Spa is marktleider in water, maar ook actief in frisdranken. Janneke Raats, senior category manager: ‘We zijn category captain in waters en daar ligt ook onze focus, maar onze blik is breder: met onze categorievisie beslaan we de volle breedte van de drankencategorie. Hoewel er switching naar frisdranken met minder suiker en calorieën plaatsvindt, dalen vrijwel alle segmenten binnen frisdranken over de lange termijn. Waters liet al stabiel lichte groei zien, maar de laatste twee jaar kijken we naar groeicijfers van boven de tien procent.’
‘De groei komt deels door het schrappen van de verbruiksbelasting op water vorig jaar, wat heeft gezorgd voor een grotere prijsafstand’, vertelt Meta van Woerden, sales director NL. ‘Dit jaar is onder andere de oproep om voor te bereiden op een noodsituatie een van de groeidrijvers. Maar daarnaast zien we al langer dat de gezondheidstrend voor verschuiving zorgt.’
Zero kcal is een trend, maar daarvoor moeten kunstmatige ingrediënten worden gebruikt en daar kiezen we niet voor”
Natuurlijk en duurzaam als kernwaarden
‘We zijn een familiebedrijf, en houden onze blik op de toekomst. Duurzaamheid speelt daarbij een belangrijke rol. Het zit in ons DNA. Soms laten we commerciële kansen liggen omdat onze waarden voorop staan. Zo brengen we onze producten bijvoorbeeld nooit verder dan 500 kilometer van de bron. We zijn sinds 2022 B Corp, en onze SBTi targets zijn vorig jaar al goedgekeurd.’
‘Bescherming van het natuurgebied rondom de bronnen is een topprioriteit. Rond Spa is dat zo’n 26.000 voetbalvelden. We werken hier samen met de lokale overheid en natuurverenigingen. En die bescherming gaat ver, zo wordt er bijvoorbeeld geen strooizout gebruikt maar zand wat niet de bodem intrekt. We investeren veel in biodiversiteit, en onderzoeken tonen aan dat deze is verbeterd sinds onze aanwezigheid’, aldus Van Woerden.
Raats: ‘Er wordt uitsluitend gekozen voor natuurlijke ingrediënten, zoals bijvoorbeeld in Spa Fruit. Zero kcal is een trend, maar daarvoor moeten kunstmatige ingrediënten worden gebruikt. Daar kiezen we niet voor; we blijven dicht bij de natuur staan. Spa Fruit is uiteraard wel laag in calorieën.’
Kracht van het merk
‘De kracht van het merk blijkt in de horeca, waar mensen om Spa blauw vragen als ze water willen’, zegt Van Woerden. ‘Aan ons de taak om te zorgen dat mensen dan ook daadwerkelijk Spa blauw krijgen. We hebben de laatste jaren flink ingezet op bredere distributie in de horeca en out-of-home.’ De kracht van het merk blijkt ook commercieel: ‘Recent is een klant overgestapt op Spa voor hun vending machines en zijn 25 procent meer gaan verkopen. Een goed voorbeeld van het vergroten van de verkrijgbaarheid op relevante locaties.’
Op plaatsen waar de consument een keuze heeft, zoals in de supermarkt, is Spa het meest gekozen merk. Raats: ‘Het omzetaandeel ligt daar op 40 procent. Maar we leunen niet achterover, we blijven juist investeren in het merk en de categorie.’
De kracht van het merk blijkt ook commercieel: recent is een klant overgestapt op Spa voor hun vending machines en zijn 25 procent meer gaan verkopen”
Groei en innovatie
‘In onze above the line communicatie zetten we al jarenlang de puurheid van mineraalwater centraal’, benadrukt Van Woerden. ‘Onze meest recente commercial “Instinct of Protection” gaat over de bescherming hiervan.
‘Op social media pakken we het heel breed aan, bijvoorbeeld met onze "66 days challenge" waarin mensen gestimuleerd worden om van meer water drinken een gewoonte te maken. Ook geven we veel uitleg over de categorie, bijvoorbeeld dat natuurlijk mineraalwater niet behandeld mag worden. Het is onze inzet voor de hele categorie. Ook in bruisende waters, waarin we de laatste jaren wat afvloeiing zagen naar andere oplossingen, zijn wij het unieke van de bubbel centraal gaan stellen: een kwaliteit die je niet zelf kunt maken thuis.’
Blijven verrassen
Raats besluit: ‘Daarnaast blijven we vernieuwing zoeken door middel van innovatie. De Spa Touch mocktails zijn hier een goed voorbeeld van, zo zorgen we ervoor dat de categorie blijft verrassen. Deze smaakvarianten zijn inmiddels vijftien procent van het categorievolume. Belangrijker nog: het heeft nieuwe kopers naar de categorie gebracht. Maar ook de Spa Reine Eco Pack, die nu drie jaar op de markt is, blijft zorgen voor categoriegroei. Hier blijven we dan ook op doorbouwen met nieuwe gebruiksmomenten, zo ook met Spa Fountain: een gekoelde dispenser voor de eco pack voor onder andere kantoorgebruik.’
‘Last but not least komen we in 2026 met een belangrijke nieuwe introductie. Wat precies, dat houden we nog even geheim.’
Dit artikel is gesponsord door Spa.







