Alles over De Top 2021

Henk van Harn

Henk van Harn (AH): 'Grote beweging in digitalisering'

'Ik zie vooral een grote beweging als het gaat om digitalisering. Onze klanten vragen meer om digitale alternatieven, om boodschappen doen makkelijker en sneller te maken. De vraag naar thuisbezorging van de boodschappen is groot', stelt AH-directeur Henk van Harn. Over de veranderingen in de branche: 'We zijn op weg, nu is het zaak te versnellen waar het ertoe doet.'

Eric Leebeek, commercieel directeur Plus. Foto: Foodmagazine

Eric Leebeek (Plus): 'E-commerce, thuiswerken en gezond veranderen klantgedrag'

'Denk niet te snel dat dit voorbij is. We zullen een structurele verandering in aankoopgedrag zien en ook de vraag zal hoger blijven', stelt Eric Leebeek van Plus. Denk daarbij aan thuiswerken naast gezond en e-commerce . 'Thuiswerken blijft onderdeel van het nieuwe leven.'

Olaf de Boer, executive director Buying & Merchandising bij Jumbo

Olaf de Boer (Jumbo): 'Houd innovatie scherp in het oog'

Drie zaken - innovatie, prijsgevoeligheid en communicatie - vormen de pijlers onder 2021, volgens Olaf de Boer van Jumbo. 'Juist in onzekere economische tijden mag je het belang van innovatie niet uit het oog verliezen. Dat geldt zowel voor A-merken als eigen merken. We verwachten ook dat klanten nóg prijsgevoeliger worden.'

Gerard van Dulmen, directeur inkoop Superunie

Gerard van Dulmen (Superunie): 'Prijs blijft factor van belang in 2021'

Volgens Gerard van Dulmen blijft prijs gezien de economische voorspellingen een belangrijke factor in 2021. De sluiting van horeca is immers eindig. 'Ondanks de teruggang van de economie zal de consument toch weer behoefte hebben aan uit eten, waardoor het kooppatroon in de supermarkt weer zal normaliseren.'

Hanneke Spruyt-Panbakker, country manager bij Procter & Gamble.

Procter & Gamble zet groei door in bewogen jaar

Het afgelopen jaar was een bewogen jaar voor consumenten, retailpartners en fabrikanten. De komst van COVID-19 bracht ook voor Procter & Gamble (P&G) nieuwe uitdagingen met zich mee, maar door nog intensiever samen te werken met handelspartners, is het bedrijf erin geslaagd om aan de veranderde consumentenvraag te blijven voldoen. De superioriteitsstrategie die P&G de afgelopen jaren inzette, bleek ook in deze ongewone tijden de juiste.

Jacco Potkamp, 
salesdirecteur van Grolsch Nederland.

Grolsch kiest bewust voor samenwerking en vernieuwing

Ondanks de uitdagingen die COVID-19 met zich meebracht, koos Grolsch er dit jaar voor om volop te investeren. In samenwerking, innovaties en duurzaamheid. 'Nu is de tijd om het marktaandeel en de groei in retail te vergroten', verklaart salesdirecteur Jacco Potkamp. 'Kies je voor groei, dan kies je voor Grolsch!'

Shirley Kind, directeur Sales & Service bij Nederlandse Loterij.

Nederlandse Loterij: nauwere samenwerking met de supermarkt

Met nieuwe technologie onderzoekt Nederlandse Loterij de mogelijkheden om de veranderende consument blijvend van dienst te zijn. Oplossingen voor zelfscan en online verkoop dienen zich aan. En het moederbedrijf achter zeven grote kansspelen zoekt nadrukkelijk naar verdere samenwerking met de supermarkt.

Geert-Jan Zandbergen, Commercieel Directeur Benelux van Bolletje.

'Goede samenwerking met retailpartners leidt tot groei omzet en rendement'

In dit bijzondere jaar zijn de kracht en de relevantie van het merk Bolletje ijzersterk gebleken. Met een sterke verankering in Nederlandse samenleving en kennis van de consument en de markt, weet het bakkersmerk door slimme innovaties, krachtige communicatie en intensieve samenwerking met de handel ook in deze lastige omstandigheden tot een 'win-win-winsituatie' te komen.

Bernard Wouterse, 
Sales Director van Kraft Heinz.

Kraft Heinz focust op innovatie, premiumization en omnichannel

De afgelopen jaren bouwde Kraft Heinz hard aan efficiëntie en groei. Hierdoor heeft het levensmiddelenconcern nu de juiste strategie te pakken, vertelt Sales Director Bernard Wouterse. 'Dat heeft zich dit jaar des te meer bewezen.'

Walter van de Ven, Sales Directeur Nederland.

Spadel in 2021 op weg naar een duurzaam verdienmodel

2020 gaat voor Spadel, net als voor vele andere bedrijven, niet de boeken in als het meest succesvolle jaar uit de lange geschiedenis van het familiebedrijf. Toch kijkt de mineraalwaterproducent, dankzij sterke afspraken met haar handelspartners en een hoog servicelevel, met vertrouwen naar 2021. Sales Directeur Nederland, Walter van de Ven: 'als marktleider blijven we ook in uitdagende tijden innoveren om onze producten te verbeteren en onze verpakkingen verder te verduurzamen.'