Dr. Oetker: 'De sustainability train gaat keihard rijden in 2022'

Dr. Oetker: 'De sustainability train gaat keihard rijden in 2022'
Gert-Jan Bosman, Managing Director van Dr. Oetker.

Het tempo in het verduurzamen en verbeteren van het productportfolio zit er bij Dr. Oetker goed in. 'De intrinsieke motivatie om te streven naar een betere wereld is groot binnen ons bedrijf', vertelt managing director Gert-Jan Bosman, 'en dat inspireert enorm. De energie die hieruit voortvloeit zien we duidelijk terug in de teams, die tot in hun vezels gedreven zijn om lekkere, duurzame en verantwoorde innovaties in de markt te zetten.'

‘Als er iéts belangrijk is om een crisis goed door te komen, is het wel verbinding’, vertelt Bosman realistisch. ‘Die hebben we de afgelopen anderhalf jaar dan ook zoveel mogelijk opgezocht.’ ‘Er ontstonden veel mooie initiatieven’, beaamt head of marketing, Joost van den Berg. ‘Boswandelingen, fietstochtjes. Ook wij spraken regelmatig af in de natuur, om zakelijk en privé bij te praten.’ ‘Dit heeft een andere dynamiek aan de samenwerking gegeven’, merkt Bosman. ‘En laten zien dat we echt een goede basis hebben intern. Daarbij heeft de situatie ook duidelijke antwoorden gegeven op hoe we nu het beste met thuiswerken om konden gaan. Inzichten die we hebben doorvertaald naar het nieuwe kantoor in Amersfoort Schothorst dat we volgend jaar gaan betrekken.’

Het familiegevoel bij Dr. Oetker is extreem ver doorgedreven in het bedrijf”

Thuiskomen op het werk

Een pand dat erop ingericht is om de tijd díe je samen doorbrengt, zo prettig en effectief mogelijk te benutten, legt hij uit. ‘Voorbereidingen kun je namelijk prima thuis doen, hebben we gemerkt. Maar overleggen, creativiteit aanwakkeren en elkaar inspireren gaat toch het beste fysiek. Het nieuwe pand wordt dan ook vooral een ontmoetingsplek.’

Een ontmoetingsplek die de inspiratie en ideeën op moet leveren voor mooie innovaties, vult Van den Berg aan. ‘En die ontstaan het beste wanneer je elkaar en de markt goed kent.’ Met de kennis van elkaar zit het wel goed, zegt hij. ‘Het familiegevoel bij Dr. Oetker is extreem ver doorgedreven in het bedrijf.’ ‘Laatst sprak ik een nieuwe medewerker’, haakt Bosman in, ‘en die zei letterlijk ik kom echt thuis. Een mooier compliment kun je niet krijgen!’

Waar is nu écht vraag naar?

Dat familiegevoel speelt dan ook de hoofdrol in de strategie van het concern. Bosman: ‘Onze company purpose is niet voor niets ‘Creating a Taste of Home’. Door te investeren in het echt goed leren kennen van elkaar, onze klanten én de consument, bieden we daadwerkelijk waar vraag naar is.’ De markt is behoorlijk verzadigd, vertelt hij realistisch. ‘En volumegroei is niet echt meer evident. Om toch waarde toe te voegen, moet je als fabrikant daarom met relevante producten komen. Met innovaties en relaunches waar de consument écht op zit te wachten. Zowel nu als in de toekomst.’

Pizza, taart en toetjes

Dat doet Dr. Oetker door lekkere, gezellige producten te maken waar de consument het thuisgevoel mee kan creëren. En tegelijkertijd door verduurzaming en nutritionele verbetering van de producten. Binnen die strategische kaders focust het concern zich de komende tijd op drie domeinen, vertelt Van den Berg. ‘Pizza, cake- en bakproducten en desserts. Producten die echt goed inspelen op het thuis, met elkaar genieten, maar ook op de groeiende behoefte aan gemak (convenience) in combinatie met gezondheid en duurzaamheid. En waarmee we dus die waarde toevoegen aan de markt.’

De personificatie van al deze aspecten is het nieuwe merk The Good Baker, vertelt hij enthousiast. ‘Een range natuurlijk lekkere vega(n) pizza’s’, legt hij uit. ‘Zonder kunstmatige kleur- en smaakstoffen, waar men verantwoord van kan genieten. Slechts een paar maanden na de introductie kunnen we al zeggen dat zowel de reacties als de resultaten heel goed zijn.’

Het startschot van Nutri-Score

De introductie van The Good Baker is het startschot geweest van de implementatie van Nutri-Score, vertelt de marketingverantwoordelijke. ‘Binnen twee jaar staat het label op de verpakkingen van alle producten in Nederland en België, van pizza’s tot bakproducten en instant toetjes.’ Het keurmerk past binnen het duurzaamheidscharter van Dr. Oetker, vult Bosman aan. ‘Vorig jaar zijn we gestart met het gezonder maken van ons assortiment; in 2023 moeten alle producten met een BCDE-score zo veel mogelijk een stapje naar links hebben gezet.’ Een mega operatie, verduidelijkt hij.

‘Waarmee we ons regelmatig discussies met R&D op de hals halen… Maar noodzakelijk, omdat we onze verantwoordelijkheid nemen en altijd beter willen presteren dan de concurrentie. Dus hebben we alle producten door een scan gehaald en kijken we waar verbeterd kan worden.’ Zonder concessies te doen aan smaak en structuur, verduidelijkt hij. ‘Wat het nog complexer maakt. Maar als een product niet lekker is, koopt de consument het niet.’

We stimuleren de ambities van al onze medewerkers en kijken daarbij altijd naar competenties”

Ambities stimuleren

Vorig jaar heeft Dr. Oetker een sustainability charter geformuleerd, vertelt de managing director. ‘Die is afgestemd op de UN Sustainability Development Goals en gericht op alle stakeholders, zodat onze gezamenlijke ambities kunnen worden versneld.’ Behalve het gezonder maken van de producten houdt dit onder meer CO2-reductie in van alle bedrijfsprocessen, het verduurzamen van de verpakkingen, vermindering van afval en het vergroten van gelijke kansen.

‘Binnen een bedrijf waarin mensen zich letterlijk thuis moeten voelen zijn gelijkheid, diversiteit en veiligheid vanzelfsprekend essentieel.’ Qua leiderschap is Dr. Oetker weliswaar nog redelijk mannelijk, geeft hij toe. ‘Maar daar werken we hard aan! We stimuleren de ambities van al onze medewerkers en kijken daarbij altijd naar competenties.’

‘De sustainability train gaat echt rijden’, blikt Bosman enthousiast vooruit. ‘En hard! Het komende jaar wordt dit onder meer zichtbaar in een relaunch van heel veel producten. Die dan niet alleen die Nutri-Score en FSC-logo hebben, maar ook een update krijgen van het verpakkingsdesign. Deze relaunches worden ondersteund met nieuwe communicatiecampagnes, die we doorvertalen naar de winkelvloer.’

Met haar klanten gaat Dr. Oetker volop in gesprek over de emotionalisering van het diepvriesschap. ‘Hier ligt namelijk nog heel veel potentie. Mijn ambitie is om echt in de richting van de presentatie van de wijnafdeling te gaan, dat enorm veel sfeer uitstraalt. Ondanks dat vriesvers een koude categorie is, zijn onze producten bij uitstek geschikt om warmte en gezelligheid te brengen en dat gaan we met elkaar nog beter laten zien!’

Dit artikel is gesponsord door Dr. Oetker.

Lees meer over