Niet te missen: Dirk en Poiesz winnen Zomerrapport en rechtszaak Van Eerd

Niet te missen: Dirk en Poiesz winnen Zomerrapport en rechtszaak Van Eerd
Foto: Fred Libochant

De nieuwe werkweek goed geïnformeerd beginnen? Distrifood heeft zeven verhalen van de voorbije week uitgekozen die je nu kunt lezen.

1. Zomerrapport 2025: Dirk en Poiesz winnen, unieke score voor Aldi

Landelijk prolongeert Dirk de eerste plaats in de formulerapporten van YouGov, al is het met een kleinere voorsprong dan afgelopen winter. Bij de regionale formules herovert Poiesz de eerste plaats op Nettorama. Het grote nieuws van het Zomerrapport is echter dat het voormalige lelijke eendje van de consumentenonderzoeken, Aldi, plotseling op het podium staat.

Lees het volledige artikel.

Winnaars Dirk en Poiesz. Foto's: Distrifood
Winnaars Dirk en Poiesz. Foto's: Distrifood

2. 🎧 Podcast Aflevering 11: Dirk en Poiesz winnen Zomerrapport 2025

Landelijk prolongeert Dirk de eerste plaats in de het Zomerrapport 2025 van YouGov. Bij de regionale formules herovert Poiesz de eerste plaats op Nettorama. 'Prijzen brengen is altijd erg leuk om te doen.' In deze elfde aflevering praten redacteuren Joep Meijssen en Boris Braak over de opmerkelijkste bevindingen van het Zomerrapport 2025.

Luister hier de aflevering.

Beeld: Distrifood
Beeld: Distrifood

3. Eerst het gezicht van scherpere gedragsregels Jumbo, nu celstraf geëist

Hij wilde vooraf niet nadenken over een celstraf, maar dinsdag hoort Frits van Eerd tóch dat het Openbaar Ministerie die wel eist: twee jaar, waarvan acht maanden voorwaardelijk. 'Exorbitant', noemt Van Eerds advocaat Robbert Jonk die eis. Hij pleit voor vrijspraak.

Lees hier het hele artikel.

Frits van Eerd arriveert bij de rechtbank in Groningen. Foto: Jan Willem van Vliet
Frits van Eerd arriveert bij de rechtbank in Groningen. Foto: Jan Willem van Vliet

4. AH oogt statig, Dirk cult, Jumbo classy: het geheim van de vloer

Klanten, medewerkers en leveranciers: iedereen loopt er overheen en 'op de vloer gebeurt het'. Maar wat zijn de eisen aan de ondergrond in supermarkten? Wat zijn de verschillen tussen formules? En welke rol speelt innovatie? Distrifood duikt in de wereld van de evoluerende vloeren.

Lees hier het hele artikel.

Vloer Albert Heijn met luik. Foto: Distrifood
Vloer Albert Heijn met luik. Foto: Distrifood

5. Dekamarkt geeft gas met aangescherpte groene formule

Dekamarkt is begonnen met een nieuwe fase in de uitrol van de Groen-formule. De laatste versie van het concept is te zien in Assendelft en Haarlem. Meer winkels volgen.

Lees hier het volledige artikel.

Groene boodschap op parkeerterrein Dekamarkt Assendelft. Foto: Distrifood
Groene boodschap op parkeerterrein Dekamarkt Assendelft. Foto: Distrifood

6. Lidl toont expansiedrift en dit zijn de te nemen hordes

Lidl wil de komende jaren uitbreiden naar zeker 500 winkels en uitgroeien tot eerste keuze in boodschappen. Toch is er een aantal obstakels waar de discounter tussendoor moet manoeuvreren. De stikstofkwestie en een overbelast elektriciteitsnet vereisen een goede planning en een lange adem.

Lees hier het hele artikel.

De stand van Lidl op de Provada in 20225. Foto: Lidl
De stand van Lidl op de Provada in 20225. Foto: Lidl

7. Opinie: Waarom Picnic dik 11 miljard pakken melk moet verkopen

Picnic zat ook afgelopen jaar in Nederland in de rode cijfers. Bijna tegelijkertijd kwam het nieuws naar buiten dat de onlinesupermarkt volgens de rechter onder de supermarkt-cao valt. Dat roept volgens senior redacteur Joep Meijsen van Distrifood nieuwe vragen op over de toekomst van Picnic.

Lees de volledige opinie.

Joep Meijsen, senior redacteur bij Distrifood
Joep Meijsen, senior redacteur bij Distrifood



Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.