FreshRecruitment
Heineken zet nog meer in op alcoholvrij bier
Heineken stelt zijn duurzaamheidskoers bij. De brouwer gaat vooral meer inzetten op laag alcoholisch bier en alcoholvrij.

Heineken stelt zijn duurzaamheidskoers bij. De brouwer gaat vooral meer inzetten op laag alcoholisch bier en alcoholvrij.
GesponsordDe biercategorie blijft een dynamisch segment binnen de supermarkt. Om beter te begrijpen hoe Nederlandse consumenten het bierschap ervaren, heeft marktonderzoeksbureau YouGov een schapimago-onderzoek uitgevoerd. Dit rapport brengt in kaart wat de belangrijkste verwachtingen zijn van de bierkoper en hoe verschillende retailers hierop presteren. Dit levert een gedetailleerd beeld op van de prestaties van retailers op het gebied van voorraad, promoties, presentatie en winkelbeleving. Net als in 2024 is daarbij onderscheid gemaakt tussen landelijke en regionale supermarktformules

De laatste jaren maken alcoholvrije varianten binnen het supermarktkanaal een sterke groei door. Het volume-aandeel alcoholvrij binnen bier is in twee jaar gestegen van 8,4 procent naar 9,8 procent. De absolute groei van alcoholvrij is wel wat lager dan de daling van alcoholhoudend. Velen die met alcohol willen minderen stappen over op andere alternatieven, zoals frisdrank of water. 'Jongeren van nu groeien op met alcoholvrij.'
GesponsordAlcoholvrij bier is niet langer een niche. Inmiddels koopt twee op de drie Nederlanders weleens 0.0 voor thuisgebruik, zo blijkt uit het Shopper Intelligence 2025-onderzoek van YouGov. Ook marktleider Heineken ziet Nederlanders steeds vaker voor alcoholvrij kiezen speelt er vol op in. Bart Wijn, directeur Retail bij Heineken Nederland, vertelt hoe de brouwer het verschil maakt.

De verkoop van bier in Nederland daalde vorig jaar met 3,4 procent. Volgens Stichting Dranken Nederland is dat vooral te wijten aan hogere accijns en suikertaks.

Lowlander stopt dit jaar met het brouwen van reguliere alcoholhoudende bieren. De Nederlandse bierproducent ziet genoeg kansen om boegbeeld te worden van alcoholvrije en laag-alcoholische bieren (no en low).

Bierbrouwer Lowlander stopt volgend jaar met de verkoop van regulier alcoholhoudend bier.
GesponsordBart Wijn is de nieuwe directeur Retail bij Heineken Nederland. Er liggen mooie uitdagingen voor hem het komende jaar, en hij heeft er zin in: 'We zetten onze schouders eronder en over een paar jaar kijken we trots terug.'

De verkoop van alcoholvrij bier is in de eerste drie kwartalen van dit jaar gekelderd. Volgens de brouwers het gevolg van de limonadetaks.
GesponsordOm ook in 2024 weer inzicht te verkrijgen in de consumentenervaring voor het bierschap, heeft AB InBev een schapimago-onderzoek laten uitvoeren door GfK. Met de recente overname van de winnaar van de laatste elf jaar, Jan Linders, door Albert Heijn, is er een nieuwe best beoordeelde biersupermarkt naar voren gekomen: Poiesz. Albert Heijn pakt daarnaast de eerste plaats onder de landelijke formules.
