artikel

CoolBest in plant-based verpakking met nieuw jasje

Fabrikanten 1856

CoolBest wordt vanaf vandaag gemaakt in de eerste plant-based verpakking van SIG, die 100% aan plantaardige materialen gelinkt is. Tegelijkertijd is ook het design op de verpakking aangepast.

CoolBest in plant-based verpakking met nieuw jasje

‘Verduurzamen is gemakkelijker gezegd, dan gedaan. De trajecten om onze fruitteelt volledig duurzaam te maken in landen als Brazilië, nemen jaren in beslag. Voor onze verpakkingen zetten wij nu een grote stap door de plastic lagen (die in alle drankkartons zitten) te vervangen door plant-based plastic. Wij hebben gekozen voor plantaardig materiaal dat gemaakt wordt van houtresten: tallolie’, vertelt Sabine Blom, Marketing Manager bij CoolBest.

Restproduct

‘Tallolie is een restproduct dat anders vernietigd wordt. Door er nieuw materiaal van te maken krijgt het een tweede leven en hoeven wij niet eerst iets te produceren, zoals wel het geval is bij rietsuiker. Door plant-based plastic voor onze pakken in te kopen, verminderen we de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Conventioneel plastic wordt van petroleum gemaakt, een fossiele brandstof die op een gegeven moment op raakt’.

Via het design willen we communiceren dat onze verpakkingen duurzamer zijn

Serieuze bijdrage

Uit onderzoek blijkt dat door de nieuwe plant-based verpakkingen de CO2-uitstoot wordt verminderd met 43%. Met een totaal volume van 23 miljoen pakken per jaar levert het merk een serieuze bijdrage aan een duurzamere toekomst.

CoolBest maakt gebruik van de eerste plantbased SIG verpakking in Nederland, genaamd SIGNATURE. Deze zijn 100% recyclebaar en volledig gelinkt aan plantaardige materialen door het mass balance systeem, dat gecertificeerd wordt door ISCC.

Duurzamer

‘Door het gelijktijdig aanpassen van het design willen we communiceren dat onze verpakkingen duurzamer zijn. Om dit eruit te laten springen, is aan de verpakking deels een bruine karton look toegevoegd. Verder staat er op de zijkant duidelijke uitleg over de herkomst van verpakkingsmaterialen’, aldus Blom.

‘Daarnaast werken we hard aan volledig duurzaam fruit. Dit leggen we ook uit op de nieuwe pakken. Met de overgang naar plantaardige verpakkingen zet CoolBest een grote stap richting duurzaamheid. Ons volgende doel is om in 2020 alleen nog maar 100% duurzaam geteeld fruit te gebruiken’, vertelt Blom.

Dit artikel is gesponsord door Riedel. 

Reageer op dit artikel