StrongPoint maakt e-commerce winstgevend

Met een tot vijf keer snellere oplossing voor orderpicking en efficiënte lockers voor pick-up-points zegt StrongPoint de e-commerce voor Nederlandse foodretailers winstgevend te kunnen maken. Een goeie stelling. En ze willen ook nog vertellen hoe ze dat gaan doen.
Delen:

Sinds 1 oktober is StrongPoint gevestigd in Nederland. Het Scandinavische bedrijf is specialist in e-commerce fulfilment oplossingen voor de foodretail. Door de meer dan twintig jaar ervaring stelt het bedrijf dat het met hyperefficiënte oplossingen voor het fulfilmentproces het orderpicken in (online) supermarkten voor e-commerce uiterst rendabel kan maken. StrongPoint is actief in Spanje, Scandinavië, UK, Duitsland en USA en is al meer dan twintig jaar marktleider in Zweden, waar het in bijna iedere supermarktformule actief is.

Zweden heeft in de foodretailbranche te maken met zeer hoge loonkosten waardoor innoveren en procesoptimalisatie constante factoren zijn. Door de opgebouwde efficiëntie is e-commerce ook hier rendabel gemaakt. Naast instore orderpicking en click & collect lockers biedt Strongpoint alle benodigde Last Mile oplossingen voor de retailer aan: mobiele lockers, drive thru, thuisbezorging en dark store picking.

Vier, vijf keer zo snel

Sinds de consument door corona meer thuis zit, heeft het online bestellen van boodschappen een enorme vlucht genomen. Toch lukt het organisaties nog niet om hiermee winst te maken. Wat maakt dat Strongpoint kan bieden wat Nederlandse retailers tot op heden niet lukt? Bart Penris, Director Business Development StrongPoint Benelux: ‘Wanneer een supermarkt een online boodschappenlijst ontvangt, moeten de producten in de winkel worden verzameld. Vaak doet een retailer dat zelf, met pen en papier of met een applicatie.’

Het systeem is zó efficiënt dat je vier tot vijf keer sneller orders kunt picken

‘Wij hebben daarvoor in de afgelopen twintig jaar een oplossing ontwikkeld’, vervolgt hij. ‘We zijn daarin uiterst accuraat, met een minieme foutkans. Je kunt er tot zestien orders tegelijk mee picken, waar de retail zelf een of twee orders tegelijk pickt. En het systeem is zó efficiënt dat je gemiddeld 240 items per uur verzamelt. Dat is vier tot vijf keer sneller dan het huidige picken. In een omgeving waarin personeel lastig te krijgen is, waarin je zo min mogelijk drukte op de winkelvloer wilt en zo min mogelijk fouten wilt, is deze oplossing heel interessant.’

Multi-zone

De oplossing van StrongPoint werkt onder andere met multi-zone picking. Vers, kruidenierswaren en diepvries worden elk afzonderlijk gepickt, waardoor de medewerker sneller kan werken. Daarnaast zijn er regels voor substitutie van artikelen in de applicatie opgenomen, om te zorgen dat de order zo volledig mogelijk is. En er wordt gewerkt met een trolley van eigen ontwerp waarop de benodigde hardware zo is aangebracht dat een medewerker altijd met twee handen kan picken (in plaats van een pen of schrijfblok vast te houden).

De medewerker kan altijd met twee handen picken.

StrongPoint richt zich in Nederland in eerste instantie niet op de zeer grote retailers met eigen centrale fulfillment centers. Penris: ‘Onze software is zeer geschikt voor darkstores als bijvoorbeeld Gorrilas en voor regionale orderpick-faciliteiten en voor in-store picking. StrongPoint richt zich vooral op regionale ketens. Het orderpicken geschiedt in principe op de winkelvloer.’

Wie gebruik gaat maken van het systeem kan rekenen op een intensieve begeleiding bij de implementatie ervan. Ook in een opleidingsmodule is voorzien. Penris: ‘We zien dat die opleidingstijd bijzonder kort is. We kunnen in één dag een winkel on-boarden. Een medewerker heeft vijf tot tien minuten nodig om te begrijpen wat hij moet doen, en vervolgens zal de medewerker steeds sneller kunnen werken. Bij het inrichten in een winkel staan alle opties open. We hebben zelf ervaring bij een zeer groot aantal winkels en delen die ervaringen graag, maar het staat de winkelier altijd vrij om het systeem naar eigen inzichten aan te passen aan de winkel.’

Waarom lockers?

Een andere fulfillment oplossing voor de last mile zijn de temperatuur-geregelde Click & Collect Lockers. Deze werken bij temperaturen van -20 (Zweden) tot +40 graden Celsius (Spanje) en houden boodschappen extra lang vers. Ook het afhalen van boodschappen in de winkel kan volgens StrongPoint een stuk efficiënter. Nu moet een klant vaak nog aanbellen bij de achterdeur, waarop een medewerker uit zijn eigenlijke werk wordt gehaald om bij de deur de boodschappen te overhandigen. Die klantbeleving kan beter, maar voor de retailer is het ook niet optimaal.

De Click & Collect Lockers houden boodschappen extra lang vers.

Penris: ‘Onze lockers worden over het algemeen buiten geplaatst en worden gevuld door de medewerker. De klant heeft zijn boodschappen in een locker met drie compartimenten (kruidenierswaren, vers en diepvries). De klant krijgt een app met een weblink, waarmee hij kan aangeven dat hij is gearriveerd en zijn lockers zullen ontsluiten. Binnen een minuut heeft de klant zijn boodschappen in zijn kofferbak staan. In verband met voedselveiligheid en koudestroming sluiten de lockers ook weer automatisch zodra de boodschappen eruit zijn gehaald.’

Snel implementeren

Waar verwacht Penris de grootste belangstelling in Nederland? ‘De lockers dragen ook bij aan het omlaag brengen van de kosten van e-commerce. Ik verwacht dat het begint met de in-store orderpicking, omdat het snel te implementeren is en relatief laagdrempelig. De lockers vragen om een grotere operatie met hogere kosten, en dat soort zaken vraagt doorgaans een wat langere tijd.’

En daar komt bij dat veel supermarkten in dichtbevolkt Nederland voor lockers helemaal geen ruimte hebben. ‘Dat is zeker waar, zeker in de binnensteden is die ruimte beperkt en zijn gemeente ook weinig toeschietelijk voor zulke uitbreiding. Maar grotere winkels hebben doorgaans die ruimte wel, plus dat er elders weer ruimte vrijkomt doordat alle gepickte orders nu in de lockers worden weggezet.’

Dit artikel is gesponsord door StrongPoint.