Oriental Merchant zet soja- en chilisauzen van ABC in de picture

Oriental Merchant zet soja- en chilisauzen van ABC in de picture

Oriental Merchant, een van de grootste distributeurs van Aziatische voedingsmiddelen ter wereld, richt zich in Europa meer op de retail. 'De komende tijd ligt de focus daarbij op het merk ABC met de soja- en chilisauzen', zegt Carl Venema, Sales Manager Retail Oriental Merchant (Europe). 'Authenticiteit is daarbij het meest onderscheidende.'

Om consumenten meer kennis te laten maken met authentieke Aziatische ingrediënten en maaltijden, wordt de komende tijd door Oriental Merchant de focus gelegd op het merk ABC; een wereldberoemd sauzenmerk dat wordt beschouwd als het leidende merk in Indonesië.

Het kan opgesplitst worden in twee lijnen: Een lijn van soja sauzen (sweet soy sauce en salty soy sauce) en verschillende chilisauzen waar oneindig veel gerechten mee gemaakt kunnen worden. De sauzen kunnen dan ook worden gebruikt als marinade, garnering of dipsaus.

Met de sweet soy sauce kunnen oneindig veel gerechten gemaakt worden.
Met de sweet soy sauce kunnen oneindig veel gerechten gemaakt worden.

‘De sweet soy sauce is de topper binnen onze ABC-range’, legt Joyce Leijtens, Brand Manager bij Oriental Merchant (Europe) uit. ‘Het bevat hoogwaardige ingrediënten als sojabonen, tarwe en eiwitrijke granen en kokossuiker. De kokossuiker zorgt voor de zoete smaak en de onderscheidende stroperige structuur.’

Ketjap

ABC Ketjap Manis is het bekendste voorbeeld; deze door Joyce Leijtens genoemde ‘hero van de lijn’ is een authentieke ketjap ofwel zoete sojasaus uit Indonesië. De dikke saus wordt gebruikt bij onder meer nasi, bami, groente en diverse andere gerechten zoals tegenwoordig ook veel vegetarische. Het geeft volgens de brand manager ‘een lekkere touch aan vlees, gevogelte en bijvoorbeeld tofu.’

Het verschil van deze Ketjap vergeleken met andere varianten is opmerkelijk”

De authentieke Indonesische Ketjap Manis is écht onderscheidend, vult Carl Venema aan. ‘Het verschil van deze Ketjap vergeleken met andere varianten is vanwege het afwijkende smaakprofiel opmerkelijk. Ik zei deze week nog tegen een collega. Je proeft bijna appelstroop, zoet en tegelijkertijd met een vleugje fris zuur.’

Internationaal

Begonnen als een kleine Aziatische winkel in thuisland Australië, is Oriental Merchant inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bedrijf gespecialiseerd in Aziatische levensmiddelen. Er zijn vestigingen in Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Canada en Japan. Vanuit de Europese vestiging in Oss worden zo’n 150 merken en 1500 items gevoerd.

Venema: ‘Binnenkort zijn de sweet soy sauce en de sweet soy sauce hot verkrijgbaar in de supermarkt, terwijl ze nu al in een groot deel van de toko’s verkocht worden. Bedoeling is dat steeds meer mensen makkelijker kennis kunnen maken met de Aziatische keuken, die we dus naar Nederland halen. We verwachten daar veel van. Er is al een redelijke naamsbekendheid onder Indonesiërs en reizigers die in Indonesië zijn geweest omdat het daar niet te missen valt.’

ABC Sweet Soy Sauce is binnenkort ook verkrijgbaar in de supermarkt.
ABC Sweet Soy Sauce is binnenkort ook verkrijgbaar in de supermarkt.

Ook van de chilisauzen, gemaakt op basis van hoogwaardige chilipepers en aangevuld met knoflook, wordt veel verwacht. ‘Dit komt ook door de pittige, stevige structuur’, legt Joyce Leijtens uit.

Ze geeft verder aan enthousiast te zijn over de schenkdop van de sojasauzen die een goede opening hebben om beter te kunnen doseren, zodat niet gelijk te veel saus over het gerecht wordt besprenkeld.

Retail

Tot nog niet zo lang geleden richtte de distributeur zich in Nederland en Europa voornamelijk op toko’s en toeleveranciers van Aziatische restaurants. Via tussenpersonen werd de retail ook wel bediend, maar beperkt. Sinds kort is daar dus verandering in gekomen. Oriental Merchant treedt rechtstreeks in contact met de retail en wil grote stappen maken om de authentieke Aziatische keuken onze kant op te brengen en voor een groter publiek beschikbaar te maken.

Naast ABC biedt Oriental Merchant een breed scala aan authentieke Aziatische producten die zij onder de aandacht van de consument willen brengen. Het marketingteam van Oriental Merchant is erop gericht meer consumenten te informeren en hen waardering en enthousiasme voor Aziatische keukens bij te brengen.

Dit artikel is gesponsord door Oriental Merchant.

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

De categorie deeg op rol kan in volume en omzet in 5 jaar nog verdubbelen. Die overtuiging hebben Dirk van Leenen en Henk Groeneveld van Tante Fanny. 'Steeds meer consumenten halen betaalbaar gemak in huis. Door corona en inflatie is deze ontwikkeling nog sterker geworden', zegt founder Dirk van Leenen.

Key Accountmanager Peter-Paul Balk en Head of Category Development Liesbeth Dufornee.

Bonduelle helpt consument meer peulvruchten te eten

Peulvruchten hebben de wind mee. Het segment is niet alleen gezond, lekker, veelzijdig en betaalbaar, maar speelt ook een belangrijke rol bij de eiwittransitie. 'De peulvrucht is een pure natuurlijke vervanger van vlees', verklaart Peter-Paul Balk, Key Accountmanager bij Bonduelle. En met de Reset je Recept-campagne gaat 's werelds grootste groentemerk consumenten helpen om op een makkelijke en lekkere manier meer groente en peulvruchten te eten.

Kim Rijnbeek, Portfolio Manager Petcare en Category Development Lead Rens van de Langenberg.

Pedigree doneert een miljoen maaltijden aan Nederlandse asielen

Huisdieren maken de wereld beter. Daarom zet Mars Petcare zich wereldwijd actief in om het leven van huisdieren gezonder en gelukkiger te maken. Met premium segmenten en merken en impactvolle campagnes. Campagnes zoals de PEDIGREE® dierendagactie, waarmee dit jaar een miljoen maaltijden worden gedoneerd aan Nederlandse asielen.

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Bolsius geeft een duurzame impuls aan de categorie Home Ambiance. De marktleider in kaarsen, geurkaarsen en geurstokjes inspireert de consument om op verschillende momenten en manieren de sfeer in huis te verhogen en introduceert deze maand het revolutionaire refill-concept CleanLight.