Foodmanagers hebben anno 2018 nieuwe vaardigheden nodig

Foodmanagers hebben anno 2018 nieuwe vaardigheden nodig

De eisen die gesteld worden aan managers in de supermarktwereld veranderen in rap tempo. Veel winkels worden modulair opgebouwd en om de 3 à 4 jaren lanceren ketens nieuwe concepten. Op de winkelvloer draait het om beleving constateert eigenaar Ruud van der Leij van wervings- en selectiebureau Foodmanagers. 'Je kunt een Makerij bij Plus niet laten runnen door een introverte slager, die de dialoog met de klant niet aangaat.'

Van supermarktmanagers, storemanagers, afdelingsmanagers of regiomanagers worden anno 2018 andere vaardigheden verwacht. De invulling van de supermarkt als fysieke winkel is niet meer te vergelijken met die van pakweg 10 jaar geleden. Groei in online zorgt er mede voor dat op de winkelvloer een grotere nadruk wordt gelegd op versbeleving en horeca. Succesvolle ondernemers en leidinggevenden weten hier goed op in te spelen en kennen de wensen van hun klanten door en door.

Waar het voorheen genoeg was om de juiste producten in de schappen te hebben, wil de klant van nu ook een gedegen advies en wordt er een stuk beleving verwacht. De Makerij bij Plus, de Grill & Steak-afdeling bij Albert Heijn en de La Place – restaurants bij Jumbo zijn belangrijke voorbeelden in de branche, waar het zeker niet bij zal blijven. Ook andere ketens lanceren horeca-afdelingen en belevingsconcepten.

Luxe vlees

Bij het personeelsbeleid moet daar dus nadrukkelijk rekening mee worden gehouden. Het succes van dit type afdeling valt of staat met de horeca-ervaring van de verantwoordelijke managers. In de keuken van de onlangs geopende Jumbo Foodmarkt in Groningen staat de bedrijfsleider die 8 jaar verantwoordelijk was voor de La Place aan De Grote Markt in Groningen. ‘En zo hoort het dus ook te gaan’, vindt Ruud van der Leij van wervings- en selectiebureau Foodmanagers in Amsterdam als hij het heeft over de tijd waarin de blurring-trend doorzet. De verkoop van steeds luxer vlees, van horeca-kwaliteit, is daar volgens hem een mooi voorbeeld van. Dit vlees wordt pas goed verkocht, wanneer de slager een juiste uitleg geeft over de herkomst van het vee en de bereidingstechnieken.

‘Vakman zijn alléén is niet genoeg meer’, zegt Van der Leij. ‘Tegenwoordig is ook de softe kant van het personeel heel belangrijk. Ze moeten goed kunnen communiceren en zich kunnen verplaatsen in de klant. En dus houden wij daar in werving en selectie rekening mee en proberen een goed beeld te krijgen van de mensen die we willen plaatsen, zodat we zeker weten dat de afstemming met de hedendaagse praktijk goed is.’

Arbeidsmarkt

Een complicerende factor daarbij is de  arbeidsmarkt, die aan enorme conjuncturele schommelingen onderhevig is. Er zijn op dit moment 1 miljoen vacatures en de werkloosheid is extreem laag. Dat zijn de uitdagende feiten waarmee ook het Amsterdamse wervings- en selectiebureau te maken heeft. Minder geschikte kandidaten zijn óók beschikbaar, maar eigenaar Ruud van der Leij en zijn drie-koppige team komen niet in de verleiding om dus maar snel over te gaan tot een positief advies richting opdrachtgever. Foodmanagers stelt pas iemand voor als er grote kans is op een bestendige en langdurige match.

‘Wij zijn niet van het snelle plaatsen, om op die manier omzet binnen te halen’, laat Van der Leij weten. ‘Ons model voorziet in een uitgebreide kennismaking met de kandidaat en we willen zeker weten dat plaatsen een succes wordt voor zowel de nieuwe manager als de opdrachtgever. Wij zijn wel zo eigenwijs om ook nee te zeggen als we denken dat indienstneming niet tot het gewenste resultaat leidt voor beide partijen.’

Eigen recruitment-afdeling

Ruud van der Leij, die zelf een lange carrière in de foodretail bij onder meer Super de Boer, C1000 en Marqt als (operationeel) manager achter de rug heeft, heeft te veel hart voor de branche om voor het korte termijn gewin te gaan. ‘Wanneer we ons werk goed en gedegen doen, komen de opdrachtgevers bij ons terug. Dat is mijn model en ik ben ervan overtuigd dat eerlijkheid het langst duurt.’ Die eerlijkheid gaat best ver.

Onlangs adviseerde hij een grote landelijke supermarktketen om zelf een recruitmentafdeling te beginnen. Snijdt hij zichzelf daarmee niet in de vingers ? ‘Weet ik niet, maar ik heb het ze gezegd omdat het mijn overtuiging is. Tuig als keten zo’n afdeling op, daar heb je profijt van. Wij  zijn als Foodmanagers óók een adviserende partij en wanneer er vertrouwen ontstaat in onze manier van werken, is dat alleen maar goed. Wij groeien als wervings- en selectiebureau behoorlijk, maar het moet niet ten koste van de kwaliteit gaan. We willen zeker weten dat er een goede indienstname ontstaat, met wederzijdse tevredenheid. Een kandidaat helpt ons groeien, niet de opdrachtgever’, zeg ik altijd.

Van der Leij vindt de terminologie ‘werving en selectie’ en ‘recruitment’ een negatieve klank met zich meedragen. ‘Het heeft zoiets in zich van ‘als je maar geplaatst wordt’. Maar het moet meer zijn. Wij willen kandidaten écht goed leren kennen en besluiten dan pas of een plaatsingsvoorstel aan de orde is.’

Tekorten in horeca

Ruud van der Leij maakt zich zorgen over de arbeidsmarkt in bepaalde sectoren. Met name de personeelstekorten die ontstaan. ‘Kijk bijvoorbeeld naar wat er nu in de horeca gebeurt. Dat is niet te geloven.’ Restaurants en cafés sluiten hun deuren vaak een extra dag, maar soms zelfs helemaal vanwege een schreeuwend tekort aan gekwalificeerd personeel. Koninklijke Horeca Nederland gaf in televisieprogramma EenVandaag onlangs aan dat 10.000 vacatures in de horeca structureel niet in te vullen zijn.

Ruud van der Leij: ‘We doen er alles aan wat in onze mogelijkheden ligt om dat soort taferelen in de supermarktwereld te voorkomen.’ Foodmanagers anticipeert daar op door ondernemers ervan te overtuigen dat ze anno 2018 wat meer moeten doen om goede mensen te krijgen en behouden. Want iedereen vist natuurlijk in dezelfde vijver in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt.

Inspiratietour

Onder meer om die reden houdt Foodmanagers enkele malen per jaar een inspiratietour. Van der Leij: ‘Tijdens Foodmanagers Retail Tour nemen we managers en kandidaat-managers mee naar een aantal van onze opdrachtgevers voor een kijkje in de keuken. We bezoeken de nieuwste winkels en gaan in gesprek met de mensen die in de functie werken die voor onze kandidaten wellicht ook interessant zijn. Zo zorgen we voor verbinding tussen kandidaat en opdrachtgevers.’

Ben jij op zoek naar een baan in de Foodretail, Retail of Horeca en heb je enkele jaren ervaring als leidinggevende? Of kun je een frisse blik gebruiken bij het maken van een nieuwe stap in je carrière? Foodmanagers kijkt graag mee wat die nieuwe stap voor jou inhoudt om vervolgens te proberen jouw wensen om te zetten naar een functie bij een van de opdrachtgevers. Benieuwd geworden? Neem contact op voor een kennismaking! Kijk op www.foodmanagers.nl voor meer informatie  of bel naar  020-33 79 429 voor het maken van een afspraak. 

Dit artikel is gesponsord door Foodmanagers.