Alles over De Top Duurzaamheid

Country Manager Geertje Zeegers 
en Kathelijk van Elk, Impact Manager van Too Good to Go Nederland.

'We hebben 12 miljoen maaltijden gered van de prullenbak'

Uit onderzoek blijkt dat we nog steeds ontzettend veel voedsel weggooien met z'n allen. Maar liefst 40 procent van het wereldwijd geproduceerde voedsel wordt verspild. Too Good To Go biedt supermarkten de kans om dit probleem aan te pakken. Al meer dan 6.000 partners redden elke dag via de Too Good To Go-app hun laatste producten van de prullenbak.

Fotografie: Leontine van der Stouw – 10fotografie

Herbruikbaar verszakje vervangt traditionele groente- en fruitzakjes

Vorig jaar maakte Albert Heijn bekend de plastic zakjes op de groente- en fruitafdeling af te schaffen. Als alternatief kunnen klanten gebruik maken van duurzame verszakjes. Deze verszakjes zijn samen met Paardekooper ontwikkeld, totaalleverancier van duurzame verpakkingsoplossingen. Ze dragen functioneel bij aan de wens om helemaal te stoppen met het gebruik van plastic zakjes voor dit segment.

Martine Kruiswijk (links) en Hester Duursema. Deze stoomketels, die draaien op aardgas, zullen verdwijnen door volledige elektrificatie van de fabriek.

Duurzamer en gezonder genieten met Vrumona

Frisdrankleverancier Vrumona is een ambitieuze en transparante partner op het gebied van duurzaamheid, milieu én gezondheid, een gesprekspartner die verder kijkt dan de dag van morgen.

Mario van Stijn is Area Salesmanager bij Walki Plastiroll Oy.

Biologisch afbreekbare afvalzakken steeds vaker op het boodschappenlijstje

Biologisch afbreekbare en composteerbare afvalzakken zijn een groeisegment. De vraag neemt toe, ziet Walki Plastiroll, in Scandinavië met Bioska hét A-merk in composteerbare afval- en containerzakken. Ook naar andere formaten. Area Salesmanager Mario van Stijn: 'Er valt voor foodretailers nog veel te winnen.'

Algemeen directeur Timo Hoogeboom.

De groene lat gaat verder omhoog voor HAK

Een jaar geleden introduceerde HAK het manifest 'Het Groene Normaal': een oproep voor meer groenten op het bord van de consument, lokale consumptie, en duurzame teelt. Wat is er sindsdien gebeurd? En hoe gaat het verder? Timo Hoogeboom vertelt over de prijs van duurzaamheid die we samen moeten betalen.

Melk is een van de populairste bio-producten.

CONO Kaasmakers in 2030 klimaatpositief: van koeienbek tot winkelrek

Een goed verhaal mag best verteld worden, vindt CONO Kaasmakers. Door de koeien en melkveehouders in de spotlight te zetten en de duurzame herkomst van de producten te benadrukken, groeide haar grootste merk Beemster de afgelopen jaren uit tot hét A-merk in kaas. 'Investeren in de achterkant, levert aan de voorkant een goede positie op met onze merkkaas.'

Fred van Beek, VP Sales van Unilever.

Ambities van Unilever: 'Omdat we groot zijn, heeft wat we doen echt impact'

Doelen stellen is mooi, ze concreet maken nog beter. Daarom vertaalde Unilever Benelux recent de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen van het concern, om een gezonder en duurzamer voedselsysteem te creëren, door naar de lokale markt. Met een duidelijke rol voor de drie divisies Foods, Beauty & Personal Care en Home Care.

General Manager Benelux, Bart Peeters.

Spadel scherpt duurzaamheidsambities aan

Het afgelopen decennium zette Spadel grote stappen in het verkleinen van haar klimaatvoetafdruk, die erkenning opleveren uit de markt. 'Een enorme boost om onze verdere ambities te blijven nastreven', vertelt General Manager Benelux, Bart Peeters. Om die ambities kracht bij te zetten, verscherpte de mineraalwaterproducent recent haar strategie, waarin mens en maatschappij een nog belangrijkere rol spelen.

Vorig jaar ontwierp en produceerde Schijvens een geheel nieuwe collectie voor Albert Heijn.

Circulaire bedrijfskleding: 'Een mooi statement naar klanten én medewerkers'

'Met circulaire bedrijfskleding help je één van de meest vervuilende industrieën schoner te maken én draag je bij aan het welzijn van je medewerkers', weet Shirley Schijvens, CEO van Schijvens Corporate Fashion, dat bedrijfskleding ontwerpt, produceert en distribueert voor de retail-en detailhandel. 'Op kleine schaal kan er een groot verschil worden gemaakt door mensen duurzamer te kleden.'

Salesdirecteur Nederland Stijn Storms en Commercialisatie- & Duurzaamheidsmanager Rozanne Drost.

PepsiCo: 'We maken het kiezen voor verantwoord zo ­makkelijk ­mogelijk'

Dagelijks nuttigen consumenten wereldwijd meer dan een miljard keer een PepsiCo-product. 'We kunnen als bedrijf dus enorme impact creëren op het vlak van duurzaamheid', zegt Salesdirecteur Nederland Stijn Storms. 'En op grote schaal kunnen bijdragen aan de opbouw van een duurzamer voedselsysteem. We doen dit door het consumenten makkelijker te maken om te kiezen voor producten die lekker en zijn én goed voor de planeet.'