Alles over De Top 2022

Bart Peeters, General Manager Benelux van Spadel.

100 jaar SPA: 'Een goede basis voor de toeksomst'

Zowel het merk SPA Reine als de bottelarij bestaan dit jaar honderd jaar. Van regionale koploper groeide het bedrijf uit tot Europese marktleider. Het geheim achter dit succesvol voortbestaan is 'durven investeren', vertelt Bart Peeters, General Manager Benelux bij moederbedrijf Spadel. 'Zowel in periodes van groei als in crisistijd zijn we blijven focussen op het gezonder en duurzamer maken van onze producten en de omgeving. Dit blijven we ook de komende honderd jaar doen!'

Gert-Jan Bosman, 
Managing Director
van Dr. Oetker.

Dr. Oetker: 'De sustainability train gaat keihard rijden in 2022'

Het tempo in het verduurzamen en verbeteren van het productportfolio zit er bij Dr. Oetker goed in. 'De intrinsieke motivatie om te streven naar een betere wereld is groot binnen ons bedrijf', vertelt managing director Gert-Jan Bosman, 'en dat inspireert enorm. De energie die hieruit voortvloeit zien we duidelijk terug in de teams, die tot in hun vezels gedreven zijn om lekkere, duurzame en verantwoorde innovaties in de markt te zetten.'

Stefan Pichler: 'We willen een klimaat-positief bedrijf worden.'

Henkel roept op: Stop met kleding kopen, rethink fashion

In de supermarkt is Henkel een van de grote drie leveranciers van wasmiddelen. Maar achter de bedrijfsnaam gaat al tientallen jaren een bedrijf schuil dat sterk gericht is op duurzaamheid. Komende introducties gaan dat nog verder onderstrepen.

Henk van Harn. Foto: Nathan Reinds

Henk van Harn (AH): 'Online blijft uitdagend'

'We verwachten dat corona nog even bij ons blijft. Ook 2022 wordt dus geen 'normaal' jaar', zegt Henk van Harn namens Albert Heijn. Het onlinebusinessmodel noemt hij momenteel nog uitdagend. 'Wij willen komend jaar graag in gesprek met onze partners over bijvoorbeeld de juiste online- of omnichannelverpakking, de juiste online- of omnichannelbestelhoeveelheid en over het zo goed mogelijk commercieel benutten van de kansen die web en app bieden.'

Said Belhassan (links) en Sander Evers. Foto: Superunie

Superunie: 'We willen versnellen op verdere innovatie'

Distrifood vraagt top retailers naar de verwachtingen voor 2022. Sander Evers, cpo Food/non-foods, en Saïd Belhassan, cpo Fresh van Superunie, zien altijd ruimte voor meer innovatie. 'En daar willen we de komende jaren op versnellen.' Dat is één van de speerpunten van Superunie voor het komende jaar. De inkoopcombinatie van regionale ketens ziet ook de druk op marges door stijgende kosten, maar blijft hameren op voortdurende dialoog om daar uit te komen.

Het diner voor corona. Archieffoto: Distrifood

Industributie: meer respect voor onlineretailers, genomineerden 2022 bekend

ZEIST - Uit de eerste analyses van het Industributie-onderzoek blijkt een toegenomen waardering voor de onlinefoodretailers. Tegelijkertijd is er aan leverancierszijde een ietwat toegenomen prestatie op het gebied van digitalisering. Het event is overigens uitgesteld tot begin april. De genomineerden zijn al wel bekend.

Erik Leebeek. Foto: Plus

Eric Leebeek (Plus): 'Het loont om in online te investeren'

'Sinds de start van corona heeft e-commerce echt een vlucht gekregen en zagen we de business in sommige weken verdriedubbelen. Bij de leveranciers zijn er echte voorlopers, maar ook een aantal die nog achterlopen. Ik roep hen op om echt de samenwerking te zoeken. Het is echt de moeite waard om hierin te investeren', wil Eric Leebeek benadrukken.

Cees van Vliet Jumbo Foto: Jumbo

Cees van Vliet (Jumbo): 'De klant bepaalt onze koers'

'We staan allemaal voor dezelfde uitdagingen: schaarste op de arbeidsmarkt, schaarste aan grondstoffen, verpakkingsmateriaal, noem maar op. Die problemen kun je niet in je eentje oplossen. Je moet de handen ineenslaan en samen op zoek gaan naar aanpassingen in de hele keten', aldus Cees van Vliet, coo Jumbo. Corona versnelt daarbij veel: 'Al zal de supermarkt in de basis altijd blijven bestaan. Wat gaat veranderen, is de specifieke rol. We worden veel meer dienstverlener dan alleen verkoopplaats van producten.'

Commercial 
Managing Director 
Jerry Griep (links) 
en CEO Wim Betten.

'CONO Kaasmakers communiceert waar het al 120 jaar voor staat'

Dit jaar vierde CONO Kaasmakers het 120-jarig bestaan van de coöperatie. Door te pionieren op het vlak dierenwelzijn, duurzaamheid en producten wist de relatief kleine speler met het merk Beemster uit te groeien tot hét A-merk in kaas. 'We willen nóg 120 jaar mee', blikt CEO Wim Betten vooruit. 'Door ons eerlijke verhaal te blijven voortzetten en te vertellen. Maar dat kunnen we niet alleen.'

Blancaflor: ‘Wij investeren in healthy, sustainable, conscious consumption, convenience merken 
met een verhaal.’

'Een merk groot maken doe je door de eerste, de enige of de beste te zijn'

'Met een uniek product kun je een behoefte perfect vervullen of… creëren', aldus Blancaflor. In een retail landschap dat momenteel continu verandert, is dit best een uitdaging. 'Met onze waardevolle premium merken die écht anders zijn, zijn wij wel een beetje de mover & shaker die de branche nodig heeft.'