Reckitt Benckiser zet consument en een schonere wereld op nummer één

Reckitt Benckiser zet consument en een schonere wereld op nummer één
Head of Sales Nederland, Sjors de Ruijter en Customer Trademarketing Manager Nederland, Hidde Schaafsma.

De afgelopen jaren stonden voor Reckitt Benckiser in het teken van innovaties. 'Mooie introducties, waar we veel energie van hebben gekregen!' Dergelijke innovaties moeten echter ook goed landen, daarom gaat het concern 2021 vooral gebruiken om met de grote merken door te innoveren op de huidige trends. 'Met merken die inspelen op de actuele consumentenbehoefte en zorgen voor een schonere wereld, creëren we relevantie en groei.'

De afgelopen maanden heeft Reckitt Benckiser ‘super snel geschakeld’, blikken Head of Sales Nederland, Sjors de Ruijter en Customer Trademarketing Manager Nederland, Hidde Schaafsma terug. ‘Met onze eigen beeldschermen en stoelen heeft iedereen de gelegenheid gekregen om de perfecte thuiswerkplek in te richten. Daarnaast is er behoorlijk wat flexibiliteit om het thuiswerken zo goed mogelijk invulling te geven.’

Minder mailen, meer bellen

Ondanks de fysieke afstand is de solidariteit binnen de verschillende teams groot, merkt De Ruijter. ‘We zijn echt trots op hoe iedereen, ondanks de omstandigheden, zijn werk doet!’ Desondanks is het gemis van fysiek contact met collega’s en klanten eveneens aanwezig.

‘We werken met een jong team, dat graag bij elkaar is om zo veel mogelijk te leren. Om het gevoel van snelheid en het contact met elkaar er toch in te houden, hebben we daarom afgesproken om zo min mogelijk te mailen, maar gewoon de telefoon te pakken.’ ‘Met de camera aan!’, reageert Schaafsma. ‘Ook doen we regelmatig online een bakje koffie met elkaar en organiseren we online events als boekenclubs en virtuele trainingen.’

Consument op nummer één

Juist omdat de lijnen zo kort zijn bij Reckitt Benckiser, is het concern in staat om snel in te spelen op actuele consumentenbehoeften, vertelt de salesdirecteur. ‘Reckitt Benckiser is een innovatiemachine. Door de consument altijd op nummer één te zetten en vanuit die behoefte nieuwe kansen in te vullen, zorgen we voor categoriegroei.’ Innovaties zorgen voor groei, gaat hij verder, ‘en dat werd dit jaar versterkt door de impact van COVID-19 op het shopgedrag: minder winkeltrips met vollere karren, maar ook enorme groei binnen huishoud. Omdat men vaker thuis is, worden er meer huishoudproducten gebruikt.’

Binnen vaatwastabletten zag het concern dit bijvoorbeeld terug in een verhoogde penetratie en ROS (Return on Sales). ‘Maar ook binnen luchtverfrissers zien we een toename in aanschaf. Enerzijds omdat men juist nu thuis de juiste sfeer wil creëren -nieuwe behoeften-, maar natuurlijk ook gewoon omdat ze het toilet thuis vaker gebruiken.’

Meer schapruimte voor huishoudelijk

De verhoogde vraag naar hygiëneproducten zorgde er voor dat retailers meer schapruimte vrijmaakten, vertelt Schaafsma. ‘En meer ruimte voor second placement. Om de kansen volledig te benutten, hebben wij hier actief in meegedacht.’

Het vullen van die schappen was niet altijd even simpel, benadrukt de Customer Trademarketing Manager. ‘Er was een verhoogde vraag naar vrijwel al onze producten en dit bracht uitdagingen voor de productie en de supply chain met zich mee. Door optimaal gebruik te maken van onze eigen data en die van onze handelspartners, zijn we er echter in geslaagd de productbeschikbaarheid op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen. We zijn dan ook super dankbaar voor alle verbondenheid, focus en solidariteit die we hebben ervaren in deze periode!’

Awareness creëren

Bij Reckitt Benckiser denken we vanuit ondernemerschap, vertelt de Ruijter. ‘En iedereen krijgt de ruimte om succesvol te zijn. Vanuit deze gedachte werkt het hele bedrijf mee om als een wolfpack producten en plannen nog beter te maken.’ Zodat ze nog beter aansluiten op die consumentenbehoefte, legt hij uit.

Wij geloven dat we pas écht succesvol zijn, als we worden gezien als een betrouwbare partner.”

‘Maar tegelijkertijd ook awareness creëren. Met televisie- en online communicatie (we zijn de nummer één investeerder in de Benelux in de huishoudcategorie), en middels scherpe executie op de winkelvloer.’ Hierin is een actieve samenwerking met de retail essentieel, benadrukt hij. ‘Wij geloven sterk dat we pas écht succesvol zijn, als we worden gezien als een betrouwbare partner. Een partij die plannen uitvoert waarbij iedereen wint: de consument, onze handelspartners en wijzelf.’

Een schonere wereld

Behalve de consument houdt Reckitt Benckiser in het ontwikkelen en verbeteren van haar producten het zorgen voor een schonere wereld voor ogen. ‘We doen dit stap voor stap’, legt De Ruijter uit, ‘maar wel in alles wat we doen: zowel product intrinsiek dus, als in de doelstelling van de specifieke merken. Omdat dit zowel noodzakelijk is, als een kans om het juiste verhaal te vertellen met onze merken.’

Mooi voorbeeld hiervan is Finish Quantum Ultimate, vertelt hij. Waarvoor het concern dit jaar een volledig recycleerbare verpakking introduceerde. ‘Deze vaatwastablet zorgt voor een perfect schone vaat, zonder voorspoelen. Dit bespaart een heleboel water, wat we de consument duidelijk maken via de verpakking en de commercial.’ Deze vaatwastablet is de beste in de markt, vertelt hij trots. ‘En gaat ons helpen om de categorie verder te laten groeien door meerwaarde te creëren.’

Versnelde groei online verkopen

Die groei gaat Reckitt Benckiser het komende jaar eveneens versterken met een vergrote focus op online. De Ruijter: ‘De afgelopen maanden is de e-commerce enorm toegenomen en wij zien met name de groei binnen omnichannel versnellen: bij sommige omnichannel-klanten is e-commerce in huishoud al tien procent van de omzet. Omnichannel is de toekomst, wat ons betreft. Daarom werken we er hard aan om de kansen die dit met zich meebrengt in te vullen.’

De eerste cruciale stap voor Reckitt Benckiser Nederland is om de basis op orde te krijgen, vertelt hij. ‘Onze focus ligt dan ook op een goed online assortiment, content, afbeeldingen, key word-beheer en het invullen van specifieke online evenementen.’

Voor volgend jaar is het onze doelstelling om de introducties van dit jaar van goed naar beter te krijgen.”

2020 was een uitdagend en bijzonder jaar, besluiten De Ruijter en Schaafsma. ‘Het heeft de samenwerking zowel intern als met de retail effectiever gemaakt, waardoor we meer tijd over houden om plannen beter te maken en aan te scherpen. Voor volgend jaar is het onze doelstelling om de introducties van dit jaar van goed naar beter te krijgen. Daarnaast blijven we in 2021 natuurlijk innoveren op onze grote merken, zowel in hygiëne als in duurzaamheid.’

De trend op hygiëne blijft, voorspelt het concern. ‘Met een sterk groeiende trend op online business. Deze kansen gaan we daarom, samen met onze handelspartners, optimaal benutten.’

Dit artikel is gesponsord door Reckitt Benckiser