OaYeah!: zuivelvrije 'fluffy' pancakes met haverdrank

OaYeah!: zuivelvrije 'fluffy' pancakes met haverdrank

Cérélia introduceert OaYeah! De eerste gekoelde, ready-to-eat pancakes, gemaakt met haverdrank. 'Niet alleen superlekker, maar ook nog eens goed voor de gezondheid én de planeet!'

Sinds deze week liggen ze in de schappen; 'Fluffy pancakes op basis van haverdrank', vertelt marketing manager Mieke van Vugt. 'Beter voor mens en planeet, en net zo lekker als traditionele pannenkoeken.' OaYeah! is de game changer voor de categorie en het bedrijf, benadrukt ze enthousiast. 'We hebben er keihard aan gewerkt om een duurzaam en verantwoord alternatief voor de oer-Hollandse pannenkoek te ontwikkelen, en dat is gelukt!'

De consument gaat de smaak van melk zeker niet missen, verzekert ze. 'En koopt in plaats daarvan een product dat nét zo lekker is, een beter nutritioneel profiel heeft en zo’n dertig procent minder CO2-uitstoot. We zijn hier zo trots op, dat deze innovatie voor ons het startsein is om de categorie verder te verduurzamen.'

Duurzame ingrediënten

Al ruim vijftig jaar maakt Cérélia producten die het leven makkelijker en leuker maken, schetst Van Vugt. 'Van deegwaren voor pizza en taarten, tot verse pannenkoeken en poffertjes. Ready-to-eat-producten om van te genieten met familie of vrienden, zonder uren in de keuken te hoeven staan.'

Je goed voelen, heeft voor Cérélia echter niet alleen te maken met lekker eten, benadrukt Van Vugt. 'Het gaat ook om goed doén.' Twee jaar geleden liet het bedrijf daarom zijn totale footprint berekenen. 'En we ontdekten dat maar liefst 60 procent van de uitstoot van onze producten afkomstig is van de ingrediënten. Het inspireerde ons om die impact verder te verkleinen en tegelijkertijd de duurzame keuze voor consumenten nog makkelijker maken.'

Op basis van haverdrank

Hierover filosoferend, ontstond het idee van ‘duurzame pannenkoeken’. 'Pannenkoeken die dus minstens even lekker zijn als de traditionele met koemelk,' vertelt sales manager Benelux Bart van den Berg, 'maar minder belastend voor de planeet.' Inmiddels stromen de OaYeah! pancakes, gemaakt van in-house geproduceerde haverdrank, de schappen in. 'Haverdrank is momenteel het duurzaamste alternatief voor koemelk', legt hij uit. 'En scoort ook qua smaak enorm goed.'

De pannenkoeken scoren bij sensorische testen heel goed”

Haverdrank zorgt voor een natuurlijk zoetje dat van nature bij pannenkoeken past, verduidelijkt commercieel directeur Ron Holland. 'En er bovendien voor zorgt dat er minder toegevoegde suiker nodig is bij de productie.' De pannenkoeken scoren dan ook bij sensorische testen heel goed, kan hij zeggen. 'Hét bewijs dat onze beslissing om no-milk pancakes te ontwikkelen de juiste is geweest.'

Additionele nieuwe kopers

Ons land kent Cérélia voornamelijk van pannenkoeken en poffertjes van Jan, die al ruim een decennium de weg naar de Nederlandse keukens weten te vinden. 'Voornamelijk de keukens van huishoudens met kinderen', weet Holland. 'Zo’n 70 procent van het totale volume wordt gekocht door gezinnen, die de pannenkoeken voornamelijk bij de avondmaaltijd nuttigen.'

Met de OaYeah! pancakes spreekt Cérélia ook andere kopersgroepen aan, benadrukt hij. 'De fluffy pancakes zijn bij uitstek geschikt om bij het ontbijt te nuttigen, maar ook op andere momenten op de dag. Er zijn talloze smaakcombinaties te maken. We verwachten dan ook een grote additionele kopersgroep aan te trekken van jonge, bewuste mensen.'

Verdere verduurzaming

Wat klein begon in de proefkeuken van Cérélia, is nu uitgegroeid tot een gloednieuw merk, vertelt Van den Berg. 'Dat de gezondere keuze voor mens en planeet nog een stukje makkelijker maakt. 'OaYeah! voelt dan ook als een nieuw begin, vertelt hij. 'Voor verdere verduurzaming van de categorie. Omdat we nu de tools hebben om onze eigen LCA (Life Cycle Assessment) te calculeren, zijn we nóg meer hands-on en kunnen we continu blijven verbeteren. Onze duurzame dromen zijn daardoor nog grootser geworden.'

Net zo lekker en beter voor mens en planeet”

Proeven is geloven

Ondertussen gaat Cérélia Nederland veroveren met OaYeah! 'Met tastings, winkeldemo’s en online sampling', legt Van den Berg uit. 'Daarmee laten we de consument ervaren dat de zuivelvrije* pannenkoeken net zo lekker zijn als de pannenkoeken die ze nu eten.' Want, wie eenmaal geprobeerd heeft, is om, benadrukt de sales manager. 'De feelgood pancakes zijn écht net zo lekker als reguliere, maar dan met veel minder milieu-impact en meer gezondheidsvoordelen. Wie wil dat nu niet?'

Volop media-aandacht

Met pr- en onlinecampagnes gaat Cérélia flink zichtbaarheid en bekendheid rondom OaYeah! creëren. 'Zowel op social media als op de overige digitale kanalen', verduidelijkt Van Vugt. 'En hierbij zetten we earned influencers in die bij ons merk passen en ook echt in het product geloven.' Komend voorjaar wordt de campagne doorgetrokken naar outdoor. 'Vanzelfsprekend naar de festivals en de steden, maar ook op billboards en, heel gaaf, via reversed graffiti.' Een natuurvriendelijke, spraakmakende en ludieke manier van buitenreclame, legt ze uit. 'Die helemaal past bij het merk.'

Game changer

OaYeah! is oprecht de game changer voor Cérélia als bedrijf, bevestigt Holland. 'We geloven zó in het product en het merk, dat we de campagne volgend jaar gaan doorvertalen naar andere landen, zoals de UK, Scandinavië, Duitsland en België. Met een fantastische smaak, een geweldige verpakking en belangrijke duurzaamheids- en gezondheidsvoordelen, vormt OaYeah! het startsein om internationaal verder te verduurzamen als bedrijf.'

* Wordt gemaakt in een fabriek waar ook melk producten worden geproduceerd, kan sporen van melk bevatten vanwege crosscontaminatie.

Dit artikel is gesponsord door Cérélia.

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

De categorie deeg op rol kan in volume en omzet in 5 jaar nog verdubbelen. Die overtuiging hebben Dirk van Leenen en Henk Groeneveld van Tante Fanny. 'Steeds meer consumenten halen betaalbaar gemak in huis. Door corona en inflatie is deze ontwikkeling nog sterker geworden', zegt founder Dirk van Leenen.

Key Accountmanager Peter-Paul Balk en Head of Category Development Liesbeth Dufornee.

Bonduelle helpt consument meer peulvruchten te eten

Peulvruchten hebben de wind mee. Het segment is niet alleen gezond, lekker, veelzijdig en betaalbaar, maar speelt ook een belangrijke rol bij de eiwittransitie. 'De peulvrucht is een pure natuurlijke vervanger van vlees', verklaart Peter-Paul Balk, Key Accountmanager bij Bonduelle. En met de Reset je Recept-campagne gaat 's werelds grootste groentemerk consumenten helpen om op een makkelijke en lekkere manier meer groente en peulvruchten te eten.

Kim Rijnbeek, Portfolio Manager Petcare en Category Development Lead Rens van de Langenberg.

Pedigree doneert een miljoen maaltijden aan Nederlandse asielen

Huisdieren maken de wereld beter. Daarom zet Mars Petcare zich wereldwijd actief in om het leven van huisdieren gezonder en gelukkiger te maken. Met premium segmenten en merken en impactvolle campagnes. Campagnes zoals de PEDIGREE® dierendagactie, waarmee dit jaar een miljoen maaltijden worden gedoneerd aan Nederlandse asielen.

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Bolsius geeft een duurzame impuls aan de categorie Home Ambiance. De marktleider in kaarsen, geurkaarsen en geurstokjes inspireert de consument om op verschillende momenten en manieren de sfeer in huis te verhogen en introduceert deze maand het revolutionaire refill-concept CleanLight.