Afvalfonds Verpakkingen beloont verpakkingen van gerecycled plastic

Afvalfonds Verpakkingen beloont verpakkingen van gerecycled plastic

Het Afvalfonds Verpakkingen introduceert een vernieuwde systematiek om goed recyclebare plastic verpakkingen en verpakkingen van gerecycled plastic aan te jagen. Het gaat om Tariefdifferentiatie Plastic 2.0, waarmee producenten en importeurs gestimuleerd worden om duurzame verpakkingsoplossingen te ontwikkelen.

‘We hebben hard gewerkt aan deze systematiek waarmee we echt het verschil kunnen maken. Doordat we nu ook stimuleren om gerecycled plastic te gebruiken in nieuwe verpakkingen, wordt een belangrijke stap gezet om de kringloop van verpakkingen verder te sluiten. Het is een belangrijk onderdeel van onze ambitie richting 100% fossielvrije en circulaire verpakkingen in 2050, zodat deze geen schade meer toebrengen aan mens en milieu’, aldus Hester Klein Lankhorst, algemeen directeur van het Afvalfonds.

Gunstig tarief

Tariefdifferentiatie houdt in dat producenten en importeurs verschillende tarieven aan het Afvalfonds betalen voor de inzameling en recycling van hun plastic verpakkingen, op basis van de duurzaamheidskenmerken van deze verpakkingen. Verpakkingen die gemaakt zijn van gerecycled plastic en/of goed recyclebaar zijn, krijgen met ingang van 1 januari 2024 een gunstiger tarief, terwijl plastic verpakkingen met een lagere duurzaamheidsprestatie een hoger tarief hebben.

Hester Klein Lankhorst, directeur Afvalfonds Verpakkingen.
Hester Klein Lankhorst, directeur Afvalfonds Verpakkingen.

De vernieuwde tariefdifferentiatie is ontworpen om producenten en importeurs verder te stimuleren nog duurzamere verpakkingskeuzes te maken voor hun plastic verpakkingen. Nederland is een van de eerste landen waar het gebruik van gerecycled plastic in nieuwe verpakkingen beloond wordt. Hiermee willen we de vraag naar gerecycled plastic aanjagen, zodat de plasticketen verder gesloten wordt. Met Tariefdifferentiatie Plastic 2.0 zet het Afvalfonds een belangrijke stap richting een toekomst waarin plastic verpakkingen waardevolle grondstoffen blijven en het milieu niet belasten.

Laagste tarief voor herbruikbare verpakkingen

Herbruikbare verpakkingen zijn een belangrijke optie om verpakkingen duurzamer te maken. Daarom heeft dit een nadrukkelijke rol in de toekomstvisie van het Afvalfonds zoals vastgelegd in De Plastic Wijzer. Fabrikanten/importeurs betalen over herbruikbare verpakkingen het laagste tarief.
Ultiem doel van het Afvalfonds is te zorgen dat in 2050 alle plastic verpakkingen 100% fossielvrij en circulair zijn en geen schade meer toebrengen aan mens en milieu.

In De Plastic Wijzer geeft het Afvalfonds concreet aan hoe we in de toekomst met plastic verpakkingen omgaan en wat er nodig is. ‘Met de introductie van deze vernieuwde tariefdifferentiatie voor plastic verpakkingen zetten we een belangrijke stap in de richting van een circulaire economie”, aldus Klein Lankhorst. “We weten dat herbruikbaarheid steeds belangrijker wordt. Met het lage tarief voor herbruikbare verpakkingen stimuleren we deze ontwikkeling.’

Stapsgewijs

Tariefdifferentiatie 2.0 is een verfijning van het systeem dat het Afvalfonds Plastic sinds 2019 hanteert. Het nieuwe systeem maakt het voor bedrijven makkelijker om stapsgewijs verpakkingen te verduurzamen. Tariefdifferentiatie Plastic 2.0 stimuleert producenten hun verpakkingen stapsgewijs recyclebaar te maken door bijvoorbeeld wit of transparant plastic te gebruiken en vervolgens het etiket aan te passen of gerecycled plastic te gebruiken in de verpakking.

Tariefdifferentiatie is een krachtig instrument, dat ook zorgvuldig moet worden geïmplementeerd. Daarom is er nauw overleg geweest met belanghebbenden, zoals producenten, importeurs, recyclers en andere betrokken partijen, om ervoor te zorgen dat het systeem eerlijk, transparant en effectief is. Het Afvalfonds Verpakkingen zal de komende periode intensief samenwerken met de sector om ervoor te zorgen dat producenten en importeurs alle benodigde informatie hebben en ondersteuning krijgen om van de nieuwe tariefdifferentiatie gebruik te maken.

Dit artikel is gesponsord door Afvalfonds Verpakkingen.

Kinderen leveren een tas met statiegeld in bij een Tomra R2. Foto: Tomra

Doorbraak gloort in statiegeldchaos door innovatie

De eerste statiegeldautomaat van een nieuwe generatie staat in een Nederlandse supermarkt. De machine moet het in één keer inleveren van grotere hoeveelheden statiegeldflesjes en -blikjes makkelijker maken en lange rijen bij de emballage voorkomen.

Zeg het met merci op Nationale Bedankdag

Zeg het met merci op Nationale Bedankdag

Op weg naar zaterdag 21 september stimuleert Storck de Nederlandse consument om vrienden, kennissen en buren te bedanken voor de alledaagse kleine dingen. Die dag viert Storck met merci de vierde editie van de Nationale Bedankdag. Ook dit jaar zal dit voor een flinke opleving zorgen in het segment chocolade specialiteiten.

Aan welke voorwaarden voldoet succesvol AGF-product?

Aan welke voorwaarden voldoet succesvol AGF-product?

'Waarom zou je een product introduceren zonder eerst diepgravend onderzoek te doen? En dus puur af te gaan op aannames?' vraagt Wim van den Berg, retail marketing manager. 'Dat is zonde. Want zo presenteer je wellicht een product dat niet voldoet aan de actuele behoefte van shoppers. Of dat niet aansluit bij de ontwikkelingen in de markt. Om vervolgens nauwelijks verschil te maken in omzet en rotatie bij retailers.' Benieuwd hoe het dan wel moet?

Wouter Seerden (AB InBev), Mark Smit (Poiesz) en Richard Poiesz (Poiesz) bij de uitreiking van het GFK schap-imago onderzoek.

Poiesz kroont zich tot beste biersupermarkt

Om ook in 2024 weer inzicht te verkrijgen in de consumentenervaring voor het bierschap, heeft AB InBev een schapimago-onderzoek laten uitvoeren door GfK. Met de recente overname van de winnaar van de laatste elf jaar, Jan Linders, door Albert Heijn, is er een nieuwe best beoordeelde biersupermarkt naar voren gekomen: Poiesz. Albert Heijn pakt daarnaast de eerste plaats onder de landelijke formules.