Gesponsord

'Een mooie score, die we samen met de retail hebben behaald!'

Een Advantage-meting, op basis van beoordeling van zowel Nederlandse als Belgische retailers, wijst uit dat Perfetti van Melle overall het beste scoort binnen de categorie Snacks en Zoetwaren. 'Een mooie score, die we samen met de retail hebben behaald. Op basis van de nieuwe inzichten gaan we onze gezamenlijke business in 2021 nog verder verbeteren!'

Het Advantage-rapport wordt samengesteld op basis van verschillende pijlers. Van category development tot trade- en shoppermarketing, strategic alignment en supply chain. Alles bij elkaar opgeteld, komt Perfetti van Melle als beste snacks- en zoetwarenfabrikant uit de bus. Ten opzichte van 2019 zijn de scores bovendien verbeterd. Trade Marketing Manager Benelux, Marty Kee, wijdt deze prestatie aan drie facetten: kennis van de consument, een goede samenwerking met de retailers, en het feit dat Perfetti altijd categorie breed (lees: objectief) kijkt. ‘Hierdoor groeien we gezamenlijk.’

Snel schakelen

‘We hebben veel kennis van de individuele retailorganisaties, de shopper, de categorie, de markt én de lokale omgeving’, vertelt Sales Manager Nederland, Marjon van der Heijden. ‘Dit zorgt er niet alleen voor dat we weten waar de behoefte ligt, maar ook dat we snel kunnen schakelen om dit in de praktijk te brengen. Met passende producten en bijbehorende marketing- en presentatietools.’ De accountmanagers en categorymanagers van Perfetti gaan dan ook vaak samen naar de klant, verklaart ze. ‘Hierdoor zijn de lijnen kort en omdat we mandaat hebben, kunnen we meteen tot actie overgaan.’

Iedere dag een beetje beter

Niet voor niets scoort Perfetti van Melle hoog op de punten Trade & Shopper Marketing, Category Development, People en Customer Service. Desondanks komen er ook verbeterpunten uit het rapport naar voren. Kee: ‘Voor ons zeer waardevolle informatie: we zijn een ondernemend bedrijf en willen het elke dag een beetje beter doen. Deze punten gaan we de komende tijd dan ook samen met onze klanten verder bespreken en aanpakken.’

Altijd in contact met de klant

Ook tijdens de eerste ‘lockdown’ is de score van Perfetti van Melle hoog, zo laat het rapport zien. ‘De samenwerking met Perfetti tijdens de lockdown was goed. Er waren kleine leveringsproblemen, maar ze hebben ons altijd goed geïnformeerd, zodat wij tijdig maatregelen konden treffen. Perfetti is erg sterk in het proactief signaleren en informeren rondom de coronacrisis’, zijn enkele mooie statements die de fabrikant van haar handelspartners ontving.

‘We zijn, juist in deze periode, in nauw contact met onze klanten gebleven’, verklaart Van der Heijden de positieve kritiek van de retailers. ‘We hebben samen gekeken naar oplossingen en deze snel in de praktijk weten uit te voeren.’

Meer omzet via zelfscan

Als voorbeeld noemt ze de kassa-omzet. ‘Tijdens de maanden maart-april-mei daalden deze richting index 60, maar door samen snel te schakelen, is deze inmiddels weer hoger.’ Hier zijn een aantal redenen voor, verklaart ze. ‘Er kwamen minder shoppers in de winkel, shoppers wilden snel de winkel weer uit, en afrekenen via zelfscan nam een grote vlucht. Helaas een slechte ontwikkeling voor de marge van de retailers! Wij hebben daarom samen met onze klanten gekeken of we bij de zelfscan ook impulsaanbod konden brengen, zodat er meer omzet via zelfscan zou gaan. Mooie testen die direct resultaat opleverden!’

Direct acteren op actuele ontwikkelingen

Mondverfrissers (kauwgum en mintjes) zijn een belangrijke categorie qua marge, weet Perfetti. De mondverfrissers stonden echter na het invoeren van de gedeeltelijke lockdown in Nederland direct onder druk. Van der Heijden: ‘Thuis werken en minder buiten de deur vertoeven, heeft blijkbaar tot gevolg dat mensen minder mondverfrissers gebruiken en kopen. Om te benadrukken dat mondverfrissers desondanks een belangrijke bijdrage leveren aan een gezond gebit en een fris mondgevoel, hebben we de shopper zoveel mogelijk buiten het schap geconfronteerd met kauwgum en mintjes. Met verschillende second placement-opties.’

‘We jagen al een tijd specifiek, en met succes, de frismakers- en kauwgumcategorie aan.’ ”

Sinds vorig jaar heeft Perfetti van Melle een pilaar Shopper Marketing, die zich specifiek bezighoudt met conversie op de winkelvloer, vertelt ze. ‘Bovendien jagen we al een tijd specifiek, en met succes, de frismakers- en kauwgumcategorie aan, door gewoontes opnieuw te installeren. Via media én activaties op de winkelvloer spelen we in op het ‘Fresh up your moment’ vanuit Mentos Gum en ondersteunen we de laatste innovatie Smint White. Mede door deze inspanningen en inzichten is de categorie in ieder geval stabiel gebleven dit jaar.’

Dank aan de handelspartners

Vooruitkijkend naar 2021 is het onzeker of de categorie mondverfrissers, maar ook de suiker- en zoetwarencategorie als geheel, weer gaat groeien, vertelt Kee realistisch. ‘Consumenten kopen weliswaar meer per keer, maar gaan minder vaak naar de supermarkt en shoppen nu met een boodschappenlijst. Minder oog voor impulsaankopen, dus.’

‘Daarom blijven we de komende maanden focussen op de zelfscan, second placement en überhaupt de plek van onze categorie in de winkel.’ Samen met de retailers, benadrukt hij. ‘De goede samenwerking met onze handelspartners gaan we de komende tijd doorzetten en we gaan mooie plannen maken voor de lange termijn.’

Dit artikel willen Kee en Van der Heijden dan ook aangrijpen om hun handelspartners te bedanken. ‘Voor hun positieve beoordeling in de Advantage-meting, die resulteerde in een eerste plek voor Perfetti van Melle binnen de categorie Snacks en Zoetwaren. Dit resultaat hebben we samen behaald, door een krachtige samenwerking. Onze gezamenlijke business willen we dan ook verder gaan uitbreiden in 2021. Bedankt voor het vertrouwen!’

Dit artikel is gesponsord door Perfetti Van Melle

Lancering Haribo F!zz met links Patrick Tax en rechts Jorick van der Miessen. Gesponsord
Gesponsord
frisdranken

Gesponsord Soda Straws F!ZZ: de opkomst van de categoriedrijver

Wat in België en Frankrijk al een succes was, werd in Nederland als een trial in de markt gezet, maar is uitgegroeid tot dé drijver van de categorie snoep: Haribo Soda Straws F!ZZ. Patrick Tax en Jorick van der Miessen van Haribo vertellen hoe het succes verder wordt uitgebouwd.

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original. Gesponsord
Gesponsord
fabrikanten

Gesponsord Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’Gesponsord
Gesponsord
De Top 2024

Gesponsord 'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal. Gesponsord
Gesponsord
Sponsored

Gesponsord Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.