1. Gertjan Nijhuis troeft Albert Heijn af en stelt erfopvolging veilig
Bijna 20 jaar geleden kocht Gertjan Nijhuis een 'blauwe winkel' van Albert Heijn in Utrecht. Inmiddels staan zijn kinderen klaar om hem op te volgen. Hoe lukt het hem wel om zijn bedrijf in de familie te houden en bijvoorbeeld gebroeders De Block niet?

2. 🎧 Distrifood Podcast: Erfopvolging binnen Albert Heijn
Albert Heijn maakt het voor franchisers niet altijd makkelijk om hun kinderen de winkel te laten overnemen. Gertjan Nijhuis lukt het wel om de winkel over te dragen. William de Block slaagde daar niet in. Naast erfopvolging spelen er meer thema's tussen franchisegevers en franchisenemers.
Luister hier de hele aflevering.

3. Opinie: Spar wijst leverancier terecht op gemiste kansen
Supermarkten in toeristische gebieden verdienen gedurende de vakantieperiode wat meer aandacht van sommige leveranciers. Die conclusie trekt niet alleen Spar-ondernemer Edwin Kraakman van Spar Woudsend, maar ook Distrifood-redacteur Herman te Pas.

4. Onderzoek Deloitte: 8 gevolgen van blijvende zorgen over hoge prijzen
Het percentage consumenten dat zich zorgen maakt over prijsstijgingen in de supermarkt is dit jaar flink gestegen. Dusdanig dat het de manier waarop klanten hun boodschappen doen, waar ze dat doen en wat ze kopen verandert. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.

5. AH Bun vs. Nettorama: Stilte voor de storm in Zwolle
Bun Holding, van Albert Heijn-multifranchiser Jan Bun, en Nettorama worden buren in Zwolle. Aan de Deventerstraatweg in de wijk Assendorp gaan de sterk groeiende supermarktbedrijven met elkaar de strijd aan op een plek waar Boni jarenlang het rijk alleen had.
Lees hier het volledige artikel.

6. Jumbo schaalt regeneratieve landbouw op: 'Dit moet de toekomst zijn'
Jumbo lanceert in oktober als eerste landelijke supermarkt regeneratief geteelde aardappelen van Nederlandse bodem in al zijn winkels. Een ingrijpende stap en de start van een lange weg, zegt directeur category management Tim Hehenkamp tijdens het oogstfeest van Jumbo. 'Het is evident dat dit toekomst moet gaan hebben.'

7. Waarom boerin Anita Heijdra hard uithaalt naar Albert Heijn
Heijdra Vleesvee begon in 2020 als duurzame rundvleesleverancier van Albert Heijn. Maar de veelbelovende samenwerking om kwalitatief Nederlands rundvlees op de kaart te zetten, liep spaak. In haar boek 'Op ons bord' legt boerin Anita Heijdra uit wat er allemaal misging. Ze spaart daarin de marktleider niet.
