto: Jamael Food Group.

Private labelaar: 'Lege schappen echt gevaar voor supermarkten'

Klimaatverandering bedreigt in toenemende mate de oogsten. Hierdoor komt de beschikbaarheid van veel soorten groenten en fruit in gevaar. Om volle schappen te blijven garanderen zijn langdurige samenwerking en meerjarencontracten nodig. Jaarcontracten met afspraken over prijs en volumes die supermarkten hanteren, zijn niet meer van deze tijd, vindt directeur Ruben Bringsken van Jamael Food Group. De privatelabelfabrikant produceert groente- en fruitconserven onder het huismerk voor vrijwel alle retailers.

Luc Houben, general manager van Kellanova Benelux. Foto's: Pringles

Chipskoker zonder metaal kostte Pringles €100 miljoen

MECHELEN - Maar liefst €100 miljoen stak Pringles in het verduurzamen van de kenmerkende chipskoker. De bus werd eerder nog getypeerd als schurk onder de verpakkingen, maar kan nu met een gerust hart bij het oud papier.

Philip Morris-topman Albert Sánchez in gesprek met Distrifood. Foto: Distrifood

Philip Morris: 'Tabaksban in supermarkten biedt juist kansen'

AMSTERDAM - Tabaksfabrikant Philip Morris vindt het jammer dat de verkoop van rookwaren in supermarkten ten einde komt, maar ziet niet huizenhoog op tegen de komende tabaksban. Het verbod biedt juist kansen, zegt topman Albert Sánchez in een interview met Distrifood.