Riedel: 'Innoveren en activeren op basis van de juiste trends'

Riedel: 'Innoveren en activeren op basis van de juiste trends'
William Konings, category development manager bij Riedel en Margeet Houthoff, commercial manager out-of-home en new business: ‘ ‘Out of home en retail groeien op drankengebied steeds meer naar elkaar toe’

Consumenten altijd en overal op een verantwoorde en nieuwe manier laten genieten van koude dranken, luidt de categorieambitie van drankenproducent Riedel voor 2020 en verder. 'Door het speelveld écht goed in kaart te brengen, identificeren we de juiste trends voor de lange termijn en creëren we relevante bouwstenen voor groei in frisdranken, siropen, ice tea, sport én fruitdranken.'

Wanneer we shoppen voor fruitdrank, kiezen we in toenemende mate voor vers geperst sinaasappelsap of speuren we in het gekoelde schap naar iets verrassends en gezonds, vertelt William Konings, category development manager bij Riedel. ‘De voedingswaarden van een houdbaar sapje zijn prima vergelijkbaar met versgeperst of een sapje uit de koeling. Bij veel mensen leeft echter de perceptie dat verse sappen veel gezonder zijn dan houdbare fruitdranken.’

‘We nemen daarom graag de uitdaging op ons om de relevantie van houdbare sappen, een segment met enorm veel kritieke massa, samen met onze handelspartners in 2020 extra te benadrukken’ vult Margeet Houthoff, commercial manager out-of-home en new business aan.

Aan de slag met sappen

Riedel wil de drankencategorie in zijn totaliteit een extra groeimpuls geven, leggen Houthoff en Konings uit. ‘We zien dat consumenten in toenemende mate op zoek zijn naar gemak en genieten, maar wel op een bewuste wijze, vanuit zowel gezondheid- en duurzaamheidsoverwegingen. Dit inzicht ligt ten grondslag aan de bouwstenen voor enerzijds relevante introducties en dito ondersteuning, en geeft anderzijds ook houvast om de achterblijvers mee omhoog trekken.’

‘Houdbare sappen zijn hier een duidelijk voorbeeld van’, legt Konings uit. ‘We merken dat de plek in de winkel duidelijk de perceptie van de consument beïnvloedt. Door middel van landelijke communicatie en samenwerking met handelspartners en eindgebruikers gaan we een nationaal communicatieplatform creëren om het goede en vooral lekkere van kwalitatief hoogwaardige houdbare sappen over te brengen.’

Het nieuwe genieten

Out-of-home en retail groeien op drankengebied steeds meer naar elkaar toe, merkt Houthoff op. ‘Onze drinkbehoeften zijn tegenwoordig versplinterd over vele gebruiksmomenten en afwisseling is hierbij zeer belangrijk. Deze ontwikkeling vraagt om een passend assortiment, zowel out-of-home als in de supermarkt.’ Meer aanbod in kleinverpakking, bijvoorbeeld, zoals BubbelFrisss in blik. Afgelopen voorjaar introduceerde Riedel de bubbelvariant op DubbelFrisss, met als gezicht Ronnie Flex.

Onze drinkbehoeften zijn tegenwoordig versplinterd over vele gebruiksmomenten”

‘Een grote stap voor het nieuwe Riedel’, vertelt Konings opgetogen. ‘Het broertje (of zusje…) van DubbelFrisss, is een laag calorische, koolzuurhoudende drank die goed resoneert bij jongeren.’ Het sprankelende drankje met bijbehorende, luchtige boodschap, past perfect bij deze tijd, legt hij het succes uit, ‘waarin jongeren veel druk ervaren om te presteren en eigenlijk gewoon lekker willen genieten.’

Houthoff: ‘De essentie van genieten is sowieso voor ons allemaal aan het veranderen, dat zie je over verschillende kanalen en categorieën heen. Binnen de categorie bier zien we bijvoorbeeld een duidelijke verschuiving naar speciaalbier, maar ook naar de wat meer volwassen non-alcoholische proposities.’ Mede hierdoor ziet Riedel een toename in de behoefte aan meer volwassen en verrassende smaken, vertelt ze. ‘Denk aan de opkomst van gingerbeer en tonic in frisdrank, maar ook in sappen wordt hier in 2020 met drie blends van het nieuwe Appelsientje Proef!-concept bewust op ingespeeld.’

Bouwstenen voor groei

Vanuit de categorievisie kijkt Riedel uiteraard meer dan één jaar vooruit, vertelt Konings. ‘Op basis van opgedane categoriekennis en gesignaleerde drankentrends hebben we onszelf de vraag gesteld: wat is ons gedachtengoed voor de categorie koude dranken over vijf jaar?’

Altijd, overal, vernieuwend en verantwoord genieten, luidt hierop het antwoord. ‘Om deze ambitie daadwerkelijk te verwezenlijken, opereert Riedel vanuit een aantal specifieke bouwstenen voor categoriegroei: slim & snel (kleinverpakkingen, single use-concepten en e-commerce), geniet van het moment (innovatie en activatie op basis van diversiteit in gebruiksmomenten), verras me met vers (focus op vernieuwing in gekoelde sappen) en goed voor jou, goed voor mij (aandacht voor gezondheid en duurzaamheid voor mens en milieu).

De A2 van Riedel, noemt hij de bouwstenen van deze visie ook wel gekscherend. ‘We zijn op alle stroken actief, om als geheel ons doel te bereiken. Op de ene strook wordt soms wellicht wat meer gas gegeven dan op de andere, maar we hebben ze wel allemaal nodig om  bij te kunnen dragen aan een positieve categorie-ontwikkeling van de totale drankenplas!’

Een blik op de toekomst

Waar al tempo in zit, moet het momentum behouden worden, vinden Houthoff en Konings. Dus blijft een belangrijk speerpunt voor de toekomst het segment gekoelde fruitdranken. ‘Daarom introduceerden we vorig jaar al de CoolBest-smoothies en de vers geperste sappen van Appelsientje, en werden beiden concepten recentelijk in assortiment uitgebreid.’

Bovendien heeft het koelverse assortiment van Coolbest recentelijk een waardevolle uitbreiding gekregen, vervolgen ze. ‘Met de zeer goed aangeslagen roodfruit-varianten.’ Tenslotte vormt de overname van het Hero-sappenportfolio per 1 januari 2020 een belangrijke basis om de komende jaren te kunnen blijven verrassen in gekoelde sappen.

Riedel geeft extra gas om de consument het gezonde en lekkere van sappen te laten herontdekken”

Riedel geeft extra gas om de consument het gezonde en lekkere van sappen te laten herontdekken, maar gaat ook effectiever inspelen op feestdagen en evenementen. Konings: ‘Het liefst samen met onze handelspartners en eindgebruikers.’ Het meest actuele voorbeeld hiervan is het recent ingestroomde BubbelFrisss in de vorm van een champagnefles.

‘Super leuk’, vertel hij enthousiast. ‘De oranje kleur past perfect bij een EK of de Olympische Spelen. Hier kun je zowel op winkelvloer als out-of-home nog alle kanten mee op’. ‘Mits je goed kijkt naar de trends en hier op een realistische manier op inspeelt, zijn er mogelijkheden te over, benadrukt Houthoff. ‘Met een duidelijke focus op het altijd en overal kunnen bedienen van de consument, gaan we vanuit categoriegedachte nog meer groei bewerkstelligen.’

Dit artikel is gesponsord door Riedel.