Young Dutch: vegan kaas voor de echte kaasliefhebber

Young Dutch: vegan kaas voor de echte kaasliefhebber
Het volledige assortiment bestaat uit Young Dutch, ‘feta’ Greek White, ‘parmezaan’ Italian Aged, Original Sauce en Original Fondue.

Smaak is key, als het aankomt op plantaardige alternatieven. Daarom ontwikkelde Willicroft de Young Dutch; een vegan alternatief voor Goudse kaas, dat niet onder doet voor het origineel. "De juiste smaak en significant minder impact op de planeet."

Wanneer Brad Vanstone in 2017 besluit om plantaardig te gaan eten, vindt hij genoeg alternatieven voor vlees en zuivel. Goede vervanging voor kaas blijkt lastiger. “Ik miste de echte smeuïge Hollandse kaas”, vertelt hij. “De plantaardige alternatieven in de schappen waren summier en wát er lag smaakte gewoonweg niet hetzelfde.” Hij besluit, thuis in eigen keuken, een vegan variant te ontwikkelen. Inmiddels zijn er vijf sku’s en is het experiment uitgegroeid tot een volwaardige business: Willicroft.

De plantaardige kaas is perfect om een pizza, tosti of ovengerecht mee te maken.
De plantaardige kaas is perfect om een pizza, tosti of ovengerecht mee te maken.

Met respect voor de roots

Een verwijzing naar het melkveebedrijf van zijn grootouders in Engeland, vertelt hij. “Waar ik als kind menig schoolvakantie doorbracht. Het fundament van hun bedrijf was om hun koeien zo gezond en lang mogelijk te laten leven en ze behoorden tot de grondleggers van het diervriendelijk ‘farmen’. Met groot respect voor hun visie en werkwijze is dit echter niet meer van deze tijd. Zelfs de gelukkigste koeien hebben nog steeds een negatieve impact op het milieu, een impact die onze planeet in gevaar brengt voor toekomstige generaties. Hun filosofie en mijn kennis van zuivel en kaasmaken heb ik daarom verenigd in Willicroft, met als resultaat een planet proof en smaakvol assortiment plantaardige kaas.”

Marketingmanager Rosie Butler met de nieuwe vegan kaas.
Marketingmanager Rosie Butler met de nieuwe vegan kaas.

Vegan Gouda

De nieuwste variant is Young Dutch; een vegan alternatief voor Goudse kaas. “Waarmee we niet alleen de steeds groter wordende groep flexitariërs bedienen”, verklaart Brad, “maar ook de fervente kaasliefhebber over de streep trekken.” Goudse kaas is namelijk nog altijd de meest gegeten kaassoort in Nederland, vertelt hij. “Young Dutch smaakt daarom net zoals de ‘Gouda’, maar wordt daarentegen gemaakt met fors minder milieu-impact. De plantaardige kaas is perfect om een pizza, tosti of ovengerecht mee te maken, want het smelt net zo goed als het origineel.”

Proeven is geloven

Dat dit daadwerkelijk zo is, bewijst een blinde proeverij afgelopen voorjaar op de Goudse kaasmarkt. “Als we érgens door de mand konden vallen, was het hier geweest”, vertelt Brad lachend. “Werkelijk niemand proefde echter het verschil en vrijwel alle kaasliefhebbers die ons product probeerden waren enthousiast.” Young Dutch is dan ook uniek in het vegan assortiment, durft hij te stellen. “Het verhaal klopt.”

Dat verhaal begint met de juiste smaak. “Smaak is key. Je kunt nog zo duurzaam zijn, als een product niet lekker is koopt de consument het niet.” Die smaak ontleent de kaas aan witte bonen. “Rijk aan proteïne en vezels; wel twee tot drie keer meer dan bij andere vegan kazen. Door deze fijn te malen, ontstaat er een zuivelachtige structuur. Hiermee maken we vervolgens een melk, die via eeuwenoude ambachtelijke technieken wordt verwerkt tot vegan kaas."

"Met de productie van de witte bonen wordt drie tot vier keer minder CO2 uitgestoten dan bij de zuivelkaas die Young Dutch ‘vervangt’ en aanzienlijk minder water verbruikt. Daarbij onttrekken de bonen ook nog eens stikstof uit de atmosfeer. Momenteel zijn we bezig met een pilot om in de nabije toekomst alle witte bonen die nodig zijn voor ons assortiment vegan kazen in Nederland te kunnen telen.”

Proeven is geloven

De producten van Willicroft, met in het bijzonder de Young Dutch, worden via online marketing, proeverijen en sampling goed onder de aandacht gebracht. “We vertellen het verhaal en laten de consument proeven, want proeven is in dit geval écht geloven! En eenmaal geprobeerd, is de kans op herhalingsaankopen erg groot. Nederland staat opvallend open voor vegan alternatieven en valt een product daadwerkelijk in de smaak, blijft het op het boodschappenlijstje staan. Ik schat de kans dat dit met Young Dutch gebeurt hoog in. Bij zowel de flexitariër als de verstokte kaasliefhebber.”

Dit artikel is gesponsord door Willicroft.

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

De categorie deeg op rol kan in volume en omzet in 5 jaar nog verdubbelen. Die overtuiging hebben Dirk van Leenen en Henk Groeneveld van Tante Fanny. 'Steeds meer consumenten halen betaalbaar gemak in huis. Door corona en inflatie is deze ontwikkeling nog sterker geworden', zegt founder Dirk van Leenen.

Key Accountmanager Peter-Paul Balk en Head of Category Development Liesbeth Dufornee.

Bonduelle helpt consument meer peulvruchten te eten

Peulvruchten hebben de wind mee. Het segment is niet alleen gezond, lekker, veelzijdig en betaalbaar, maar speelt ook een belangrijke rol bij de eiwittransitie. 'De peulvrucht is een pure natuurlijke vervanger van vlees', verklaart Peter-Paul Balk, Key Accountmanager bij Bonduelle. En met de Reset je Recept-campagne gaat 's werelds grootste groentemerk consumenten helpen om op een makkelijke en lekkere manier meer groente en peulvruchten te eten.

Kim Rijnbeek, Portfolio Manager Petcare en Category Development Lead Rens van de Langenberg.

Pedigree doneert een miljoen maaltijden aan Nederlandse asielen

Huisdieren maken de wereld beter. Daarom zet Mars Petcare zich wereldwijd actief in om het leven van huisdieren gezonder en gelukkiger te maken. Met premium segmenten en merken en impactvolle campagnes. Campagnes zoals de PEDIGREE® dierendagactie, waarmee dit jaar een miljoen maaltijden worden gedoneerd aan Nederlandse asielen.

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Bolsius geeft een duurzame impuls aan de categorie Home Ambiance. De marktleider in kaarsen, geurkaarsen en geurstokjes inspireert de consument om op verschillende momenten en manieren de sfeer in huis te verhogen en introduceert deze maand het revolutionaire refill-concept CleanLight.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.