Retailers en consumenten onder de indruk van Duracell Optimum

Retailers en consumenten onder de indruk van Duracell Optimum
De lancering van Duracell Optimum ging gepaard met een Bunny & device driven tv-commercial.

De nominatie door het Foodmagazine als een van de Top 20 innovaties in 2020 bewijst het commerciële succes van de lancering van Duracell Optimum. Een technische innovatie die gepaard ging met een overtuigende communicatiecampagne. Het succes werd ook gevoed door de toegenomen behoefte aan kwaliteitsvolle batterijen in tijden waarin mensen verzocht worden thuis te blijven.

Om de opname van Duracell Optimum in de Intro Top 20 goed te kunnen beoordelen, is enige uitleg nodig over de technologie en het ontwerp van de nieuwe batterij, evenals de ontwikkelingsperiode die aan de introductie voorafging. Marketing en Trade Marketing Director Alberto Maria Lucchi: ‘Bij Duracell hebben we een lange geschiedenis in het voortdurend verbeteren van de energie-efficiëntie van onze
batterijen. Optimum is daar ons meest recente bewijs van. Het is een nieuwe technologie, het resultaat van tien jaar onderzoek.'

'Duracell Optimum vertegenwoordigt een baanbrekende prestatieverbetering, die mogelijk is omdat we onze kathodetechnologie opnieuw hebben ontworpen. Deze unieke kathodetechnologie met twee actieve materialen is het onderwerp van 14 patentaanvragen en levert 200% extra levensduur* of extra kracht voor onze meest veeleisende toestellen. Dat betekent dat auto’s met afstandsbediening op batterijen sneller lopen, tandenborstels sneller draaien en wandklokken of tv-afstandsbedieningen langer meegaan.’

Marketing en Trade Marketing Director Alberto Maria Lucchi.

AA en AAA

Veel apparaten werken op AA- of AAA-batterijen, de meest gebruikte batterijen in draagbare apparatuur. Ze drijven speelgoed, spelcontrollers, medische apparatuur, zaklantaarns, koptelefoons en vele andere veelgebruikte apparaten aan. In de loop der jaren zijn deze toestellen veel geavanceerder geworden en worden er steeds hogere eisen gesteld. De nieuwe Duracell Optimum beantwoordt deze grotere vraag naar energie met zowel een langere levensduur als meer vermogen, afhankelijk van de behoeften van het apparaat.

Duracell Optimum is in juli 2020 gelanceerd. Sales Director Retail Nienke van Ottele: ‘We waren er van overtuigd dat deze introductie een succes zou worden, juist vanwege de nieuwe technologie van de cel en de focus op moderne veeleisende apparaten. En dat werd meteen landelijk getest: mensen zijn, mede door de huidige situatie, thuis veel meer apparaten gaan gebruiken die op batterijen werken, zoals speelgoed, afstandsbedieningen, spelcomputers en dergelijke.’

Grote campagne

Lucchi: ‘De lancering van onze premium Duracell Optimum in Nederland en België ging gepaard met een al even premium mediacampagne: sterke Bunny (het bekende, zeer geliefde Duracell icoon) & device driven tv-commercial, baanbrekende digitale communicatie, sterke eCommerce, out-of-home en last but not least zeer sterke engagement instore. Dat alles heeft geleid tot een grote bekendheid, tot veel ‘trial’ en tevreden consumenten. Ons plan is om op deze manier door te gaan. En tot de top 20 innovaties in 2020 behoren is het bewijs van die succesvolle lancering en echt de kers op de taart.’

Van Ottele: ‘Na enkele maanden is Optimum al goed voor een substantieel deel van onze alkalineverkoop. Hoewel het moeilijk is om deze succesvolle lancering te vergelijken met eerdere lanceringen, omdat de behoeften van consumenten en apparaten in de loop der jaren zijn veranderd, is de lancering van Optimum een mijlpaal in de geschiedenis van ons bedrijf.’

Sales Director Retail Nienke van Ottele.

Retail ook overtuigd

Bij elke lancering helpt het altijd als de retailsector ook overtuigd is van de kwaliteit van het nieuwe product. Maar hoe laat je hen ‘proeven’ wat je te bieden hebt? Van Ottele: ‘Onze missie is om echte, betekenisvolle waarde te creëren voor onze retailpartners en de miljoenen mensen die onze batterijen gebruiken. Daarom blijven we onophoudelijk innoveren. Dat is onze taak als marktleider.’

‘En om echte innovatie en de voordelen ervan uit de eerste hand te ervaren, hebben we onze retailpartners uitgenodigd in ons Europees Innovatiecentrum in onze fabriek in Aarschot, België’, vervolgt Van Ottele. ‘Daar konden ze met eigen ogen zien hoe Optimum batterijen speelgoed raceauto’s sneller liet rijden, zaklampen feller liet schijnen of tandenborstels sneller liet draaien. Ze konden het verschil in vermogensafgifte bijna ‘voelen’.'

'Met die ervaring kon de distributie van Optimum snel worden opgebouwd. Wij zijn onze handelspartners zeer dankbaar. Zij boden ons het juiste platform voor deze lancering. En door hun geweldige partnerschap werd het zo groot en succesvol.’

Vooruitzichten voor 2021

Van Ottele: ‘Consumenten hebben Optimum echt opgepikt. Ze hebben onze nieuwste innovatie intensief uitgeprobeerd en gebruikt en op de proef gesteld in al die apparaten die voor hen van betekenis zijn. Met fantastische verkoopaantallen en daarnaast zeer goede ratings en reviews op eCommerce platformen is het aannemelijk dat we in 2021 verdere groei en herhalingsaankopen van Optimum zullen zien.’
Lucchi: ‘2020 was een sterk jaar voor ons. Voor 2021 verwachten we een voortzetting van deze lijn, en verdere omzetgroei voor Duracell Optimum. Het is reeds goed ingeburgerd als onze nieuwe premium batterij.

Was 2020 het jaar waarin Duracell innoveerde in Alkaline batterijen, 2021 wordt het jaar waarin Optimum zal doorgroeien én verdere innovatie zal worden geïntroduceerd in de categorie van Lithium Coin batterijen. In het algemeen, maar vooral in tijden zoals deze, blijven consumenten trouw aan merken die ze vertrouwen en die hen de kwaliteit en waarde bieden die ze verwachten. Dat vertrouwen in ons merk is wat ons sterk maakt.’

* Extra levensduur van de batterij vs. de minimale gemiddelde duur van de IEC AA digitale cameratest 2015. Of extra batterijvermogen in een reeks van apparaten vs. de op één na beste Duracell Alkaline AA batterij

Dit artikel is gesponsord door Duracell