Deze instore trends bepalen de supermarkt van morgen

Technologie is én wordt de levensader van de supermarkt van morgen. Distrifood signaleert in korte video's zeven grote trends op het gebied van instore: van robotisering tot nieuwe vormen van zelfscan.
Een avocadoscanner in een Jumbo aan de Oostelijke Handelskade in Amsterdam. Foto: Distrifood

Avocadoscanner: Gimmick in supermarkt mikt op wereldwijde keten

Avocadoscanners staan in steeds meer Europese supermarkten. Telers en retailers schalen na jarenlange tests langzaam op, constateert One Third, de Nederlandse producent van het apparaat. Nu komt de volgende fase: de uitrol in de hele keten.

Foto: Spar

Spar maakt vaart met slimme vendingmachines: 100 stuks eind 2024

Spar geeft dit jaar flink gas om het aantal slimme vendingmachines uit te breiden. Bij onder meer bedrijven, zorginstellingen en onderwijsinstellingen moeten honderden extra verkooppunten worden geplaatst.

Foto: Bert Jansen

AH zet grote stappen in koeling: levensduur straks 16 jaar

Koeling is van onschatbare waarde in de supermarktbranche. En in die wereld is Albert Heijn voorloper en aanjager van duurzaamheid en circulariteit, zegt Michiel Berends van Veld Koeltechniek tegen Distrifood.

Plus-ondernemer Marco Meeuwsen in zijn Utrechtse winkel. Foto: Distrifood

Plus Meeuwsen gaat dieven te lijf met zelfscancamera's

Marco Meeuwsen zwaait sinds twee jaar de scepter in de Plus aan de Utrechtse Plantage. Na ingrepen en investeringen boekt de winkel omzetgroei, maar winkeldiefstal blijft een groot probleem. 'Dat raakt iedere dag mijn portemonnee.'

Foto: Shutterstock

De eerste diefstalvrije supermarkt: Droom of nachtmerrie?

Een supermarkt zonder winkeldiefstal? Is dat mogelijk? Een rondgang over een technologiebeurs wijst uit dat het vooral een kwestie is van investeren. En van aanpassingen in de wetgeving. Distrifood neemt de lezer mee op een virtuele rondleiding door de eerste diefstalvrije supermarkt.

Foto: Herbert Wiggerman

Looproutes: 'Supermarkten vaak te bang om trucs toe te passen'

Het beïnvloeden van looproutes in je supermarkt is misschien wel de minst of één van de minst besproken opties om invloed uit te oefenen op de omzet. Adverteren in de lokale krant, aanbiedingen in de winkel plaatsen op kopstellingen, folders verspreiden, kortingen melden op grote billboards: makkelijke besluiten, die meteen in het oog springen. Allemaal varianten die meer voor de hand liggen dan het aanpassen van looproutes. Tijd om aan dat laatste wat meer aandacht te besteden.

Een avocadoscanner in een Jumbo aan de Oostelijke Handelskade in Amsterdam. Foto: Distrifood

Avocadoscanner populair: na Jumbo nu tests in 10 Europese supers

Een aantal buitenlandse formules test de avocadoscanner van het Nederlandse bedrijf OneThird. Jumbo had in Nederland de primeur, maar de scanners staan inmiddels ook in Duitse, Engelse, Finse, Zweedse en Slowaakse supermarkten.

Foto: Shutterstock

Amazon claimt flinke verbetering accuratesse kassaloos

De Amerikaanse techreus Amazon heeft een nieuwe versie van zijn kassaloze technologie gelanceerd. De inzet van een nieuwe generatie kunstmatige intelligentie verhoogt de accuratesse aanzienlijk.

Dry misting op de agf-afdeling. Foto: Distrifood

Fabrikant achter dry misting failliet; curator mikt op doorstart

Het Brabantse Contronics is failliet. Dit bedrijf is vooral bekend als de leverancier van dry-misting-systemen in de supermarkten van Albert Heijn en veel andere formules.

Foto: Asda Corporate

Asda schrapt test met verpakkingsvrij: 'Niet rendabel'

Asda heeft zijn test met hervulbare verpakkingen beëindigd. De supermarktketen ziet geen draagvlak voor een brede uitrol.

Foto: Badger Technologies

Amerikaanse supers voeren investeringen in tech flink op

Tweederde van de Amerikaanse supermarkten is van plan komend jaar meer te investeren in technologie. De nadruk ligt daarbij op de strijd tegen winkeldiefstal, data-analyses en personeelstechnologie.

Groenten bij Jumbo Beej Benders. Foto: Distrifood

Jumbo rust 700 winkels uit met extra verantwoorde waspenen

De ruim 700 Jumbo-winkels hebben nu extra verantwoorde waspenen in de schappen. De Veghelse formule investeert samen met het 'Wortel Collectief' in een project om meer te leren over regeneratieve landbouw.