Jumbo Leussink en Grolsch openen bierschap met wow-factor

Begin deze maand openden Tijn en Niek Leussink het meest duurzame supermarktpand van de Benelux. Samen met Grolsch creëerden zij in de winkel in Goor een uniek bierbelevingsconcept, waar het brouwproces en duurzaamheid centraal staan.
Delen:
Bier bij Jumbo Leussink als beleving. Credits: Masterphoto Oldenzaal

Wie winkelt bij de gloednieuwe Jumbo in het Twentse Goor, kan er niet omheen: de bierafdeling. Samen met Grolsch creëerden ondernemers Tijn en Niek Leussink een heuse bier experience. Waar consumenten een ruime keuze aan pils en speciaalbier vinden, en tegelijkertijd volop inspiratie. ‘Het complete proces van het brouwen van bier wordt hier uitgelegd’, vertelt Tijn Leussink. ‘We nemen de klant mee in de ontwikkeling. Van ingrediënten naar brouwketels, tot aan een heuse afvullijn.’

Wie na dit inspirerende verhaal over de ambachtelijke en duurzame herkomst van bier trek heeft gekregen in een goed glas, kan kiezen uit een ruim assortiment pils, alcoholvrij en speciaalbier. De keuze wordt de consument makkelijk gemaakt door een rustig en snel te interpreteren merkenblokkenschap.

Jumbo-ondernemer Tijn Leussink en Mirjam Fischer van Grolsch

‘Dat de keuzestress rondom bier al voor een heel groot deel wegneemt’, vertelt Mirjam Fischer, Category Manager Retail bij Grolsch. Voor behoefte aan meer inspiratie kan de shopper terecht bij de bier-app Untappd, waar ruim 20.000 bierliefhebbers uit de omgeving scores en informatie geven over het assortiment. ‘De app is op verschillende schermen in de winkel beschikbaar’, legt Fischer uit. ‘Met misschien wel het beste advies dat je kunt krijgen: van liefhebbers die het bier zelf hebben geproefd!’

Bierschap met een wow-factor

Voor ondernemers Tijn en Niek Leussink kan het niet gek en groots genoeg zijn, vertelt Tijn met een knipoog. ‘We blijven weg van de standaard en als we iets doen, dan doen we het goed.’ Deze filosofie resulteerde in 2017 al in een ‘bierschap met een wow-factor’ in de winkel in Haaksbergen. ‘Samen met Grolsch hebben we hier een supergave afdeling gebouwd, die zorgde voor een flinke omzetplus op speciaalbieren en waarmee we zelfs de marktgroei hebben overtroffen.’

Dat de nieuwe winkel in Goor eveneens een bierconcept zou krijgen, stond dan ook buiten kijf. ‘Tijdens het maken van de plannen voor deze nieuwe, duurzame supermarkt, werd al snel duidelijk dat we de categorie bier er opnieuw echt uit wilden laten springen. Bierbeleving 2.0!’

Credits: Masterphoto Oldenzaal

Ambitieuze duurzaamheidsambities

De samenwerking met Grolsch in de beide bierconcepten is een logische, legt de ondernemer uit. ‘Het biermerk is in deze regio heel relevant; meer dan 75 procent van het omzetaandeel is Grolsch. Daarnaast hebben we beide een bovengemiddelde focus op duurzaamheid.’ De bierbrouwer heeft namelijk, net als de ondernemers Leussink, een zeer ambitieuze duurzaamheidsambitie, vertelt Susan Ladrak, duurzaamheidsmanager bij Grolsch.

‘Vanaf 2025 willen we volledig CO2-neutraal kunnen brouwen en afvullen. Wij denken hiermee de eerste grote brouwerij in Nederland te zijn horen daarmee bij de Europese koplopers. In 2020 hebben we al de helft van onze CO2-emissie weten te elimineren, door over te stappen op windenergie. Volgend jaar wordt twee derde van onze aardgasbehoefte bovendien vervangen door volledig groen opgewekte warmte.’

Het duurzaamheidsbeleid van Grolsch gaat echter verder dan alleen het reduceren van CO2 en energieverbruik, benadrukt de duurzaamheidsmanager. Zo zetten we ons bijvoorbeeld actief in voor het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik en zijn we sinds vorig jaar een ‘zero waste’ brouwerij, wat betekent dat 100 procent van ons afval wordt hergebruikt. Je kunt dus gerust zeggen dat duurzaam en verantwoord ondernemen in ons DNA zit’.

Outstanding

De nieuwe Jumbo in Goor is op haar beurt het meest duurzame supermarktpand van de Benelux, vult Leussink aan. ‘De plannen om op het terrein achter de bestaande winkel een nieuwe supermarkt te bouwen, lagen er al ruim twaalf jaar. In die periode hebben we alles tot in detail uitgewerkt, om uiteindelijk de hoogst haalbare BREEAM*-score te behalen, met de classificatie Outstanding.’

Bij het realiseren van de supermarkt zijn onder meer duurzame en energiebesparende bouwmaterialen en FSC-gecertificeerd hout gebruikt. Ook wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van natuurlijk daglicht. ‘Zonder zonlicht’, benadrukt Leussink. ‘Dat zonlicht wordt via zonnepanelen ingezet voor groene energievoorziening.’

Credits: Masterphoto Oldenzaal

De winkel wordt opgewarmd door vrijgekomen warmte van de koel- en vriesschappen. ‘En indien nodig bijverwarmd door een warmtepomp.’ 2850 vierkante meter aan sedumplantjes vormen op het dak een groen tapijt, dat CO2-uitstoot opneemt en filtert. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de vele duurzaamheidsaspecten die zorgen voor het meest duurzame supermarktpand van de Benelux, legt de ondernemer uit.

‘En waarmee we in onze branche, net als Grolsch, vooroplopen. Daarom hebben we onze beide uitgangspunten op het vlak van duurzaam ondernemen en de liefde voor bier naast elkaar gelegd, en samen met creatief bureau Arctica deze unieke bierbeleving ontwikkeld. Deze ideeën resulteerden uiteindelijk in een mooie combinatie van informeren en inspireren.’

Credits: Masterphoto Oldenzaal

Volop inspiratie

In het duurzame, nieuwe pand zijn naast de Jumbo een Etos en een Gall & Gall gevestigd. In de Gall & Gall bieden de ondernemers bewust een mooi assortiment aan wijn en sterke drank, en slechts een beperkt assortiment bier. Leussink: ‘Zodat de focus op bier echt in de winkel ligt.’ De bierafdeling 2.0 is echt heel gaaf geworden, vertelt hij enthousiast.

‘Met maar liefst 200 groenverlichte beugelflessen, een bewegende krattenafvullijn, een horecabeleving met echte tapkranen, en een ruime inloopkoeling die ervoor zorgt dat het bier bij thuiskomst direct op de juiste temperatuur is. Met een ruim assortiment, volop uitleg en inspiratie en een spectaculaire aankleding, hebben we samen met Grolsch echt iets bijzonders neergezet.’

*BREEAM-NL is sinds 2009 de certificeringsmethode voor een duurzaam gebouwde omgeving.

Dit artikel is gesponsord door Grolsch