merci is het grootste merk in Gifting & Sharing in de Nederlandse supermarkt. Manon Dortland, Trade Marketing Manager bij Storck: ‘merci groeit flink door en we zijn erg tevreden met de ontwikkeling van de afgelopen jaren. Maar als marktleider ben je verplicht de markt te blijven verrassen en inspireren.’
Twee soorten bedankmomenten
Volgens Manon zijn twee momenten belangrijk voor het merk merci. 'Allereerst de meer traditionele momenten rondom de feestdagen zoals Moederdag, Valentijn en Kerstmis, waarop we een sterke positie innemen en de laatste jaren behoorlijk hebben geïnvesteerd om de shopper op de winkelvloer te verrassen. Dat doen we met persoonlijke covers, schapaankleding en inspirerende displays. Aan de andere kant richten we ons ook op de alledaagse bedankmomenten.'
'We hebben daar een shopperonderzoek naar gedaan: waarvoor kopen consumenten zo’n klein cadeautje?', vervolgt Manon. 'Bijvoorbeeld als bedankje voor het verzorgen van de plantjes, het opvangen van de hond, het wegbrengen van kinderen naar de voetbaltraining, de buurman die altijd jouw pakketjes aanneemt, noem maar op. Uit het onderzoek blijkt dat chocolade het nummer 1 bedankje is en dat shoppers het liefst een merk kopen. Dit alledaags bedanken is een heel groot thema, waar merci perfect bij aansluit.’
Inspiratie op de winkelvloer
Brandmanager Simone Scholten vult aan: ‘Het zijn die momenten waarop je denkt dat het allemaal zo vanzelfsprekend is, terwijl het eigenlijk ook heel bijzonder is wat we allemaal voor elkaar doen. En wat we ook leren uit het onderzoek is dat de consument vooral inspiratie zoekt voor kleine cadeautjes op de winkelvloer. 87 procent van de shoppers weet vooraf namelijk nog niet wat hij of zij gaat kopen. Inspireren op de winkelvloer biedt retailers daarin een uitgelezen kans.’
Nationale Bedankdag
Vanuit deze onderzoeksresultaten wil Storck zich met merci meer gaan richten op alledaagse bedankmomenten. Daarvoor is vorig jaar de Nationale Bedankdag gelanceerd.
Simone: ‘Eigenlijk is die dag een soort kick-off, want het gaat niet om één keer iemand bedanken, maar vooral om de mensen om je heen wat vaker te bedanken. Deze dag, 21 september, is internationaal een bekend gegeven: World Gratitude Day. Voor Nederland hebben wij dat vertaald naar Nationale Bedankdag. In de loop van het jaar grijpen we dit verder aan om de alledaagse bedankmomentjes veel meer onder de aandacht te brengen.’
Manon: ‘Vorig jaar heeft de Nationale Bedankdag een geweldig resultaat opgeleverd. We hebben meer dan zeven miljoen Nederlanders bereikt, we hebben een plus van 42 procent in onze omzet behaald ten opzichte van die maand het jaar ervoor. En, belangrijk voor retailers: we hebben het segment Gifting & Sharing laten groeien. merci wordt vaak gekocht om weg te geven, en elke extra aankoop is dan additioneel voor de chocoladecategorie.’
Campagne
In de twee weken voorafgaand aan 21 september voert Storck een campagne om de aandacht op de Nationale Bedankdag te vestigen. Simone: ‘De campagne loopt op televisie, online en op radio. We hebben een samenwerking met Sky Radio waarbij we shoppers oproepen om een bijzonder bedankje in te sturen. Een selectie van die verhalen wordt dan verteld op Sky Radio. Daarnaast werken we samen met influencers en het online platform Linda. Ook op merci.nl worden shoppers extra geïnspireerd om een persoonlijk bedankje te maken.'
‘Op de winkelvloer zijn we naast schapactivatie ook aanwezig met een fraaie display', legt Manon uit. 'Daarmee inspireren we shoppers om iemand te bedanken. De display bevat zowel de kleinere, als de grotere merci-verpakking, dus voor elke portemonnee. De verpakkingen zijn er met verschillende covers, zoals topper, kanjer en dreamteam, zodat je altijd wel een passend bedankje hebt.’
Simone: ‘Met een foodtruck bezoeken we verschillende locaties in het land in de buurt van winkelcentra en supermarkten om shoppers nog meer persoonlijk te inspireren.’ ‘Al met al een heel grote, ronde campagne', rondt Manon af. 'Je kunt ons echt niet missen.’
Dit artikel is gesponsord door Storck.