1. Analyse: Familie Kat moet iets met lappendeken Dekamarkt
De familie Kat is gestart met een nieuwe fase in de uitrol van de groene Dekamarkt-formule. Om zo meer eenheid aan te brengen in het winkelbeeld. Dat is hard nodig, want het winkelbestand van de supermarktketen heeft momenteel veel weg van een lappendeken.

2. Repo: Het festivalimperium van Jumbo-broers Leussink
Op vijf kilometer van de Belgische grens runnen Michel Oomen en Desiree de Rooij het door Boon Food Group beleverde concept Koopcentrum De Boerenschuur. De ondernemers bestieren met hulp van zoon Thijn een supermarkt, Primera, lunchroom en bloemist. In de oude boerderij in Riel zit ook een Action en buiten staat een bulkmachine voor statiegeld. 'Rijk worden we hier niet van, maar kruidenieren is gewoon mooi. Het is een soort roeping.'

3. Nestlé gelooft in groei met koffie-innovatie: 'Sterk plan met AH'
Nestlé wil met de nieuwste innovatie Neo by Nescafé Dolce Gusto de categorie portiekoffie - pads en cups - flink laten groeien. Dat apparaat garandeert volgens de multinational een 'barista-ervaring' thuis. Maar zitten klanten wel te wachten op weer een extra koffieapparaat op het aanrecht? En zit de hoge koffieprijs de introductie niet in de weg?

4. Repo: Albert Heijn leert 7 lessen na 2 jaar Voedselbos
Sinds twee jaar experimenteert Albert Heijn in het Voedselbos in Enspijk. Met appel- en perenleverancier Vogelaar Vredehof bekijkt de marktleider welke gewassen en teeltvormen goed passen bij het veranderende klimaat. Distrifood maakt de balans op en zet zeven lessen op een rij.

5. Zwerfinator: Machtige super kan veel meer doen aan verpakkingen
Supermarkten kunnen veel meer doen om zwerfafval te voorkomen. Vervang bijvoorbeeld de plastic zakjes op de bake off-afdeling voor papieren exemplaren en zet meer druk op fabrikanten om met duurzame verpakkingen te komen. Dat stelt Dirk Groot, die onder de naam Zwerfinator expert is in zwerfafval.
Lees hier het volledige artikel.

6. Repo: Met Action als buurman trekt unieke super klanten van ver
Op vijf kilometer van de Belgische grens runnen Michel Oomen en Desiree de Rooij het door Boon Food Group beleverde concept Koopcentrum De Boerenschuur. De ondernemers bestieren met hulp van zoon Thijn een supermarkt, Primera, lunchroom en bloemist. In de oude boerderij in Riel zit ook een Action en buiten staat een bulkmachine voor statiegeld. 'Rijk worden we hier niet van, maar kruidenieren is gewoon mooi. Het is een soort roeping.'

7. Interview: Compaxo bouwt met bbq-koning aan merk in vleeswaren
Merken zijn schaars in de versgroepen in de supermarkt. Het vleeswarenschap is daarop geen uitzondering. Vleeswarenfabrikant Compaxo wil daar samen met barbecuekoning Jord Althuizen vanaf dit najaar met het merk Smokey Goodness verandering in brengen. Barbecue voor op brood. Een merk bouwen in vleeswaren? 'Dat kost tijd, energie, geld en vergt heel veel kennis.'
