Alles over De Top 2023

Ton van Wetten, Chief Sales Officer van HG International.

Ton van Wetten, HG: 'Kostenstijgingen dwingen ons tot efficiency'

Ondanks roerige tijden, blijft de missie van HG International om Europees marktleider in schoonmaakmiddelen te worden overeind. Met nog meer relevantie verovert HG steeds meer winkelpunten, de toevoeging aan het portfolio van de merken Blue Wonder en Ecozone versterken de positie van de organisatie als winstgevende handelspartner.

Joost Houben, Commercieel Directeur bij Unilever.

Unilever blijft focus leggen op innovatie en duurzaamheid

De toekomst is onzekerder dan ze lange tijd is geweest. 'Daar kunnen we van alles van vinden', vertelt Joost Houben, commercieel directeur bij Unilever. 'Maar daar moeten we vooral iets mee doén.' Voor Unilever betekent dit geen enkele concessie aan innovatie en duurzaamheid. 'Dat producten duurder worden is een feit, dat dit één op één doorberekend wordt naar onze klanten en de consument wat ons betreft niet. Wij investeren daarom nog meer in efficiency en het verder verbeteren van productkwaliteit.'

Jan Smilde, Managing Director bij Red Bull: 'We zien en verschuiving richting bewuste consumptie; eten en drinken met een reden.'

Red Bull focust op Functional Drinks voor verdere duurzame groei

Red Bull kijkt terug op een super goed 2022. 'We groeien double digit in zowel volume als waarde', vertelt Managing Director Jan Smilde. 'Een voortzetting van de trend van de afgelopen vijftien jaar, maar dit jaar is extra bijzonder!'

Johan Veld, Commercieel Directeur TastyBasics.

Johan Veld, TastyBasics: 'Bij echte voeding hoort een echt A-merk'

TastyBasics heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Dat roept om een nieuwe positionering die past bij een A-merk. In de nieuwe aanpak gaat het bedrijf de belangrijke eigenschappen van het product - de voedzame, onbewerkte ingrediënten - veel meer voor het voetlicht brengen, vertelt Commercieel Directeur Johan Veld.

Constantijn van Gerwen, Managing Director Benelux van Vitakraft.

'Vitakraft biedt meerwaarde in een segment met weinig innovatie'

In een markt onder druk doet Vitakraft het goed. 'We hebben een sterk team', verklaart Managing Director Benelux Constantijn van Gerwen, 'dat de eigen rol perfect kent en optimaal invult. Dit levert de juiste innovaties op en een meer dan goede samenwerking met de handel.'

Retail Directeur 
Korneel van der Plas.

Vrumona: it's a Royal Club

Eén van de beste introducties van Vrumona in 2022 is de Royal Club Rose Lemonade 0% suiker. De fles staat symbool voor de duurzame missie van Vrumona: goed en gezond drinken voor iedereen. Een missie waaraan op alle afdelingen binnen Vrumona wordt gewerkt, met grote plannen voor 2023. Daarom staat in deze Top editie letterlijk de "Royal Club" centraal. Met een vertegenwoordig van enkele medewerkers die zich elke dag inzetten voor dit heerlijke drankje.

Oprichter Pieter Dirven, Sales verantwoordelijke Anneloes Hoorneman en Marketing Manager Celinde van Opstal-Gordijn van de Smaakspecialist.

De Smaakspecialist: 'Het kan toch niet zo zijn dat we de wereld kapot laten gaan'

Gezonde voeding moet meer onderdeel worden van het totale supermarktaanbod, pleit Pieter Dirven, oprichter van de Smaakspecialist, ontwikkelaar, producent en distributeur van duurzame levensmiddelen. 'Juíst de supermarkt; het middelpunt van de buurt en dé plek om de consument te inspireren en informeren, heeft hierin een grote verantwoordelijkheid.'

Timo Hoogeboom, CEO van HAK.

'Innovatie zal in de toekomst vaak van HAK Fresh komen'

Ondanks de economisch moeilijkere tijden blijft HAK, die dit jaar haar 70-jarig bestaan viert, fors inzetten op verdere verduurzaming van teelt en productie. Tegelijk werkt het bedrijf aan uitbreiding van haar plantaardige missie buiten de bestaande categorie en buiten Nederland. Daarbij is er voor peulvruchten extra momentum.

Bernard Wouterse, Sales Director Retail Nederland van Kraft Heinz.

'Beheer de korte termijn en navigeer naar de lange termijn'

Ook voor The Kraft Heinz Company zijn het dynamische jaren. Maar het bedrijf accelereert juist nu richting de langetermijndoelstellingen: gezondere producten, volledig circulaire verpakkingen en verduurzaming van productie en supply chain. Het stapt daarbij ook in vleesvervangers onder het Heinz-merk.

Medewerkers van Riedel vieren het vijfjarig bestaan.

Riedel bruist vijf jaar na verzelfstandiging van energie

Toen Riedel vijf jaar geleden werd overgenomen door investeringsmaatschappij Standard Investment was er voor de nieuw aangestelde directie werk aan de winkel: de drankenportfolio moest worden aangepakt en er moest beter worden geluisterd naar de klant en de consument. Maar dat was niet alles: 'We moesten eerst intern aan de slag om ondernemerschap, lef en lol terug te brengen in het bedrijf.'