1. Interview Lidl-ceo De Roos: 'Unieke werkwijze maakt ons onverslaanbaar'
Lidl verovert in Nederland met zijn duurzame koers een ijzersterke marktpositie. Met het machtige moederbedrijf Schwarz Group achter zich, is Lidl 'uniek en onverslaanbaar', zegt Peter de Roos in een interview met Distrifood. 'Hoe langer ik bij deze organisatie werk, hoe trotser me dat maakt'. Toch ziet de kersverse ceo veel ruimte voor verbetering.

2. Exclusief: Zo groot is grensoverschrijdend winkelen
Het aantal Nederlandse consumenten dat over de grens boodschappen doet groeit en ze geven bovendien een steeds groter deel van hun budget uit bij supermarkten en drogisterijen in België en Duitsland. Distrifood sprak met klanten en presenteert exclusief onderzoek naar grensoverschrijdend winkelen met cijfers per regio. 'Noord-Holland groeit in klantenaantallen en bestedingen het hardst.' Sommige formules worden veel harder geraakt dan andere.

3. 🎧 Distrifood Podcast: Grenzeloos omzetverlies
Nederlandse consumenten doen steeds vaker boodschappen over de grens. Vooral op parkeerplaatsen in Duitsland is vaak een zee van gele nummerborden te zien. Maar hoe groot is het omzetaandeel van België en Duitsland? En welke formules hebben er het meest last van?
Luister hier de hele aflevering.

4. Opinie: Kan Jumbo nog wel een gezellig Brabants familiebedrijf zijn?
De reconstructie van de machtsstrijd binnen Jumbo is fascinerend leesvoer. Senior redacteur Joep Meijsen van Distrifood ziet er een clash of cultures in en het is nog maar de vraag hoe de uitkomst op de lange termijn uitpakt.

5. Dit zijn de kanshebbers voor de Industributie-trofeeën 2026
De kanshebbers voor de Industributie-trofeeën 2026 zijn bekend. Op 13 januari 2026 worden de prijzen uitgereikt in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam.

6. Fotorepo: Plus frist Briljant op met 8 vernieuwingen
Plus toont in het Limburgse Eijsden de doorontwikkeling van het Briljant-concept. Commercieel-directeur Henk van Harn legt aan Distrifood uit dat de formule op acht gebieden een grote stap vooruit zet. 'Plus staat voor lokaal het verschil maken. Een stapje extra doen voor de klant. Dat moet de klant voelen in de winkel.'

7. A-merken bij Aldi: Prijzen stijgen, toename aanbod minimaal
Aldi Nederland plaatste in 2012 voor het eerst A-merken in de schappen van de winkels. Sindsdien is het aanbod gegroeid naar meer dan 200 producten. Distrifood neemt het huidige assortiment A-merken onder de loep en ziet dat de prijzen in de loop der jaren flink zijn gestegen.

8. Mars bestormt kauwgomschap, plantaardig nog geen optie
Mars blaast met Extra en Hubba Bubba het ingedutte kauwgomschap nieuw leven in. Ook blijft het snackbedrijf vol inzetten op sterke merken Twix en Snickers. Aan de plantaardige trend brandt het bedrijf zijn vingers voorlopig niet. Consumenten zitten nog niet te wachten op een plantaardige Mars, stelt market head Nederland Catrien d'Ancona in gesprek met Distrifood.

9. Welk effect hebben verschillende kortingsacties op verkopen?
Iedere maand duikt EFMI in de wetenschappelijke literatuur. Senior onderzoeker Erjen van Nierop keek hoe de verkoopstijging verschilt bij verschillende soorten kortingsacties.







