Biologisch afbreekbare afvalzakken steeds vaker op het boodschappenlijstje

Biologisch afbreekbare afvalzakken steeds vaker op het boodschappenlijstje
Mario van Stijn is Area Salesmanager bij Walki Plastiroll Oy.

Biologisch afbreekbare en composteerbare afvalzakken zijn een groeisegment. De vraag neemt toe, ziet Walki Plastiroll, in Scandinavië met Bioska hét A-merk in composteerbare afval- en containerzakken. Ook naar andere formaten. Area Salesmanager Mario van Stijn: 'Er valt voor foodretailers nog veel te winnen.'

Steeds meer consumenten denken na over het duurzamer inzamelen van afval. Het scheiden wordt vanuit overheid en gemeentes gestimuleerd, het bewustzijn groeit, en dit betekent meer en meer mini(groen)containers in de Nederlandse keukens. ‘Deze houdt men graag schoon’, vertelt Van Stijn. ‘Net als de grote groene container die twee- of vierwekelijks wordt geleegd. Door etensresten te verpakken, bijvoorbeeld in een biologisch afbreekbare afvalzak, voorkom je nare geurtjes en het aantrekken van vliegen.’

A-merk in Scandinavië

De composteerbare afvalzakken in 20 en 140 liter staan dan ook steeds vaker op het boodschappenlijstje en Bioska ziet de vraag naar andere formaten eveneens toenemen. Het merk is een onderdeel van het Finse Walki Plastiroll Oy, legt de area salesmanager uit.

‘Net als het merk Hauska, beide bekende A-merken in Scandinavië. In dit deel van Europa zijn we al vijfentwintig jaar gemeengoed in de huishoudens, met zowel de gangbare formaten afval- en containerzakken, als met producten als composteerbare boodschappentassen en hondenpoepzakjes. Deze verschuiving voorzien we eveneens in Nederland.’

Snelle levertijd

De vraag naar biologisch afbreekbare en composteerbare afval- en containerzakken neemt weliswaar toe, het assortiment in de Nederlandse foodretail is nog beperkt, ziet Van Stijn. ‘De prijs speelt namelijk nog een belangrijke rol.’ Uiteindelijk gaat kwaliteit echter de doorslag geven, voorspelt hij. ‘Composteerbare afvalzakken zijn nu eenmaal gemaakt van biologisch materiaal. Dat betekent dat het een natuurlijk product is en het uitdagender is om stevigheid te garanderen dan bij plastic varianten.’

Er valt voor foodretailers nog veel te winnen.”

Jarenlange investeringen in technologieën en toepassingen hebben er ertoe geleid dat Walki Plastiroll kwaliteit en stevigheid in het gehele portfolio garandeert. ‘Hiermee hebben wij echt een voorsprong.’ Die natuurlijke basis heeft bovendien invloed op de houdbaarheid. ‘Natuurlijke producten worden ook sneller poreus. Omdat wij snel kunnen schakelen -we hebben een grote productiecapaciteit en het transport komt ‘slechts’ uit Finland-, op zowel grote als kleine volumes, garanderen wij altijd verse zakken.’

Er is altijd een groep early adopters, weet Van Stijn. ‘Deze groep is bereid om voor kwaliteit te betalen. Om op grote schaal een verschil te kunnen maken, moet je echter ook de andere doelgroepen en portemonnees kunnen bereiken.’ Om retailers te helpen om aan iedere vraag te kunnen voldoen, produceert Walki Plastiroll op maat. ‘Zowel in dikte van de zakken als de hoeveelheid op een rol. Zonder te hoeven inboeten aan kwaliteit. In A-merken en in private label.’

De ecologische handafdruk vergroten

Het verhaal klopt, verklaart Van Stijn de al jarenlange stevige positie van Bioska in Scandinavië. ‘We bieden kwalitatief goede producten die aansluiten op de consumentenvraag, maar werken aan de achterkant ook hard om het verschil te maken.’ Het bedrijf doet dit door het maximaliseren van haar ecologische handprint, legt hij uit.

‘Er zijn twee manieren om het duurzaamheidspad te bewandelen in onze ogen. Via pad één door het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Ofwel: slechte dingen herkennen en deze tot nul terugbrengen. Dit pad houdt uiteindelijk altijd ergens op. Of via pad twee door het maximaliseren van de ecologische handafdruk.’

Het tweede pad kan in theorie oneindig groeien, legt hij uit. ‘Omdat je de goede dingen vastlegt en deze blijft verbeteren.’ Walki Plastiroll (Bioska) kiest voor dit tweede pad, verklaart hij.

‘Het maximaliseren van onze handprint. Zoals Antero Vartia, oprichter van Compensate, een van de belangrijkste organisaties in het bevorderen van klimaatverandering in Finland, het treffend verwoordde: Als ik, na jarenlang elke dag afval in de natuur te hebben gegooid, op een dag wakker word en me realiseer dat er teveel afval in de natuur ligt, kan ik dit probleem niet oplossen door simpelweg het afval minder vaak weg te gooien. Ofwel: ons slechte gedrag verminderen is niet de oplossing. Significante positieve impact creëren daarentegen, wel!’

CO2-neutrale productie

Die positieve impact creëert Walki Plastiroll door haar eigen milieu impact te verkleinen. ‘Door bijvoorbeeld gebruik te maken van windenergie en een slim warmte terugwinsysteem, waardoor de volledige productie CO2-neutraal is. En door het hergebruiken van materialen.’

Maar ook door de ontwikkeling van Walki Bioska biologisch afbreekbare landbouwfolie, waarmee telers hun gewassen kunnen beschermen tegen kou en warmte. ‘Hierdoor zijn minder pesticiden nodig, het product komt na gebruik gewoon weer terug in de kringloop en het gebruik ervan verlaagt de arbeidskosten. Een win-winsituatie, dus.’

De Walki Bioska films worden, behalve bij het maken van afvalzakken en landbouwfolie, bovendien toegepast in het verpakken van agf-producten, wikkelfolie en industriële folies. ‘Hiermee laten wij, samen met onze klanten, de handafdruk van de consument steeds verder groeien.’

In een ideale wereld bestaat er helemaal geen conventioneel plastic meer, vindt Walki Plastiroll. ‘Dit is voorlopig nog een utopie’, vertelt Van Stijn realistisch, ‘maar het betekent niet dat we in de tussentijd de impact niet kunnen verminderen. Daarom ontwikkelen we ook plastic materialen die sneller afgebroken zijn dan de huidige plastics.’

‘Uiteindelijk gaat het om bewustzijn creëren’, besluit de area salesmanager. ‘Om afval juist te scheiden en in het juiste verwerkingsproces te laten komen. Composteerbare plastics spelen hier een belangrijke rol in. Wij bieden met onze producten de mogelijkheid om al het organisch afval zo goed mogelijk en in steeds grotere hoeveelheden in te zamelen, om zodoende een positieve impact te hebben op het klimaat.’

Dit artikel is gesponsord door Walki Plastiroll Oy

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Met een samenvoeging van business units en een sterke focus op onderscheidende merken is Henkel een krachtiger en efficiënter partner in wasmiddelen en haarverzorging. Ondertussen behoort het bedrijf ook tot de koplopers in duurzaamheid.

Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Hoe meer HAK verkoopt, hoe meer positieve impact we maken op mens en natuur.’

HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'

'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'

Area President André Ruikes en 
Sales Director Inge van Horne: ‘Binnen het sustainability programma richten we ons op drie niveaus: “For You”, “For the People” en “For the Planet”.’

Cloetta focust op duurzame groei: 'Let's create a sweeter future together'

Categoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.

Martijn van Weele, Director Commercial Development bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland: ‘Doordat we overal aanwezig waren, hebben we unieke ervaringen aan mensen kunnen weggeven, dat zorgt echt voor engagement.’

'De potentie van onze categorie is groot, daar gaan we de komende jaren het maximale uithalen'

Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) kijkt terug op een dynamisch jaar. 'Een jaar waarin we onze strategische visie aanscherpten', vertelt Martijn van Weele, Director Commercial Development. 'Waarin commercie en digitalisering samenkwamen en we veel positieve impact konden maken, samen met onze klanten.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.