Too Good To Go transformeert derving tot (meer)waarde

Too Good To Go transformeert derving tot (meer)waarde
PLUS-ondernemer Jordy Koelhuis gaat derving tegen met Too Good To Go.

Too Good To Go geeft kwalitatief goede producten, die anders worden weggegooid als ze over datum raken, een tweede kans. Als supermarktondernemer voorkom je met het initiatief voedselverspilling en trek je ook nog eens nieuwe klanten naar je winkel. PLUS-ondernemer Jordy Koelhuis: 'Een win-winsituatie voor zowel ondernemer als consument.'

Het is de missie van Too Good To Go om iedereen te inspireren en in staat te stellen actie te ondernemen tegen voedselverspilling. Inspiratie is dan ook exact hoe Koelhuis, PLUS-ondernemer in Bergschenhoek, het initiatief en zijn beweegredenen om hierbij aan te sluiten omschrijft. ‘Als supermarkt vervul je, vooral lokaal, een belangrijke maatschappelijke functie. Door de Magic Box aan te bieden maken we mensen bewust van het eten dat onnodig wordt weggegooid.’

Zoveel mogelijk doen om derving te voorkomen

Koelhuis was een van de eerste supermarktondernemers in Nederland die besloot zich aan te sluiten bij Too Good To Go. ‘We hadden al verschillende initiatieven om derving tegen te gaan, zoals afprijzingen, het beschikbaar stellen van producten aan de Voedselbank en het verwerken van producten in zelfbereide maaltijden. Toch kun je derving nooit honderd procent voorkomen omdat je als supermarkt nu eenmaal veel aanbod hebt. Ik vond het daarom interessant om te testen hoe Too Good To Go bij mijn klanten aan zou slaan.’

Combinatie van factoren

Inmiddels zijn we een paar jaar verder en speelt de Magic Box - een verrassingspakket met overgebleven eten- van Too Good To Go nog steeds een belangrijke rol in zijn strijd tegen voedselverspilling.

‘De boxen die we aanbieden, zo’n vijf tot tien per dag, zijn altijd uitverkocht’, vertelt Koelhuis. ‘We zien een enorme diversiteit aan consumenten die de box komen ophalen en de beweegredenen om via de app de Magic Box te bestellen lopen eveneens uiteen. De één doet het voornamelijk uit idealistisch oogpunt, de ander vanwege de prijs en sommigen vinden juist het verrassingseffect heel leuk. Wat ik echter vooral merk, is dat het de combinatie van factoren is: het helpt voedselverspilling tegen te gaan, het is voordelig en het is een verrassing wat je krijgt.’

Waarde geven aan onverkocht eten

‘Met de app geven we letterlijk waarde aan onverkocht eten’, vult Vincent Simoncelli, key accountmanager bij Too Good To Go, aan. ‘Wat anders onder derving zou vallen, wordt toch verkocht en bij de consument thuis tot een maaltijd verwerkt. Daarbij trekt het ook nog eens nieuwe klanten naar de winkel. De app maakt je als ondernemer namelijk zichtbaar in jouw buurt, waardoor mensen sneller de weg naar jouw supermarkt weten te vinden en die vaak daarna ook blijven vinden.’

‘Wij merken inderdaad dat consumenten die voor de Magic Box binnenkomen terug blijven komen’, onderschrijft Koelhuis. ‘Het is dan ook niet alleen een mooi duurzaam initiatief, maar ook een interessante branding tool.’ Andere supermarkten in de omgeving hebben zich eveneens aangesloten bij Too Good To Go, weet hij.

Het is dan ook niet alleen een mooi duurzaam initiatief, maar ook een interessante branding tool”

Gemakkelijk te implementeren

Too Good To Go heeft er bewust voor gezorgd dat ondernemers die zich bij het initiatief aansluiten weinig omkijken hebben naar de implementatie ervan. Simoncelli: ‘Zodat de drempel om mee te doen zo laag mogelijk blijft. Om te beginnen zitten onze klanten niet vast aan een contract. De betaalstroom gaat letterlijk één kant op: richting de ondernemer. Wij ontvangen een fee per verkochte box. Daarbij is de app heel gebruiksvriendelijk -ook aan de achterkant- en is het proces zelf makkelijk te implementeren in de dagelijkse werkzaamheden.’

‘Wij hebben het letterlijk geadopteerd als proces op zich', vertelt Koelhuis. ‘Iedere dag verzorgt een andere afdeling het samenstellen van de boxen. Het hele team werkt hier dus aan mee, en met plezier. Dit kan eveneens een mooie gelegenheid zijn om nieuw, idealistisch personeel aan te trekken dat zich graag inzet om verspilling tegen te gaan.’

Hoe het werkt

Het concept werkt als volgt, legt de ondernemer uit. ‘Onze medewerkers maken iedere dag een aantal pakketten van producten die op de tht-datum zitten. Die pakketten plaatsen we heel gemakkelijk in de app, waarna mensen ze digitaal bestellen en betalen. In de winkel scannen wij hun digitale bestelbon en vervolgens nemen ze het pakket mee naar huis.’ De pakketten hebben een minimale waarde van €15,00, vervolgt hij. ‘De consument betaalt een derde van deze prijs, wij houden er zelf een deel aan over en Too Good To Go ontvangt per pakket een kleine fee.’

Stof tot nadenken

Koelhuis ziet de app niet als commercieel instrument, vertelt hij eerlijk. ‘De financiële compensatie is voor mij überhaupt nooit het doel geweest. Ik heb het vooral gezien als een mooie, aanvullende manier om het derving probleem op te lossen. Tegelijkertijd is het wél een mooie en vooral unieke branding tool. Je laat je bedrijf op een andere manier zien, aan een breder publiek, en je verspreidt een belangrijke boodschap. De reacties van consumenten op de Magic Box zijn namelijk niet alleen heel positief, maar je merkt ook dat het initiatief ze aanzet tot nadenken over wat ze nog meer kunnen doen om minder voedsel te verspillen.’

Too Good To Go heeft een nieuwe manier van kijken geïntroduceerd, naar een probleem dat al heel lang speelt, benadrukt hij. ‘En hiermee een community gecreëerd waar je bij wil horen. Als ondernemer en als consument. Het levert je wat op en je doet iets goeds voor de wereld. Deze combinatie maakt het concept voor mij een win-winsituatie.’

Dit artikel is gesponsord door Too Good To Go.

Continu nieuwe klanten aantrekken met Smart Activatie

Continu nieuwe klanten aantrekken met Smart Activatie

Rond deze tijd van het jaar maken de meeste marketeers hun plannen voor 2025. FMCG-merken willen logischerwijs het maximale uit retailactivaties halen. Tijdelijke promoties en prijsacties staan al op de kalender. Maar steeds vaker loopt er ook een meer strategische activatie om een constante stroom nieuwe kopers te trekken.

Zo boost je je verkoop met eindsprint naar de feestdagen

Zo boost je je verkoop met eindsprint naar de feestdagen

Nog even en we sluiten 2024 af. Hoe lekker zou het zijn als je dat doet in de wetenschap dat jouw doelstellingen voor dit jaar zijn gehaald? Of wellicht zelfs overtroffen? Soms is een eindsprintje nodig om de gewenste salestargets te halen. Maar hoe doe je dat in de laatste weken van het jaar als veel middelen al niet meer beschikbaar zijn?

Selina Klompmaker (links) en Bianca Mergen (rechts) zijn directeur bij Eurojob.

Eurojob is de nachtelijke bondgenoot van supermarkten

In een tijd waarin supermarkten worstelen met personeelstekorten en een veranderende arbeidsmarkt, biedt recruitmentbureau Eurojob een verfrissende oplossing. Met hun innovatieve all-inclusive service transformeren zij de nachtelijke uitdagingen van supermarkten in een goed geoliede machine.

Dit zijn de top 5 risico's voor supermarktondernemers

Dit zijn de top 5 risico's voor supermarktondernemers

Een kapotte koeling, plofkraken en cybercriminaliteit. Supermarktondernemers lopen risico's met hun zaak. Omdat de branche vaak maar kleine marges heeft op producten, is het des te vervelender als er iets gebeurt. Relatiemanagers Jaap Scholte en Gerard van der Zaag van ABN AMRO verzekeringen vertellen over de vijf grootste risico's voor jou als supermarktondernemer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.