'Wie bedank jij vandaag?' merci inspireert met Nationale Bedankdag

'Wie bedank jij vandaag?' merci inspireert met Nationale Bedankdag
V.l.n.r.: Manon Dortland (Trade Marketing Manager), Merel van Ophem (Marketing Manager), Simone Scholten (Brand Manager merci a.i.), en Rob Verkade (Sales & Trade Marketing Director).

'Wie bedank jij vandaag?' Met die slogan gaat Storck de alledaagse bedankmomenten in de schijnwerpers zetten met een grote campagne op weg naar 21 september, de Nationale Bedankdag. De 2021 versie heeft laten zien dat het segment Gifting & Sharing binnen Chocolade daar flink van profiteert.

merci is het grootste merk in Gifting & Sharing in de Nederlandse supermarkt. Manon Dortland, Trade Marketing Manager bij Storck: ‘merci groeit flink door en we zijn erg tevreden met de ontwikkeling van de afgelopen jaren. Maar als marktleider ben je verplicht de markt te blijven verrassen en inspireren.’

Twee soorten bedankmomenten

Volgens Manon zijn twee momenten belangrijk voor het merk merci. 'Allereerst de meer traditionele momenten rondom de feestdagen zoals Moederdag, Valentijn en Kerstmis, waarop we een sterke positie innemen en de laatste jaren behoorlijk hebben geïnvesteerd om de shopper op de winkelvloer te verrassen. Dat doen we met persoonlijke covers, schapaankleding en inspirerende displays. Aan de andere kant richten we ons ook op de alledaagse bedankmomenten.'

Uit het onderzoek blijkt dat chocolade het nummer 1 bedankje is”

'We hebben daar een shopperonderzoek naar gedaan: waarvoor kopen consumenten zo’n klein cadeautje?', vervolgt Manon. 'Bijvoorbeeld als bedankje voor het verzorgen van de plantjes, het opvangen van de hond, het wegbrengen van kinderen naar de voetbaltraining, de buurman die altijd jouw pakketjes aanneemt, noem maar op. Uit het onderzoek blijkt dat chocolade het nummer 1 bedankje is en dat shoppers het liefst een merk kopen. Dit alledaags bedanken is een heel groot thema, waar merci perfect bij aansluit.’

Inspiratie op de winkelvloer

Brandmanager Simone Scholten vult aan: ‘Het zijn die momenten waarop je denkt dat het allemaal zo vanzelfsprekend is, terwijl het eigenlijk ook heel bijzonder is wat we allemaal voor elkaar doen. En wat we ook leren uit het onderzoek is dat de consument vooral inspiratie zoekt voor kleine cadeautjes op de winkelvloer. 87 procent van de shoppers weet vooraf namelijk nog niet wat hij of zij gaat kopen. Inspireren op de winkelvloer biedt retailers daarin een uitgelezen kans.’

Nationale Bedankdag

Vanuit deze onderzoeksresultaten wil Storck zich met merci meer gaan richten op alledaagse bedankmomenten. Daarvoor is vorig jaar de Nationale Bedankdag gelanceerd.

We hebben vorig jaar een plus van 42 procent in onze omzet behaald”

Simone: ‘Eigenlijk is die dag een soort kick-off, want het gaat niet om één keer iemand bedanken, maar vooral om de mensen om je heen wat vaker te bedanken. Deze dag, 21 september, is internationaal een bekend gegeven: World Gratitude Day. Voor Nederland hebben wij dat vertaald naar Nationale Bedankdag. In de loop van het jaar grijpen we dit verder aan om de alledaagse bedankmomentjes veel meer onder de aandacht te brengen.’

Manon: ‘Vorig jaar heeft de Nationale Bedankdag een geweldig resultaat opgeleverd. We hebben meer dan zeven miljoen Nederlanders bereikt, we hebben een plus van 42 procent in onze omzet behaald ten opzichte van die maand het jaar ervoor. En, belangrijk voor retailers: we hebben het segment Gifting & Sharing laten groeien. merci wordt vaak gekocht om weg te geven, en elke extra aankoop is dan additioneel voor de chocoladecategorie.’

Campagne

In de twee weken voorafgaand aan 21 september voert Storck een campagne om de aandacht op de Nationale Bedankdag te vestigen. Simone: ‘De campagne loopt op televisie, online en op radio. We hebben een samenwerking met Sky Radio waarbij we shoppers oproepen om een bijzonder bedankje in te sturen. Een selectie van die verhalen wordt dan verteld op Sky Radio. Daarnaast werken we samen met influencers en het online platform Linda. Ook op merci.nl worden shoppers extra geïnspireerd om een persoonlijk bedankje te maken.'

‘Op de winkelvloer zijn we naast schapactivatie ook aanwezig met een fraaie display', legt Manon uit. 'Daarmee inspireren we shoppers om iemand te bedanken. De display bevat zowel de kleinere, als de grotere merci-verpakking, dus voor elke portemonnee. De verpakkingen zijn er met verschillende covers, zoals topper, kanjer en dreamteam, zodat je altijd wel een passend bedankje hebt.’

Simone: ‘Met een foodtruck bezoeken we verschillende locaties in het land in de buurt van winkelcentra en supermarkten om shoppers nog meer persoonlijk te inspireren.’ ‘Al met al een heel grote, ronde campagne', rondt Manon af. 'Je kunt ons echt niet missen.’

Dit artikel is gesponsord door Storck.

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

De categorie deeg op rol kan in volume en omzet in 5 jaar nog verdubbelen. Die overtuiging hebben Dirk van Leenen en Henk Groeneveld van Tante Fanny. 'Steeds meer consumenten halen betaalbaar gemak in huis. Door corona en inflatie is deze ontwikkeling nog sterker geworden', zegt founder Dirk van Leenen.

Key Accountmanager Peter-Paul Balk en Head of Category Development Liesbeth Dufornee.

Bonduelle helpt consument meer peulvruchten te eten

Peulvruchten hebben de wind mee. Het segment is niet alleen gezond, lekker, veelzijdig en betaalbaar, maar speelt ook een belangrijke rol bij de eiwittransitie. 'De peulvrucht is een pure natuurlijke vervanger van vlees', verklaart Peter-Paul Balk, Key Accountmanager bij Bonduelle. En met de Reset je Recept-campagne gaat 's werelds grootste groentemerk consumenten helpen om op een makkelijke en lekkere manier meer groente en peulvruchten te eten.

Kim Rijnbeek, Portfolio Manager Petcare en Category Development Lead Rens van de Langenberg.

Pedigree doneert een miljoen maaltijden aan Nederlandse asielen

Huisdieren maken de wereld beter. Daarom zet Mars Petcare zich wereldwijd actief in om het leven van huisdieren gezonder en gelukkiger te maken. Met premium segmenten en merken en impactvolle campagnes. Campagnes zoals de PEDIGREE® dierendagactie, waarmee dit jaar een miljoen maaltijden worden gedoneerd aan Nederlandse asielen.

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Bolsius geeft een duurzame impuls aan de categorie Home Ambiance. De marktleider in kaarsen, geurkaarsen en geurstokjes inspireert de consument om op verschillende momenten en manieren de sfeer in huis te verhogen en introduceert deze maand het revolutionaire refill-concept CleanLight.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.