De groene lat gaat verder omhoog voor HAK

De groene lat gaat verder omhoog voor HAK
Algemeen directeur Timo Hoogeboom.

Een jaar geleden introduceerde HAK het manifest 'Het Groene Normaal': een oproep voor meer groenten op het bord van de consument, lokale consumptie, en duurzame teelt. Wat is er sindsdien gebeurd? En hoe gaat het verder? Timo Hoogeboom vertelt over de prijs van duurzaamheid die we samen moeten betalen.

'Groentefabrikant HAK pleit voor vergaande veranderingen in de voedselketen. Plantaardig en lokaal moet het ‘Groene Normaal’ worden.’ Met die stelling startte HAK medio 2020 de campagne voor een gezondere en meer duurzame voedselketen. Algemeen directeur Timo Hoogeboom: ‘Verantwoord ondernemen en wederkerigheid zit bij HAK al sinds de oprichting in 1952 in het DNA. Het motto van de familie Hak was niet voor niets ‘leven uit afhankelijkheid’.'

'We willen nu een stap verder gaan en de lat hoger leggen. Dat is vastgelegd in ons eerste maatschappelijk impact rapport, waarbij we onze impactdoelen kwantificeren en bepalen wanneer we ze willen halen. Het zijn serieuze en ambitieuze commitments. Rond 1960 haalde de Nederlander zo’n 60 procent van zijn eiwitten uit plantaardige voeding en slechts 40 procent uit dierlijke voeding. Die balans is helemaal weg.'

'De snelste manier om te voldoen aan de akkoorden van Parijs is om met een eiwittransitie die balans weer te herstellen. Dat betekent minder vlees, en meer groente en peulvruchten. We eten slechts de helft van de aanbevolen hoeveelheid groente, en slechts een derde van de peulvruchten. De consument vindt het lastig om groenten lekker klaar te maken, en kan slecht inschatten wat voldoende groente is. En kinderen vinden groente vaak niet zo lekker. HAK wil de consument daarbij helpen.’

Het helpende bord

‘We ontwikkelen continu nieuwe producten om de bestaande gerechten in het weekmenu te boosten met groenten en peulvruchten en dierlijke eiwitten op een makkelijke manier te vervangen door plantaardige. We zijn niet anti-vlees, maar willen die transitie makkelijker en aantrekkelijker te maken. Daarnaast hebben we voor kinderen Het Helpende Bord geïntroduceerd. Ontwikkeld op basis van vijf wetenschappelijke inzichten en nudgingtechnieken die Wageningen University & Research voor ons uitzocht. Een gigantisch succes want het bord is al drie keer uitverkocht.’

On the Way to PlanetProof

Op het gebied van de teelt is het doel van HAK om medio 2021 al haar groenten en peulvruchten van Nederlandse bodem On the way to PlanetProof gecertificeerd te hebben. ‘Hiermee hebben we flinke stappen gezet in de verduurzaming van de teelt. We vragen onze telers om aan 36 specifieke bovenwettelijke eisen te voldoen, om het keurmerk te verkrijgen. Daar willen we hen ook voor compenseren met een hogere prijs.'

'Inmiddels hebben we o.a. rode kool, rode bieten, spinazie en boerenkool geheel gecertificeerd volgens het keurmerk. De meerkosten voor de productie bedragen tussen de 10 en 30 procent, die wij betalen aan de teler. Het lukt goed om dit door te berekenen in de keten en we zien dat de consument dit accepteert. Het verwaarden van duurzame teelt is dus wel degelijk mogelijk, maar we moeten blijven werken aan de zichtbaarheid en bekendheid van het keurmerk. Dat doen we samen met andere leveranciers en met retailers die hier ook aan werken. Week 37 wordt de eerste “On the Way to PlanetProof-week” en die zullen we daarvoor zeker aangrijpen.’

Lokale teelt

‘We willen minimaal 85% van onze groenten en peulvruchten binnen een straal van 125 kilometer telen. Want minder voedselkilometers en een korte keten hebben minder milieu-impact en vergroten de kwaliteitsbeheersing. We zien ook een groter bewustzijn op dit vlak bij de consument, die versterkt door de coronacrisis kiest voor lokaal product.'

Minder voedselkilometers hebben minder milieu-impact en vergroten de kwaliteitsbeheersing.”

'Daarnaast werken we hard om exotische bonen uit bijvoorbeeld Noord-Amerika nu in Nederland te gaan telen. We halen inmiddels 25 procent van onze kidneybonen uit Zeeland en we zetten erop in dat dit over niet al te lange tijd 100% is. Kikkererwten telen we ook al lokaal, maar de resultaten zijn daar vooralsnog niet goed. Waar het niet lukt binnen de straal van 125km willen we de teelt in ieder geval naar Europa te halen.’ Door deze inspanningen scoort HAK inmiddels goed op de Sustainable Brand Index, als tweede merk in kruidenierswaren en als zevende foodmerk. De consument ziet het én waardeert het.

Verder werken aan het Groene Normaal

Een belangrijk middel om de consument te helpen gezondere keuzes te maken en meer groente te eten is Nutri-Score. Vorige maand nog riepen 250 wetenschappers op het logo verplicht te stellen in de EU. HAK ondersteunt Nutri-Score en doet al meer dan een jaar een pilot op een deel van het assortiment.

‘We zijn hier erg positief over. Al onze groenten en peulvruchten in Nederland hebben nu Nutri-Score A. Nutri-Score wérkt. We zien het o.a. in Franse supermarkten bij met name gezinnen uit lagere inkomensgroepen, die een beter dieet volgen door de invoering van Nutri-Score. Veel Europese retailers omarmen het en ik denk dat fabrikanten er niet meer omheen kunnen. Het zal leiden tot betere, gezondere producten.'

Suiker- en zoutreductie

'Bij HAK hebben we in suiker- en zoutreductie grote slagen gemaakt. Daar zijn we al vijf jaar mee bezig. Onze producten bevatten nog maar weinig zout en het overgrote deel bevat geen toegevoegde suiker meer. Van die paar producten waar we nog - vanwege originele recepten - suiker toevoegen hebben we ook een 0%-variant op de markt gebracht. Hier gebruiken we kruiden en specerijen voor de smaak.’

‘Verduurzaming van de keten, bijvoorbeeld door PlanetProof, is goed voor de natuur, maar ook de hoeveelheid vitamines en mineralen in groenten en peulvruchten neemt enorm toe bij een gezonde voedingsbodem. Dan snijdt het mes dus aan twee kanten. Daarnaast zullen we in de toekomst door onze lokale sourcing beter in staat zijn om nog meer circulair te gaan produceren binnen een zo klein mogelijke cirkel. Er zijn dus nog genoeg stappen te zetten op weg naar het Groene Normaal!’

Dit artikel is gesponsord door HAK

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Met een samenvoeging van business units en een sterke focus op onderscheidende merken is Henkel een krachtiger en efficiënter partner in wasmiddelen en haarverzorging. Ondertussen behoort het bedrijf ook tot de koplopers in duurzaamheid.

Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Hoe meer HAK verkoopt, hoe meer positieve impact we maken op mens en natuur.’

HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'

'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'

Area President André Ruikes en 
Sales Director Inge van Horne: ‘Binnen het sustainability programma richten we ons op drie niveaus: “For You”, “For the People” en “For the Planet”.’

Cloetta focust op duurzame groei: 'Let's create a sweeter future together'

Categoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.

Martijn van Weele, Director Commercial Development bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland: ‘Doordat we overal aanwezig waren, hebben we unieke ervaringen aan mensen kunnen weggeven, dat zorgt echt voor engagement.’

'De potentie van onze categorie is groot, daar gaan we de komende jaren het maximale uithalen'

Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) kijkt terug op een dynamisch jaar. 'Een jaar waarin we onze strategische visie aanscherpten', vertelt Martijn van Weele, Director Commercial Development. 'Waarin commercie en digitalisering samenkwamen en we veel positieve impact konden maken, samen met onze klanten.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.