Gesponsord

Het nieuwe HAK wil leiden in Groen Gemak

Het nieuwe HAK wil leiden in Groen Gemak
Frans van Engelen (links) en Nicole Freid (rechts): ‘Peulvruchten zijn the food of the future.’

In tien jaar tijd heeft HAK de categorie groenteconserven afgestoft met campagnes en innovaties. Met een nieuwe categorievisie en dito plannen voor groene gemaksproducten definieert het bedrijf de categorie opnieuw: de toekomst heet Groen Gemak.

Commercieel directeur Frans van Engelen stelt dat de categorie een tweedeling kent. ‘We hebben te maken met een sterk fundament; groenten en peulvruchten gericht op de traditionele maaltijd, veelal in glas en blik. De penetratie en het volume is hoog, maar we zien een licht dalende trend. Daartegenover zien we de ‘moderne’ peulvruchten juist hard groeien, zoals kikkererwten in pak en maaltijdoplossingen in stazak. Deze trekken al veel nieuwe, veelal jongere gebruikers naar de categorie. HAK wil daar versneld op doorpakken.’

Groen licht voor de gemaksgeneratie

Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Dat hebben we in onze nieuwe categorievisie “Van conserven naar Groen Gemak” uitgewerkt. Consumenten eten vaker uit wereldkeukens en eten vaker op andere momenten. Gemak speelt daarin een steeds grotere rol. Fysiek gemak om sneller te koken, maar ook mentaal gemak om niet te hoeven bedenken hoe je een gerecht moet samenstellen en bereiden. We zien de behoefte aan gezond leven, maar eten moet vooral lekker zijn. Dit komt samen in wat wij “Groen Gemak” noemen, waarbij we smaak, gemak en voedingswaarde combineren. Met het voordeel van houdbaar: altijd bij de hand en makkelijk mee te nemen.’

‘HAK bood altijd al fysiek gemak met groenten in pot, maar ziet veel meer mogelijkheden om makkelijker meer groenten en peulvruchten te eten. We willen de consument met minimale moeite lekkere maaltijden laten bereiden en inspelen op nieuwe eetmomenten, zoals een kleine maaltijd voor het sporten of een gezonde snack. Dat biedt groeikansen: van conserven naar Groen Gemak.’

Als lokale onafhankelijke speler kan HAK snel, flexibel en ondernemend inspelen op de strategie, behoeften en uitdagingen van elke retailer”
— Van Engelen

Nieuw: Easy Eats van HAK

‘Hiervoor hebben we zojuist Easy Eats op de markt gebracht’, vervolgt Freid. ‘Een range kleine, kant-en-klare maaltijden die ideaal zijn voor na het sporten, als snelle lunch of op andere momenten waarop
gemak gewenst is. Ze zijn in twee minuten klaar, ze zijn superlekker en daarbij ook nog eens voedzaam. Het zijn populaire gerechten uit verschillende wereldkeukens, vol groenten en peulvruchten. Voorbeelden zijn pasta pomodoro (met 72% groenten), teriyaki, tex mex, pompoen orzo en rode curry. Alle maaltijden zijn volwaardig, plantaardig en bevatten naast koolhydraten zoals pasta, orzo of rijst, veel groenten en peulvruchten.’

Nederlanders eten nog altijd te weinig groenten en peulvruchten, ziet HAK. Gemiddeld 153 gram groente per dag in plaats van de 250 gram die het Voedingscentrum adviseert, en 49 gram peulvruchten per week in plaats van de gewenste 135. De EAT-Lancet-commissie gaat nog verder met 75 gram peulvruchten per dag. Ook de eiwittransitie blijft achter bij de ambities van veel retailers.

‘HAK kan daar echt verschil maken’, zegt Van Engelen. ‘De groei van vlees- en zuivelvervangers stagneert. Hybride producten geven de eiwittransitie nieuw momentum. Tegelijk moeten we consumenten helpen om vaker producten te eten die van nature rijk zijn aan plantaardige eiwitten, zoals peulvruchten. Dat vraagt om gedragsverandering. Juist daar kunnen we - samen met retailers - het verschil maken door ook op andere plekken in de winkel gemaksoplossingen met peulvruchten aan te bieden die het aantrekkelijk en eenvoudig maken.’

Groeiparel van de supermarkt

‘Peulvruchten zijn the food of the future’, gaat Freid verder. ‘Ze zijn rijk aan plantaardig eiwit en vezels, het is een heel puur product en het is zeer betaalbaar. En ook nog eens houdbaar, altijd op voorraad, veelzijdig inzetbaar.’

Van Engelen vult aan: ‘Veel consumenten weten niet goed hoe ze peulvruchten lekker kunnen verwerken in een gerecht. Vanwege de brede toepasbaarheid, de logische aansluiting op wereldkeukens, het gemak, de voedingswaarde en het duurzame karakter is de potentie ongekend groot. We staan nog aan het begin van de grote groei die peulvruchten door gaan maken. Dat maakt peulvruchten de parel van de categorie en van de hele supermarkt.’

Door de lage CO2-voetafdruk en het feit dat ze een bron van natuurlijke plantaardige eiwitten zijn, kunnen peulvruchten sterk bijdragen aan duurzaamheidsdoelstellingen”
— Van Engelen

Freid: ‘Peulvruchten zijn ook een enorm duurzame eiwitbron. We zien echter dat duurzaamheid zelf geen primaire aankoopdrijver is. Door deze producten leuk, lekker en gemakkelijk te maken, vergroten we onze impact zonder dat het er te dik bovenop ligt voor de consument. Tegelijk blijven wij onze verantwoordelijkheid nemen in de verdere verduurzaming van de lokale teelt als belangrijk onderdeel van onze missie en strategie.’

‘Door de lage CO2-voetafdruk en het feit dat ze een bron van natuurlijke plantaardige eiwitten zijn, kunnen peulvruchten sterk bijdragen aan duurzaamheidsdoelstellingen van de retailer. Tegelijk dragen ze, door de toegankelijke prijs ten opzichte van dierlijke eiwitten, bij aan de betaalbaarheidsdoelstellingen. En een derde punt: we kunnen meer toegevoegde waarde creëren met nieuwe groene gemaksconcepten waarin peulvruchten centraal staan’, aldus Van Engelen.

2026: het nieuwe HAK

Volgens Freid wordt 2026 een belangrijk jaar voor HAK. ‘We gaan Easy Eats ondersteunen met een forse campagne, want dit is een grote introductie voor ons. Tegelijk bereiden we een volledig nieuwe merkcampagne voor rond het nieuwe HAK en Groen Gemak, waarmee we meteen de nieuwe definitie van de categorie inluiden.’

Van Engelen besluit: ‘We gaan dit samen met de retailers op de winkelvloer ondersteunen, om samen waarde te creëren voor de categorie. Als lokale en onafhankelijke speler is HAK de ideale partner om ondernemend en slagvaardig te schakelen. Dankzij korte lijnen en flexibiliteit kan HAK snel inspelen op de strategie, behoeften en uitdagingen van elke retailer. Daar ligt nog een kans om dit samen nog meer te benutten als het gaat om groei in Groen Gemak.’

Dit artikel is gesponsord door HAK.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.