FreshRecruitment
Code rood of niet, supermarkten blijven paling verkopen
Hoewel diverse instanties en experts adviseren om de palingverkoop te stoppen, blijven Dekamarkt en Spar de vis verkopen. Poiesz en Vomar hullen zich in stilzwijgen.

Hoewel diverse instanties en experts adviseren om de palingverkoop te stoppen, blijven Dekamarkt en Spar de vis verkopen. Poiesz en Vomar hullen zich in stilzwijgen.

Heineken stelt zijn duurzaamheidskoers bij. De brouwer gaat vooral meer inzetten op laag alcoholisch bier en alcoholvrij.

Ekoplaza-ceo Erik Does is zeer verbaasd dat Ekoplaza geen deel meer uitmaakt van de Superlijst Groen. De formule stond bij twee eerdere edities aan kop.

In een lijvig verslag bundelt Lidl de duurzame ontwikkelingen over het jaar 2024. Hoe staat de keten ervoor?
GesponsordSupermarkten en food- & retailformules staan voor een forse uitdaging. Enerzijds groeit de druk om te verduurzamen. Overheden, consumenten én ketens zelf vragen om circulaire oplossingen, minder verspilling en lagere milieubelasting. Anderzijds moeten verbouwingen en nieuwbouw razendsnel verlopen, een dag langer dicht betekent een dag omzetverlies.
GesponsordWitte Reus introduceert een nieuwe, kartonnen verpakking voor haar toiletblokken. De vertrouwde kwaliteit blijft hetzelfde, terwijl de verpakking nu compacter, handzamer en makkelijker in gebruik is. Voor retailers betekent dit efficiënter schapbeheer, met minder opslagruimte en transportbewegingen als bijkomend voordeel.
GesponsordAl jarenlang staat Katja bekend als dé gelatinevrije favoriet in het zoetwarenschap. Sinds 2022 is nagenoeg het volledige assortiment van Katja zelfs vegan. De snoepfabrikant breidt deze vegan missie nu uit met een B Corp-certificering die een positieve impact heeft op mens, maatschappij en milieu.
GesponsordIn zeven jaar is The Funny Food Factory uitgegroeid tot een flexibele partner in sourcing voor de foodsector, met een sterke focus op innovatie, duurzaamheid en ontzorgen. Dit jaar zet het bedrijf een grote stap naar verdere groei.
GesponsordPremium koffiebonen uit Indonesië, met een sterke focus op duurzaamheid en herkomst, maken hun entree in de Nederlandse supermarkten. Wat betekent dit voor het schap - en voor de retailer?
GesponsordCirculariteit wordt steeds belangrijker binnen de voedselketen. Maar hoe maak je het concreet én rendabel? Bij Sonac, onderdeel van Darling Ingredients, zetten ze alles op alles om het dier van snuit tot staart te benutten. Door waardevolle eiwitten te winnen uit reststromen zoals botten, vet en bloed, draagt het bedrijf bij aan een efficiënter gebruik van grondstoffen. 'We willen met hetzelfde dier meer mensen kunnen voeden, zonder iets verloren te laten gaan.'
GesponsordDrankenkartons spelen een belangrijke rol in de Nederlandse voedselwaardeketen. Zo verpakt het land 73% van de melk, 61% van de sappen en 99% van de plantaardige producten in kartons. Daarbij is een efficiënt recyclingproces onmisbaar, zeker nu Nederland tegen het einde van 2025 40% van de drankenkartons wil recyclen, en 55% tegen 2030.
GesponsordVrumona werkt dagelijks aan verduurzaming, in alle lagen van het bedrijf. Circulariteit is daarbij een belangrijk en tegelijkertijd complex onderdeel, vertelt Sustainability Manager Annie de Loijer. 'We maken daarom keuzes die bijdragen aan minder nieuw plastic, minder afval en een betere recyclestroom. En daarbij blijven we kritisch kijken naar de balans tussen circulariteit en emissies.'
GesponsordIn zeven jaar tijd groeide Too Good To Go in Nederland uit van een sympathiek initiatief om voedselverspilling tegen te gaan, tot een serieuze partner voor retailers, fabrikanten en foodservicebedrijven. Met een combinatie van strategische samenwerkingen, innovatieve oplossingen en slimme technologieën biedt Too Good To Go bedrijven een effectieve manier om voedselverspilling te reduceren én om hun business te optimaliseren.
GesponsordToenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.
GesponsordCategoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.
GesponsordHoewel het aandeel biologisch groeit in Nederland, ligt er nog een uitdaging om het écht gangbaar te maken. De Smaakspecialist zet zich daarom actief in voor deze transitie, door duurzame producten toegankelijker te maken, het consumentenbewustzijn te vergroten en samen te werken met retailers en beleidsmakers. 'Zodat biologisch niet langer de niche is, maar de norm.'
GesponsordBijproducten van de producenten van vlees, vleeswaren en vleesproducten zijn waardevolle ingrediënten in allerlei voedingsproducten voor consumenten. Dit draagt volop bij aan de circulariteit van de voedingssector. Dat zouden best meer mensen mogen weten, zeggen producenten van dierlijke eiwitten en vetten. 'De producten zijn voedzaam én duurzaam.'
GesponsordUit onderzoek van Motivaction blijkt dat een derde van de consumenten (33%) moeite heeft om betrouwbare, onafhankelijke keurmerken te onderscheiden van neplogo's en valse claims. Bijna de helft (43%) van de consumenten wil een verbod op misleidende logo's en nepkeurmerken, oftewel greenwashing. Daarnaast geeft de consument aan behoefte te hebben aan informatie over de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van keurmerken.
GesponsordDe stijgende energieprijzen en torenhoge inflatie dwingen de Nederlandse consumenten om slimmer en goedkoper te leven. Hoewel de algemene inflatie lijkt te stabiliseren, blijven de prijzen voor dagelijkse boodschappen toenemen. Zo werden in juli 2024 onze dagelijkse boodschappen 5,4% duurder. In augustus 2024 kwam de voedselinflatie uit op 5,6%, opnieuw duidelijk hoger dan de totale inflatie. Sinds 2022 maken de prijzen van onze voedingsmiddelen al een sterke groei door, met een gemiddelde stijging van ongeveer 27%.
GesponsordSinds afgelopen september heeft Vrumona een nieuwe Deense eigenaar: Royal Unibrew. Een overname die het frisdrankconcern fors meer mogelijkheden geeft in het maken van efficiency slagen, vertelt general manager Ilco Kwast. 'We gaan dan ook versnellen op verduurzaming én onze rol als challenger beter invullen. Hier past ook een aangescherpte missie en visie bij. Door meer op refreshing te focussen, brengen we letterlijk en figuurlijk een verfrissende kijk op het segment. We gaan voor betere alternatieven, in de breedste zin van het woord.'
GesponsordNestlé Purina PetCare Europe introduceert het Ocean Restoration programma met de ambitie te werken aan het herstel van biodiversiteit in oceanen. De oceaan is cruciaal voor al het leven op aarde en het voortbestaan van het mariene leven wordt ernstig bedreigd als gevolg van klimaatverandering en menselijk handelen.
GesponsordAls ondernemer in wordt een duurzame transportoplossing steeds belangrijker. Zeker met de strengere milieu-eisen die volgend jaar van kracht worden. Dat maakt het van groot belang om vaart te zetten achter het vergroenen van de bedrijfswagens, stelt Ralf van Meer van het nieuwe bedrijfswagenmerk Maxus, onderdeel van de Van Mossel Automotive Group.
