BEACH Recruitment BV
'Europese retailers uiten zorgen over machtspositie Mars'
Verschillende Europese retailers hebben hun zorgen geuit over een overname van Pringles-moederbedrijf Kellanova door Mars. Ook Brussel is bezorgd.
Verschillende Europese retailers hebben hun zorgen geuit over een overname van Pringles-moederbedrijf Kellanova door Mars. Ook Brussel is bezorgd.
De fusie tussen Arla en DMK is een stap dichterbij. Hierdoor ontstaat de grootste zuivelspeler in Europa.
Na snoepfabrikant Haribo meldt ook Politie Oost-Nederland dat er geen cannabis is aangetroffen in onderzochte batches colaflesjes afkomstig van de snoepfabrikant. 'We zijn blij met de bevestiging van de Nederlandse politie', zegt Haribo.
Meer bezoekers en meer exposanten. De groeiende populariteit van huismerken stuwde ook de PLMA-beurs in Amsterdam. Meer dan 30.000 bezoekers dompelden zich onder in het overweldigende aanbod aan private label.
Lege schappen, sluwe handelaren, tegenvallende oogsten, snel stijgende prijzen en boycots. Geen product staat dit jaar zo in de spotlights als koffie. Maar het is niet alleen kommer en kwel: met de introductie van nieuwe privatelabelmerken bij retailers zijn er ook positieve ontwikkelingen, ziet producent UCC Coffee.
Een 23 meter hoog magazijn voor fruitkisten, een robotsnelweg waar pallets met dozen over zoeven en camera's die appels 160 keer fotograferen. Per stuk. Blauwe bessen krijgen 30 foto's, per bes. De nieuwe Smart Fruit Hub van Fruitmasters, met een prijskaartje van €62 miljoen, is een technisch neusje van de zalm.
Retailers pakken een aanzienlijke marge op Beemster Kaas, het A-merk van Cono Kaasmakers, stelt algemeen directeur Jerry Griep. Hij is het zat dat vaak meteen naar fabrikanten wordt gewezen als veroorzaker van hoge prijzen in de supermarkt. 'Als ik kijk naar onze business, is dat pertinent niet waar.'
Onderhandelen met supermarkten, daar zit Fritz Kola niet op te wachten. Het alternatieve colamerk denkt dan in een neerwaartse spiraal gezogen te worden om prijzen te verlagen en te betalen voor kortingsacties. 'Waarom zou ik de retailer betalen? Ik moet een merk bouwen en zorgen dat consumenten een reden hebben om ons merk te kopen.'
Plantaardig chocolademerk Hands Off heeft €1,1 miljoen opgehaald met een sharefundingcampagne. Dat groeikapitaal is zeer welkom want stijgende cacaoprijzen zetten de branche op z'n kop. Oprichter en ceo Kitty Smeeten wil het geld investeren in haar chocosnacks, ontbossing tegengaan en CO2-uitstoot reduceren.
Kraft Heinz voegt in de Verenigde Staten vanaf nu geen kunstmatige kleurstoffen meer toe aan nieuwe producten.
De overname van een deel van de Nederlandse vleesreus Vion door de Premium Food Group is van tafel.
Er is een tweede kind in coma geraakt doordat het mogelijk Haribo-snoep met cannabis heeft gegeten.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft nog geen groen licht voor de overname van Unox door Zwanenberg. Het eerste onderzoek wijst uit dat er een risico bestaat dat de transactie leidt tot hogere prijzen in supermarkten.
Aldi roept Mucci Swip-ijsjes terug omdat er mogelijk ammoniak in zit. De keten ontving klachten van consumenten. Onlangs riep Haribo al snoepjes terug omdat er cannabis in zat en Jumbo kampte met kaasplakken waarin stukjes plastic konden zitten.
Het moederbedrijf van Ariel en Gillette, Procter & Gamble, zet het mes in het personeelsbestand. 15 procent van de kantoormedewerkers moet vertrekken.
Plantaardige boters, room en kaas. Flora Food Group wil alle consumenten bereiken met zuivelalternatieven. Maar dat wil het bedrijf niet opdringen. 'Niet met het belerende vingertje naar anderen wijzen.'
De paars-roze pakjes Super Sour Candy Paper worden letterlijk uit het rek gegrist. Het ultra-zure snoeppapier uit Nederland kreeg in Keulen de prijs voor de beste nieuwe introductie en over de populariteit ervan lijkt op de snoepbeurs geen twijfel te bestaan.
Lowlander stopt dit jaar met het brouwen van reguliere alcoholhoudende bieren. De Nederlandse bierproducent ziet genoeg kansen om boegbeeld te worden van alcoholvrije en laag-alcoholische bieren (no en low).
Grote Nederlandse supermarktformules moeten zich meer richten op langdurige samenwerking met kleinere fabrikanten die innoveren en gezonde alternatieven naar het schap brengen. Dat zeggen Piet Driessen en Maudie van den Broek, ceo en marketingcoördinator bij het Nederlandse low calorie-sauzenmerk Callowfit, na de recente sanering bij Jumbo.
Na Nederland en België bestormt Holie's met zijn ontbijtgranen nu ook het Verenigd Koninkrijk. Merick Schoute en Valentijn van Santvoort durven zelfs te dromen van de stap om hun granola's, muesli's en repen in de Verenigde Staten te lanceren. 'Daar is het probleem van suiker en obesitas letterlijk en figuurlijk groot.'
Stijgende zuivelprijzen, een bikkelhard onderhandelingsspel met supermarkten en de coronapandemie. Smeerkaasfabrikant Koninklijke Eru komt uit een moeilijke periode. Maar Dieter Kuijl, die met zijn familiebedrijf St. Paul Eru overnam, tekent een ambitieuze toekomst voor het oer-Hollandse merk uit.
BEACH Recruitment BV
FreshRecruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment