Grow Recruitment
Nasleep corona voorbij: Drukte winkelstraten neemt toe
Het aantal passanten in winkelgebieden is inmiddels vrijwel gelijk aan die van het laatste jaar voor de coronapandemie.
Het aantal passanten in winkelgebieden is inmiddels vrijwel gelijk aan die van het laatste jaar voor de coronapandemie.
AMSTELVEEN - Supermarkten verkochten in 2023 minder producten. Volgens onderzoeksbureaus NIQ en GfK doordat het corona-effect verdwijnt. Klanten gaven vorig jaar door de hogere prijzen wel meer geld uit in supermarkten dan in 2022.
ZALTBOMMEL - Non-food heeft een lastig 2023 achter de rug in het supermarktkanaal. Het effect van corona ijlt na. In de coronajaren werden recordomzetten gedraaid, onder meer vanwege het massale thuis werken.
UTRECHT - Het verzuim onder supermarktpersoneel lag in 2022 hoger dan in 2021. Dat meldt Marshoek in de zaterdag verschenen Benchmark Supermarkten 2022. Corona speelde daarbij wellicht een rol, vermoedt senior retailconsulent Joeri van Rens.
AMSTERDAM - Supermarkten behalen in 2022 een aardige omzetplus, wel is een dalende trends in volumes zichtbaar.
LEIDSCHENDAM - Supermarkten nemen voorlopig geen preventieve maatregelen tegen het coronavirus. Datzelfde geldt voor de horeca.
LEIDSCHENDAM - Supermarkten starten niet op eigen initiatief met het weer invoeren van coronaregels. Als de overheid deze verplicht, dan zullen retailers de adviezen van het RIVM overnemen.
DEN HAAG - De bierverkopen liggen weer iets boven het niveau van 2019, het jaar voordat de coronapandemie in alle hevigheid losbarstte.
RODEN/ZOUTELANDE - De ondernemers van de Jumbo-winkels in het Drentse Roden en het Zeeuwse Zoutelande ontkennen dat zij een voorschot hebben aangevraagd voor de zevende aanvraagperiode van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Beide winkels staan op de laatste NOW-lijst van werkgevers aan wie een voorschot is verstrekt.
DEN HAAG - Met het versneld afbouwen van de coronamaatregelen gaat het rendement in de supermarkt 'een tikje' krijgen', zegt Marshoek. 'De echte klap komt echter straks met de tabaksban'. Dat horeca en out-of-home terugslaan staat vast. In het behoudende scenario gaat out-of-home nog altijd 25 procent plussen, stelt buitenhuis-expert Rien de Koning.
DEN HAAG - Met het afschalen van de coronamaatregelen vervalt vrijdag 25 febrauri voor de tweede keer de verplichting een mondkapje te dragen in de supermarkt.
DEN HAAG - Het kabinet wil komen tot verregaande versoepelingen van de coronamaatregelen. Het denkt erover de mondkapjesplicht af te schaffen.
ZEIST - Ondernemers en bedrijfsleiders hebben forse kritiek op het plan van Ekoplaza-topman Erik Does om personeel met klachten toch te laten werken. Kwetsbare klanten zouden dan op speciale openingsuren een coronavrije winkel kunnen bezoeken. 'Gezondheid mag nooit een marketingonderwerp worden.'
AMSTERDAM - Vakbond FNV is sceptisch over de oproep vanuit de supermarktsector om de quarantaineregels voor supermarktmedewerkers te versoepelen. De bond stelt dat supermarkten zelf eerst meer moeten gaan doen om hun personeel te beschermen.
WOERDEN - Uit een flitspeiling van brancheorganisatie Vakcentrum blijkt dat zelfstandig supermarktondernemers door corona - en met name de quarantaine - te maken hebben met een ernstig tekort aan beschikbare medewerkers. 'Ondanks de recente versoepeling brengen de quarantaineregels de continuïteit van de bedrijfsvoering in gevaar.'
TWELLO - Het grote coronahamsteren begon begin maart een jaar geleden. Na een eerste stormloop op dondermiddag 12 maart 2020 barstte het op vrijdag helemaal los. Jumbo'er Martin Binnendijk in Twello zag onder de ogen van Distrifood hoe zijn winkel bijkans werd geplunderd. Hij kijkt terug op een bijzonder jaar corona.
ZUIDWOLDE - Jumbo-ondernemer Koen Termeulen uit Zuidwolde is begonnen met de verkoop van mobiele luchtreinigers. Het gaat volgens hem om varianten met een speciaal filter dat virussen, zoals corona, uitschakelt. 'Ik wil ze graag onder de aandacht brengen bij supermarktondernemers in heel Nederland.'
ROTTERDAM - De VVD in Rotterdam wil dat de gemeente in gesprek gaat met supermarkten om ervoor te zorgen dat bij iedere winkel een medewerker staat die de karretjes schoonmaakt.
HOORN - Deen raakt in coronatijd 30 procent meer winkelwagentjes kwijt dan in het pre-coronatijdperk. Ook burgers maken steeds meer melding van rondslingerende karren in hun omgeving, aldus Meldwinkelwagen.nl. Andere supermarkten herkennen zich minder in dit beeld.
APPELSCHA - De zes SRV-wagens van Dirk Wolters in Appelscha worden in korte tijd door veel nieuwe klanten bezocht.
APELDOORN - Corona heeft Nederland weer helemaal in zijn greep. Reden voor Distrifood om terug te keren naar Apeldoorn om bij 14 supermarkten te kijken hoe de coronamaatregelen zijn aangescherpt. Conclusie: mondkapjes rukken op onder zowel personeel als klanten, slechts een beperkt aantal winkels maakt actief de winkelkarren schoon en grotere winkels communiceren inmiddels over de ouderenuurtjes.
DEN HAAG - Winkels in voedingsmiddelen hebben in februari weliswaar minder omgezet ten opzichte van vorig jaar, maar afgezet tegen de periode voor corona noteert de branche een ruime plus.
Supermarkten verkochten in week 44 het hoogste aantal coronazelftests ooit. In het derde kwartaal begonnen retailers met de verkoop van de zelftests. Sinds die tijd is de prijs ook steeds verder gedaald.
De verplichte winkelkar voegt niets toe om de 1,5 meter afstand in de supermarkt te bewaken, blijkt uit onderzoek. Onzin, wat een voorbarige conclusie, vindt Ron Jansen.
VELDHOVEN - Schoon genoeg van de coronamaatregelen had Plus-ondernemer André van Reijen. De wetenschap ging aan de slag in zijn winkel in Veldhoven om ze eens door te meten. Opmerkelijke conclusies: er is amper langer dan 5 seconden contact tussen klanten, de verplichte winkelkar voegt niks toe en éénrichtingsverkeer verhoogt juist het besmettingsgevaar. Het onderzoek is nog actueel, aangezien de maatregelen om afstand te houden waarschijnlijk tot eind dit jaar zullen aanhouden.
AMSTERDAM - De heropening van de horeca zorgt ervoor dat consumenten hun gedrag geleidelijk aanpassen. Desondanks blijft het belang van foodretail als afzetkanaal in de komende anderhalf jaar nog groter dan voor corona.
BERLIJN - Een derde van alle onderlinge contacten tussen mensen vindt plaats in de supermarkt. Daarmee is het een onderschatte besmettingshaard van covid-19. Dat schrijft het Duitse blad Focus op basis van onderzoek. De cijfers komen uit een analyse van het Berlijnse bureau Net Check, dat een contactindex berekende op basis van anonieme gps- en smartphone-data.
De naam Spar moest van de gevel van de buurtsupermarkt van Willem van de Vlag in Deventer. Klant Annie Jansen bedacht de nieuwe naam: Super Gewoon Deventer. Volgens Van de Vlag onder meer treffend vanwege huismerk G'woon. Qua service kan het volgens Willem echter niet gek genoeg zijn.
HAMBURG - Het online bestellen van boodschappen beleeft onder invloed van de corona-pandemie zijn definitieve doorbraak in Duitsland.
AMSTERDAM - Mede-oprichter Michiel Muller van Picnic vreest voor een doemscenario als de avondklok wordt ingesteld.
VEGHEL - Jumbo heeft de afgelopen dagen geworsteld met een technische storing in het onlinebestelproces.
AMSTERDAM - De omzet van HelloFresh is in het derde kwartaal meer dan verdubbeld in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
HOENSBROEK - Stephan Bosman begon op 1 april bij Plus als manager e-commerce. Op het moment dat Nederland nog maar net kennis had gemaakt met covid-19. 'Dat was een apart begin. Het hoofdkantoor zit op slot, terwijl online, jouw business, op dat moment over de kop gaat.' De oprichter van de inmiddels niet meer bestaande websuper Stockon is, ondanks de bizarre start, zeer tevreden over de eerste 6 maanden bij Plus. 'Waar we nu online staan, daarvan hadden we gedacht dat we dat punt pas over een paar jaar zouden bereiken.'
AMSTERDAM - Corona, energiecrisis, een torenhoge inflatie en voor sommige ook de nasleep van Brexit. Bedrijven hebben het afgelopen jaar flink voor de kiezen gehad. Het was slikken of stikken, erop of eronder, aanpassen of achterblijven. Het schudde de verhoudingen tussen supermarkten en fabrikanten flink op. Wat is er de afgelopen drie jaar allemaal veranderd?
AMERSFOORT - Om de goede resultaten van 2021 ook dit jaar op peil te houden, is het voor FrieslandCampina noodzakelijk de gestegen kosten door te berekenen aan zijn afnemers zoals supermarkten.
AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft in 2021 zowel de omzet als winst fors zien stijgen, maar voorspelt door de oplopende inflatie de prijzen te moeten verhogen.
DEN HAAG - Het piept en het kraakt bij fabrikanten: ze hebben steeds meer moeite om de personeelsplanning rond te breien.
AMSTERDAM - Dranken- en likeurenproducent Lucas Bols merkt duidelijk de heropening van de horeca in zijn resultaten.
AMSTERDAM - Heineken heeft zijn omzet in het eerste halfjaar flink zien stijgen als gevolg van de versoepelingen van coronamaatregelen, omdat bijvoorbeeld in veel landen de horeca weer openging. Ook alcoholvrije en alcoholarme bieren zitten in de lift. Maar de brouwer spreekt ook zijn zorgen uit over de stijgende grondstofprijzen.
Gedurende de coronacrisis kon het niet vaak genoeg worden gezegd. Supermarkten profiteren enorm van de coronamaatregelen. Nu is er een andere fase aangebroken, een tijd waarin supermarkten juist moeten incasseren. Daarover hoor je niemand.
Het kabinet schaft de meeste coronabeperkingen af. Dat gaat supermarkten omzet kosten, maar op veel andere vlakken is het juist weer heel goed nieuws.
Horeca en out-of-home pakken dit jaar omzet terug van supermarkten, dat staat buiten kijf. Volgens experts zal dat echter maar relatief weinig zijn. Dat is jammer, meent Distrifood-hoofdredacteur Peter Garstenveld, want dat houdt innovatie tegen.
Distrifood-redacteur Joep Meijsen is blij met de verwachte coronaversoepelingen. Als is het maar omdat hij dan kan zien waar hij loopt. Maar natuurlijk zit er ook een maar aan.
Mag ik vragen of een medewerker is gevaccineerd? Is een werknemer verplicht om te antwoorden? Wat mag ik met het antwoord doen?
In een land dat lockdownmoe is, valt het niet mee begrip voor elkaar en elkaars standpunt te hebben, ziet hoofdredacteur Peter Garstenveld. Maar, om de tekst van een oude Amnesty-poster aan te halen, als niemand luistert naar niemand, vallen er doden in plaats van woorden.