Vijf jaar geleden werd Blancaflor uitgedaagd om vernieuwing te brengen bij Bickery Food Group, importeur en distributeur van premium levensmiddelenmerken. Inmiddels is het bedrijf stevig gegroeid en is het portfolio flink uitgebreid met duurzame, trendy merken die (meer)waarde creëren.
‘Toen ik destijds werd benaderd door eigenaar Rembrandt Bikkers, stelde ik hem voor om me verantwoordelijk te maken voor de hele keten’, verklaart de salesdirecteur ‘van internationale sourcing tot uiteindelijk dat plekje op het schap bij de retailers.’ Want als je die plek wil veroveren, weet ze uit ervaring, ‘moet je tot in detail van de hoed en de rand weten.’
Motivatie en drive
Diezelfde visie paste Blancaflor toe bij het bedrijf Bickery, waar ze vanuit een compleet andere branche nieuw binnenkwam. ‘Ik heb de organisatie van a tot z leren kennen; van de strategie tot de daily operation. Door met die kennis de loyale en gedreven collega’s extra te stimuleren en tegelijkertijd nieuwe mensen aan het bedrijf te binden, is er een team ontstaan dat dezelfde drive en motivatie heeft: het Bickery DNA!’ Juist diezelfde passie en motivatie maakt het werk namelijk leuk, verklaart ze. ‘Het samen boeken van successen vanuit intrinsieke motivatie geeft enorm veel energie.’
Hard work pays off
Die drive om het beter dan goed te doen, schrijft Blancaflor grotendeels toe aan haar Filipijnse achtergrond. ‘Als kind barstte ik al van de ambitie’, vertelt ze. ‘Met mijn universitaire studie kon ik in de Filippijnen echter niet snel genoeg bereiken wat ik wilde, daarom kwam ik op mijn eenentwintigste naar Nederland. Hier bleken mijn diploma’s toch niet voldoende aan te sluiten en ik sprak de taal niet. De enige manier om het hier te maken, dacht ik, is door te integreren. Door het land en de maatschappij écht te leren kennen en door alle marketing- en salesopleidingen te volgen die er maar zijn. Dat heb ik dus gedaan.’
Hard work pays off, zo blijkt, want haar gedrevenheid zorgde ervoor dat er kansen op haar pad kwamen, met als meest recente het naar een hoger niveau tillen van Bickery. ‘Met doorzetten kun je echt iets bereiken’, benadrukt ze. ‘Hajir Hajji, die het bij Action van vakkenvuller tot CEO schopte, is wat dat betreft mijn grote inspirator!’
Vernieuwing (mean & lean)
Het succes van Bickery is echter vooral toe te schrijven aan de mensen, benadrukt Blancaflor. ‘Young professionals met twee tot maximaal vier jaar werkervaring, die een andere kijk op de business hebben en vernieuwing brengen in de organisatie. Een frisse blik die de creativiteit oplevert om merken echt goed neer te zetten.’ Trendy merken als Proper Corn, Proper Chips, Tabasco Sriracha en San Miguel, dat Bickery het afgelopen jaar succesvol lanceerde. ‘Onze jonge, goed opgeleide mensen hebben een actueel gevoel voor trends en bijbehorende producten’, verklaart ze. ‘En weerspiegelen de meest bepalende consumentendoelgroep.’
Succes voor de lange termijn
Een doelgroep die momenteel vooral gezonde en duurzame producten wil, die lekker zijn en makkelijk klaar te maken. Blancaflor: ‘Het verhaal erachter moet kloppen en men wil een beetje dat horecagevoel thuis hebben, zonder er heel veel moeite voor te hoeven doen. Wij investeren daarom in healthy, sustainable, conscious consumption, convenience merken met een verhaal. Merken met al een rijke geschiedenis, zoals Innocent, Capri-Sun en Bonne Maman, die we als het ware ‘integreren’ in de Nederlandse markt.’ En dat integreren doet Bickery door te doseren, benadrukt ze. ‘We beginnen bij de distributie en bouwen zo stap voor stap verder tot uiteindelijk een marketingcampagne. Op deze manier klopt elk onderdeel van het verhaal en bouw je aan succes voor de lange termijn.’
Volume, snelheid en flexibiliteit
Merken groot maken is één, je moet er vervolgens ook voor zorgen dat de producten er daadwerkelijk staan. Met name de laatste anderhalf jaar een behoorlijke uitdaging. ‘Wij hebben 20.000 vierkante meter aan eigen magazijn’, vertelt Blancaflor. ‘En veertien eigen vrachtwagens. Hierdoor hebben we altijd voldoende voorraad en kunnen we snel en flexibel leveren. In een periode waarin de schappen leeg dreigden te raken, hebben wij onszelf hier wel mee bewezen bij onze retailklanten.’
Bickery streeft naar het creëren van toegevoegde waarde door haar klanten te ontzorgen, benadrukt ze. ‘Als fullservice organisatie, met alles in huis én onder één dak (naast warehousing en transport heeft Bickery ook sales en marketing, een online salesplatform, food concepting, trading, een designafdeling, EDI en GS1 in huis, red.), kunnen we dit voor alle stakeholders.’ Het alles in eigen hand hebben blijkt in deze crisistijd nog eens een extra pluspunt, merkt ze op. ‘Ook voor ons brengt deze tijd complexiteit in de operatie met zich mee, maar omdat we flexibel en snel zijn, geeft dit ons wél een voorsprong.’
Volop kansen
Inmiddels voelt Blancaflor zich ‘als een vis in het water binnen food’, vertelt ze. Ook binnen het familiebedrijf Bickery zit ze goed op haar plek. ‘Het voordeel van een familiebedrijf is dat er snel kan worden besloten, geïnvesteerd en gehandeld wanneer kansen zich voordoen. En die kansen zijn er in food momenteel volop!’ De komende tijd voornamelijk in duurzaamheid en gezondheid, blikt de salesdirecteur vooruit. ‘BETTER FOR YOU & BETTER FOR THE PLANET. Het komende jaar gaan we nóg dichter op de trends zitten en op de belangen van onze klanten en merkeigenaren. Zodat we met de juiste nicheproducten samen de omzetten en resultaten verder kunnen verbeteren!’
Dit artikel is gesponsord door Bickery Food Group.