Ondernemers over Dry-Misting: 'Ultiem versgevoel'

Ondernemers over Dry-Misting: 'Ultiem versgevoel'
George Verberne van Jumbo Verberne in Wageningen.

Ondernemers die er mee werken zijn razend enthousiast. De Dry-Misting technologie van Contronics zorgt er niet alleen voor dat de derving van groente en fruit afneemt, maar de klant ziet de mist in de supermarkt ook als een ultiem versgevoel. Win-win dus. Over het algemeen is de investering binnen een tot drie jaar terugverdiend.

Verse producten verliezen in de supermarkt over het algemeen snel aan kwaliteit doordat de luchtvochtigheid vaak laag is. Slablaadjes kunnen bijvoorbeeld al snel slap worden. Met de Dry-Misting technologie staan verse producten geen vocht meer af.

Derving

Reden voor Albert Heijn franchise-ondernemer Cees van der Poel om ook te investeren in Dry-Misting is dat volgens hem de kwaliteit van de producten zichtbaar beter blijft. Maar het is niet de enige reden. Het is ook de uitstraling die de verneveling in de winkel heeft, maar ook zeker heeft het gunstige effect op het businessmodel. ‘In mijn winkel in Dordrecht zien we minder derving ten opzichte van de tijd dat we nog geen Dry-Misting hadden. In onze winkel in Hendrik Ido Ambacht is geen vergelijk mogelijk omdat deze geheel nieuw is. Een goede indicatie is wel dat we daar de begroting halen’, aldus Van der Poel. ‘Klanten worden verleid door de versheid.’

Flyers

Bij de lancering van de Dry-Misting technologie heeft Van der Poel flyers uitgedeeld en een grote banner geplaatst. ‘De AGF-man legt klanten die vragen hebben uit hoe het werkt en waarom we dit doen,’ zegt Van der Poel. De ondernemer heeft de terugverdientijd nog niet berekend, maar hij is in alle opzichten heel enthousiast over het systeem. ‘We hebben vanuit de leverancier goede uitleg gehad en waar nodig extra advisering. De begeleiding was altijd prima en Contronics is altijd te bereiken, indien extra afstelling noodzakelijk is.’

Medewerker van Albert Heijn Hendrik-Ido-Ambacht vult het AGF-schap.

Om het systeem te installeren is het niet nodig dat de winkel een periode dicht gaat. Dat hebben de inmiddels ruim 725 winkels van Albert Heijn, die ermee werken, ook ervaren. ‘De bedrijfsvoering leidt er niet onder’, zegt Joost Looijmans van Contronics. ‘De afname van derving van minimaal 25 procent, en soms zelfs 50 procent geeft veel ondernemers een boost in de goede richting en de klanten een wauw-gevoel’, constateert Looijmans verder.

Hogere marge

Naast kwaliteits- en gewichtsbehoud biedt de Dry-Misting technologie, zo blijkt uit de resultaten van veel winkels, een hogere marge doordat er minder bederf is. Verder leidt het meestal tot hogere omzetten door de betere productkwaliteit en het show-effect van nevel boven het schap. Daarnaast zien de ondernemers die ermee werken dat ze besparen op arbeidskosten aangezien de producten na sluitingstijd niet meer de koelcel in hoeven.

Naast kwaliteits- en gewichtsbehoud biedt de Dry-Misting technologie een hogere marge doordat er minder bederf is.”

Universiteit Wageningen

Jumbo Verberne in Wageningen werkt nu een kleine twee jaar met het Dry-Misting systeem. En met succes. ‘Wageningen staat met de universiteit hier bekend als een stad die heel bewust bezig is met voeding. Daarom ben ik me ook in Dry-Misting gaan verdiepen en heb besloten het systeem aan te schaffen’, laat ondernemer George Verberne weten. ‘Wij hebben hier 130 nationaliteiten in de stad en in het begin maakten studenten regelmatig foto’s om door te sturen naar hun thuislanden. Het benevelen van groente en fruit was echt een eye-catcher in het begin.’

Verberne beschikt over een grote groente- en fruitafdeling en heeft een kleine twintig meter Dry-Misting aangelegd op de diverse eilanden. ‘Van 8 uur ’s ochtends tot 21 uur ’s avonds is onze afdeling mooi gevuld. Mijn winkel is ten alle tijden verkoop klaar, ook tot sluitingstijd. En ik bespaar minimaal 10 uur per week op arbeidskosten, omdat we niet heen en weer hoeven te lopen naar de koelcel met artikelen. Bovendien zorgt het voorkwaliteitsverbetering.’

Meer vertrouwen

George Verberne vindt het lastig om getallen te hangen aan afnemende derving. ‘Het is wel duidelijk dat klanten meer vertrouwen in de producten krijgen. Bananen blijven bijvoorbeeld langer groen en worden minder snel geel en sperziebonen en witlof drogen minder snel uit’, legt de ondernemer uit.

Ook is het mistsysteem goed voor het versimago. ‘Beneveling geeft wat glans. Vroeger liep je bij wijze van spreken met de plantenspuit rond over de groente-afdeling. Dat is niet meer nodig. De groente en fruit blijven er de hele dag goed uitzien.’ Anderhalf jaar was de terugverdientijd in het geval van de Wageningse ondernemer; het verschilt per winkel maar duurt gemiddeld zo’n een tot drie jaar, constateert Contronics.

In tijden van aandacht voor duurzaamheid is Dry-Misting ook een stap voorwaarts, omdat op energie wordt bespaard; de koelcel is minder nodig en er is een natuurlijk koelend effect. Verder is door de mist verpakkingsmateriaal onnodig geworden in veel gevallen. De supermarktwereld heeft duurzaamheidsafspraken gemaakt en Dry-Misting draagt hier aan bij met minder voedselverspilling, minder energieverbruik en minder CO2-uitstoot.

Contronics geeft een levenslange garantie op het systeem, in combinatie met een onderhoudscontract. Het bedrijf ziet het verder als een missie om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen voedselverspilling. Contronics levert als Nederlands bedrijf wereldwijd Dry Misting systemen bij supermarktformules.

Dit artikel is gesponsord door Contronics