Duurzamer en gezonder genieten met Vrumona

Duurzamer en gezonder genieten met Vrumona
Martine Kruiswijk (links) en Hester Duursema. Deze stoomketels, die draaien op aardgas, zullen verdwijnen door volledige elektrificatie van de fabriek.

Frisdrankleverancier Vrumona is een ambitieuze en transparante partner op het gebied van duurzaamheid, milieu én gezondheid, een gesprekspartner die verder kijkt dan de dag van morgen.

Vrumona streeft naar een volledige CO2-neutrale productie en levering van frisdranken, zodat we de planeet niet meer belasten’, stelt Martine Kruiswijk, Sustainability manager bij Vrumona. ‘In Bunnik gaan we geheel van het gas af en volledig op groene elektriciteit draaien. Onze verpakkingen maken we volledig circulair. Maar daar zitten enkele haken en ogen aan en daarin willen we transparant zijn.’

Verpakkingen

Het verbeteren van verpakkingen heeft een hoge prioriteit bij Vrumona, omdat dit het grootste deel van de CO2-footprint bepaalt, zo’n 40 procent, verdeeld over grondstoffen, het transport daarvan en de recycle-stroom. Het doel is zo veel mogelijk verpakkingen weer terug te krijgen in de verwerkingsstroom.

Volledig circulair systeem

Kruiswijk: ‘We werken aan een volledig circulair systeem. Toen we als Vrumona startten met PET-flessen begonnen we direct al met 25 procent gerecyclede content. Dat percentage brengen we nu snel omhoog. Sommige verpakkingen bestaan al uit 100 procent rPET, dus gerecycled PET. Maar daar zit precies de crux: 100 procent klinkt fantastisch, maar het is niet houdbaar op de langere termijn.’

Met z’n allen 100% rPET is dus niet haalbaar. We zullen op den duur moeten aanvullen met bijvoorbeeld biobased materiaal”

Biobased materiaal

Hester Duursema, manager Corporate Affairs & Communication: ‘Er is altijd verlies van materiaal in het recycleproces en daarbij komt ook niet al het materiaal retour, dus kom je altijd een stukje tekort. Wie 100 procent rPET claimt heeft meer flessen nodig om een nieuwe rPET fles te maken. Met z’n allen 100% rPET is dus niet haalbaar. We zullen op den duur moeten aanvullen met bijvoorbeeld biobased materiaal. In de gesprekken met onze klanten leggen we die uitdaging ook helder op tafel. En ook consumenten willen we hierin meenemen.’

Transparantie in claims

Kruiswijk: ‘100% gerecycled plastic is iets anders dan 100 procent recyclebáár. Al onze producten voor de retail kunnen geheel worden hergebruikt. En: Vrumona claimt alleen maar “recycled content” als een product echt de hele route naar consument en terug heeft afgelegd.’ Duursema: ‘Die transparantie in claims en acties is belangrijk voor Vrumona. We zijn open en eerlijk over onze inspanningen. Ook op de punten waar we nog dilemma’s hebben.’

Four-pack PET-verpakkingen

Kruiswijk: ‘En waar we heel trots op zijn is dat we de handgreep van de four-pack PET-verpakkingen hebben gehaald. Die handgreep is verstevigd en het materiaal kon niet gescheiden worden; het verstoorde de recyclestroom. Door die handgreep niet meer toe te voegen hebben we dat probleem opgelost, in ruil voor een stukje comfort voor de consument. Het is jammer dat we daarin niet meer fabrikanten hebben meegekregen. De retail was er blij mee.”

CO2-neutraal

Kruiswijk: ‘In 2030 is onze productiesite geheel energie-neutraal. We gebruiken dan veel minder energie, elektrificeren hetgeen we nu nog op aardgas doen en de elektriciteit is groene stroom van het windpark.’ In 2040 voltooit Vrumona vier andere grote stappen:

  • verpakkingen zijn dan 100 procent circulair.
  • Alle grondstofen voor verpakkingen én dranken zijn CO2-neutraal of, met regeneratieve landbouw, zelfs CO2-positief.
  • de koeling bij horeca-klanten en op verkooppunten wordt CO2-neutraal. Er wordt zelfs nagedacht over het verduurzamen van de koeling bij de consument thuis.
  • de logistiek, het transport van Bunnik naar afleverpunten wordt CO2-neutraal.

Gezondheid

Duursema: ‘De missie van Vrumona, “Goed en gezond drinken voor iedereen”, staat nog als een huis. Daar voegen we aan toe: “Onbezorgd genieten”, want het gaat er natuurlijk om dat we dranken produceren waar consumenten van kunnen genieten. Om dat op een onbezorgde manier te doen maakt Vrumona het portfolio in grote stappen duurzamer én gezonder. Inmiddels bevindt 60 procent van alle producten zich in het laagcalorische bereik (minder dan 5 kcal per 100 ml). Het huidige suikerhoudende assortiment wordt verder in suiker gereduceerd. Minimaal 80 procent van het marketingbudget wordt besteed aan suikervrij, activatie en promo’s willen we inzetten op laagcalorisch en we hopen het voor consumenten makkelijker te maken om voor de laagcalorische variant te gaan middels een duidelijke schapindeling. 

Experimenten met retailers

Duursema: ‘Met verschillende retailers lopen nu experimenten om te kijken wat goed werkt. Daarnaast werken we aan Gezond 2.0. We innoveren op zoetstoffen en we bekijken hoe we onze dranken functioneler kunnen maken, door het toevoegen van waardevolle bestanddelen zoals vitaminen en mineralen. De komende jaren willen we daarin nieuwe stappen in de markt zetten.

Samen met retail

Vrumona wil in de transparantie van het beleid graag het gesprek aan met de retail. En ja, dat is een heel ander gesprek dan de jaarlijkse inkoopafspraken, maar supermarkt en fabrikant hebben nu eenmaal die gezamenlijke duurzaamheidsdoelen. Duursema: ‘De consument wil duurzame producten kopen. Daar ligt een vraag-behoefte. Retailers hebben in deze aan Vrumona een deskundige en eerlijke partij, die graag de dilemma’s op tafel legt en samen met de partners die stappen wil zetten. Het is geen greenwashing. Daarom zijn we ook zo kritisch op een claim als 100 Procent rPET. We willen de klant en consument meenemen in het perspectief voor de langere termijn.’

We zijn niet de grootste, en daarom schuiven we graag aan met onze expertise, om te kijken wat ónze bijdrage kan zijn”

Kruiswijk: ‘En we luisteren ook graag naar de behoeften van de retailer, waar wij kunnen bijdragen aan een duurzamere supermarkt. We zijn niet de grootste, en daarom schuiven we graag aan met onze expertise, om te kijken wat ónze bijdrage kan zijn. We zijn klein genoeg om te pionieren, en groot
genoeg om impact te hebben.’

Duursema: ‘Dus ben jij een klant van Vrumona én wil je graag in gesprek over duurzaamheid? Wij zijn meer dan bereid om hierop samen te werken en initiatieven op te starten. Elke stap is er eentje!’

Dit artikel is gesponsord door Vrumona

Lancering Haribo F!zz met links Patrick Tax en rechts Jorick van der Miessen.

Soda Straws F!ZZ: de opkomst van de categoriedrijver

Wat in België en Frankrijk al een succes was, werd in Nederland als een trial in de markt gezet, maar is uitgegroeid tot dé drijver van de categorie snoep: Haribo Soda Straws F!ZZ. Patrick Tax en Jorick van der Miessen van Haribo vertellen hoe het succes verder wordt uitgebouwd.

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.