Grow Recruitment
Superunie zet nieuwe stap in controle regelgeving
Inkoopalliantie EMD (Superunie) gaat in zee met de Alkmaarse ketenspecialist ImpactBuying. Dit om beter te voldoen aan de steeds strengere Europese ESG-wetgeving.
Inkoopalliantie EMD (Superunie) gaat in zee met de Alkmaarse ketenspecialist ImpactBuying. Dit om beter te voldoen aan de steeds strengere Europese ESG-wetgeving.
Vomar en zusterbedrijf Hoorne Vastgoed hebben de nieuwe Solar Carport bij het distributiecentrum in Alkmaar geopend.
Categoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.
Bijproducten van de producenten van vlees, vleeswaren en vleesproducten zijn waardevolle ingrediënten in allerlei voedingsproducten voor consumenten. Dit draagt volop bij aan de circulariteit van de voedingssector. Dat zouden best meer mensen mogen weten, zeggen producenten van dierlijke eiwitten en vetten. 'De producten zijn voedzaam én duurzaam.'
Hoewel het aandeel biologisch groeit in Nederland, ligt er nog een uitdaging om het écht gangbaar te maken. De Smaakspecialist zet zich daarom actief in voor deze transitie, door duurzame producten toegankelijker te maken, het consumentenbewustzijn te vergroten en samen te werken met retailers en beleidsmakers. 'Zodat biologisch niet langer de niche is, maar de norm.'
Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.
Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat een derde van de consumenten (33%) moeite heeft om betrouwbare, onafhankelijke keurmerken te onderscheiden van neplogo's en valse claims. Bijna de helft (43%) van de consumenten wil een verbod op misleidende logo's en nepkeurmerken, oftewel greenwashing. Daarnaast geeft de consument aan behoefte te hebben aan informatie over de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van keurmerken.
De stijgende energieprijzen en torenhoge inflatie dwingen de Nederlandse consumenten om slimmer en goedkoper te leven. Hoewel de algemene inflatie lijkt te stabiliseren, blijven de prijzen voor dagelijkse boodschappen toenemen. Zo werden in juli 2024 onze dagelijkse boodschappen 5,4% duurder. In augustus 2024 kwam de voedselinflatie uit op 5,6%, opnieuw duidelijk hoger dan de totale inflatie. Sinds 2022 maken de prijzen van onze voedingsmiddelen al een sterke groei door, met een gemiddelde stijging van ongeveer 27%.
Sinds afgelopen september heeft Vrumona een nieuwe Deense eigenaar: Royal Unibrew. Een overname die het frisdrankconcern fors meer mogelijkheden geeft in het maken van efficiency slagen, vertelt general manager Ilco Kwast. 'We gaan dan ook versnellen op verduurzaming én onze rol als challenger beter invullen. Hier past ook een aangescherpte missie en visie bij. Door meer op refreshing te focussen, brengen we letterlijk en figuurlijk een verfrissende kijk op het segment. We gaan voor betere alternatieven, in de breedste zin van het woord.'
Nestlé Purina PetCare Europe introduceert het Ocean Restoration programma met de ambitie te werken aan het herstel van biodiversiteit in oceanen. De oceaan is cruciaal voor al het leven op aarde en het voortbestaan van het mariene leven wordt ernstig bedreigd als gevolg van klimaatverandering en menselijk handelen.
Als ondernemer in wordt een duurzame transportoplossing steeds belangrijker. Zeker met de strengere milieu-eisen die volgend jaar van kracht worden. Dat maakt het van groot belang om vaart te zetten achter het vergroenen van de bedrijfswagens, stelt Ralf van Meer van het nieuwe bedrijfswagenmerk Maxus, onderdeel van de Van Mossel Automotive Group.
Stijgende kosten en stijgende prijzen hebben in 2023 een sterke invloed gehad op de categorie kaas. Toch blijft kaas de retail een ruime marge bieden, en binnen een moeilijke markt presteert CONO Kaasmakers met Beemster kaas als beste A-merk. De nieuwe algemeen directeur Jerry Griep zet uiteen waar de mogelijkheden liggen en welke weg er is voor CONO en retail om samen het verschil te blijven maken.
De komende drie jaar investeert Mars een miljard dollar om de benodigde stappen te kunnen zetten in het realiseren van haar klimaatdoelstellingen: 50 procent reductie van emissies in 2030, klimaatneutraal in 2050. 'De ambities en de commitment zijn groot', vertelt Marketing en Sales Directeur Catrien d'Ancona.
Met de komst van een nieuwe directeur gaat HAK volop door op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming van de keten. De eerste stappen naar een biologisch assortiment zijn gezet en er zijn nieuwe initiatieven voor duurzamere én betaalbare producten.
Duurzaamheid zit al decennia diep in de genen van Essity, een Hygiëne & Gezondheidsbedrijf dat producten produceert voor alle levensfasen, zoals luiers, wc-papier en incontinentieproducten. Het is het uitgangspunt voor elke innovatie: voegt het waarde toe voor consument en retailer, en draagt het bij aan een verdere verduurzaming van de categorie en industrie?
Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'
'Achter frisdrank gaat veel vernieuwing schuil', vertelt Jeroen van Vliet, VP & Country Director bij Coca-Cola Europacific Partners (CCEP). 'Want als bedrijf aan de top komen is moeilijk', benadrukt hij. 'Maar aan de top blíjven is nog veel moeilijker. Waar we sneller, harder, beter kunnen, gaan we dan ook.'
Innovatie en verduurzaming zijn belangrijke pijlers van de OPACKGROUP. De nieuwe extrusie-fabriek van Oerlemans Plastics in het Brabantse Giessen en de in-house ontwikkeling van mono-barrièrefolies getuigen daarvan.
Coca-Cola in Nederland zet zich al jaren in voor verantwoorde productie en consumptie. CO2-reductie, recycling, circulariteit en waterbeheer zijn vaste onderwerpen in de duurzaamheidsagenda van het concern. Ook het stimuleren van de suikervrije varianten behoort tot die duurzame aanpak.
Soms denkt Vitakraft-directeur Constantijn van Gerwen weleens 'wie zijn wij nu eigenlijk?'. 'Want als je kijkt naar de gehele wereld, zijn wij natuurlijk maar een speler op microschaal.' Heel veel microschalen tegelijk echter, maken wel degelijk impact, beseft hij. 'Wat we kúnnen doen op het vlak van duurzaamheid, doen we dan ook.'
De fabrikant van huishoudelijke verzorgingsproducten lanceert nu twee innovaties voor het retaillandschap. Ambi Pur Tri-gel met 70% minder plastic stroomt vanaf week 48 als eerste bij Albert Heijn in en Dreft 0% wordt in het eerste kwartaal van 2024 bij meerdere ketens gelanceerd.
Al meer dan twintig jaar is Iers rundvlees een vaste waarde in de vleescategorie. En al die tijd is het ook een verantwoorde keuze in rundvlees. Dat de Ieren de hoge standaard en de productieomstandigheden van het vlees continu hebben weten uit te breiden, is een bijzondere prestatie. De Ierse voedingsmiddelenorganisatie Bord Bia gaat die exceptionele positie de komende maanden meer onder de aandacht brengen.