Innovatie en duurzaamheid zijn de komende jaren speerpunten voor Nestlé

Innovatie en duurzaamheid zijn de komende jaren speerpunten voor Nestlé

Dagelijks kiezen miljarden consumenten voor de producten van Nestlé. Nestlé staat nu voor de vraag: hoe gaan we al die monden wereldwijd op een duurzame manier voeden? Het antwoord volgens Sales Directeur Erik Rikken: 'Door goed te zijn voor het bedrijf, de mens en voor de planeet.' Het kunnen blijven garanderen van verantwoorde voeding op zo'n grote schaal vergt dan ook verregaande duurzaamheidsdoelstellingen.

Voor Nestlé is duurzaamheid onderdeel van de hele keten. ‘De aanpak van klimaatverandering kan niet wachten,’ benadrukt Rikken. ‘We willen dan ook onze uitstoot in 2030 gehalveerd hebben en uiterlijk 2050 netto nul bereiken.’ In dit artikel twee relevante voorbeelden: de lancering van Gerber, de plantaardige babyvoedingslijn van het oudste babymerk ter wereld, en het Income Accelerator Programma, waarmee Nestlé de leefomstandigheden van cacaoboeren voor nu en in de toekomst verbetert.

Sales Directeur Erik Rikken (links) en Milan Slikker, Directeur Chocolade.
Sales Directeur Erik Rikken (links) en Milan Slikker, Directeur Chocolade.

Income Accelerator Programma

Onlangs kondigde Nestlé het Income Accelerator Programma aan om cacaoboeren en hun gezinnen te helpen bij de overgang naar een duurzamere cacaoteelt. Ook moet het programma de risico’s op kinderarbeid in de cacaoproductie aanpakken.

Milan Slikker, Directeur Chocolade bij Nestlé: ‘Cacaoboeren staan voor enorme uitdagingen waaronder armoede en een gebrek aan toegang tot financiële diensten en elementaire zaken zoals water, gezondheidszorg en onderwijs. Deze complexe factoren dragen bij aan het risico op de inzet van kinderarbeid op familieboerderijen. Wij willen er alles aan doen om te zorgen dat kinderen naar school gaan en de welvaart van de  boer en zijn gezin voor nu en in de toekomst verbeteren.’

De eerste lijn waarmee Gerber in de Nederlandse schappen komt te liggen is Plant-tastic, een 100% plantaardig en biologisch assortiment babyvoeding”

Hoe doen jullie dat dan?

Slikker: ‘Veel kinderen hebben geen geboortebewijs en zonder geboortebewijs kun je niet naar school. Wij helpen kinderen aan een geboortebewijs en als het kind naar school gaat krijgt de boer van ons een extra bijdrage als stimulans. We gaan boeren dus financieel belonen als hun kinderen naar school gaan.’

Wat maakt dit programma bijzonder?

‘Met de nieuwe aanpak worden cacaoboeren en hun families niet alleen voor de kwaliteit en kwantiteit van de cacaobonen die ze produceren beloond, maar ook voor hun positieve bijdrage aan het milieu en de lokale gemeenschap.’ Nestlé wil met dit programma bijdragen aan vier belangrijke thema’s (zie kader). Als de boer aan een van deze vier speerpunten bijdraagt krijgt hij een extra financiële bijdrage van 100 euro en als ze aan alle vier voldoen in totaal 500 euro extra per jaar bovenop de betaling voor cacaoprijs.

Zou het niet simpeler zijn de boer gewoon een hogere prijs voor zijn cacao te bieden?

‘Ja, dat lijkt wellicht wel zo maar dat pakt niet per se beter uit zien wij. In de eerste plaats wordt de cacaoprijs bepaald door vraag en aanbod op de wereldmarkt. Als de prijs van cacao fors omhoog gaat neemt het aanbod toe (meer boeren gaan het verbouwen) en zal de prijs gaan dalen. Daarnaast, profiteren vooral de grote boeren maar de kleine boeren beperkt.  Grotere boeren hebben meer opbrengst en profiteren daardoor meer van extra premies. Ook zal er meer bos gekapt worden voor deze extra cacaobomen waardoor meer ontbossing plaats vindt. En dat willen we nu juist voorkomen.’

Wat maakt dit programma anders?

‘Het is vooral een andere manier van belonen, we stimuleren de boer door een positieve extra financiële prikkel. Anders dan bij andere initiatieven, zijn er ook voordelen voor de echtgenote van de boer. Zij is doorgaans verantwoordelijk voor de huishoudelijke uitgaven en de kosten voor de zorg van de kinderen. Door de betalingen te verdelen tussen de boer en de partner, wordt de positie van vrouwen versterkt en gendergelijkheid bevorderd. De bijdrage betalen wij ook direct cash uit aan de boer en zijn vrouw en het programma maakt dus geen onderscheid tussen grote en kleine boeren.’

Hoeveel bedraagt de bijdrage die boeren kunnen verdienen?

Milan Slikker: ‘Gezinnen die deelnemen kunnen de eerste twee jaar van het programma bijna 500 euro per jaar extra verdienen.’ Betalingen worden gedaan via een veilige mobiele service. Omdat cashflow gedurende het hele jaar vaak een uitdaging is, worden het geld uitgekeerd op de momenten dat het het meest nodig is . ‘Gebaseerd op feedback van boeren, zijn dit de periodes dat kinderen weer terug naar school gaan en vóór het regenseizoen.’

Zijn er al resultaten zichtbaar van het nieuwe programma?

De eerste resultaten van de pilot met 1000 boeren in Ivoorkust zijn positief, daarom wordt het programma dit jaar nog uitgebreid naar 10.000 gezinnen. Over twee jaar staat implementatie in Ghana gepland en zullen de resultaten worden beoordeeld zodat het programma waar nodig kan worden aangepast. In 2030 moet het programma naar alle 160.000 cacaoboeren met wie wij samenwerken zijn uitgerold.

Volledig traceerbaar

Met het programma moet de wereldwijde inkoop van cacao worden getransformeerd zodat deze volledig traceerbaar is, van oorsprong tot fabriek. Slikker: ‘Vanaf volgend jaar betekent dat dat er producten in de schappen liggen met cacao dat afkomstig is uit dit innovatieve programma. Voor consumenten betekent dat dat ze bewust kunnen kiezen voor meer verantwoorde producten die het levensonderhoud van gezinnen vergroten en de bescherming van kinderen ondersteunen.’

Gerber

Erik Rikken, Sales Director van Nestlé: ‘Een belangrijk speerpunt van het duurzaamheidsbeleid van Nestlé is het versnellen van de transitie naar een steeds meer plantaardig dieet. Plantaardig eten is beter voor dier en milieu, want plantaardige producten hebben een veel lagere CO2-uitstoot dan producten met vlees en zuivel. Op dit moment is in Nederland nog 60 procent van de proteïnen op tafel dierlijk en 40 procent plantaardig, en bij Nestlé streven we ernaar dit binnen een paar jaar om te draaien. Waar volwassenen steeds vaker flexitariër worden, zien we ook dat jonge ouders hun kinderen vaker plantaardig willen laten eten.’

Plantaardige voeding voor baby’s

Binnenkort wordt een voor Nederland nieuw babyvoedingsmerk gelanceerd: Gerber®. Wereldwijd is het merk een van de grootste merken in babyvoeding. Het is opgericht in 1928 in de VS en brengt daarmee bijna een eeuw aan ervaring en kennis met zich mee. Hoe kwam het merk tot stand?

Rikken: ‘Gerber verwerkt al vanaf het begin van haar bestaan groenten en fruit in haar baby en peutervoeding. Sterker nog, het merk begon met het produceren van babyvoeding doordat een ondernemende moeder op aanraden van een kinderarts groente en fruit pureerde voor haar kindje. Toeval wil dat haar man een blikfabriek bezat waar het makkelijker was het eten te pureren. Toen werknemers van de fabriek ook om deze ingeblikte groenten vroegen, werd het babyvoeding merk geboren.’

Plantaardige alternatieven

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 81% van de ouders plantaardige eiwitten aan het eetpatroon van hun kindje toevoegen. Sinds COVID zijn consumenten meer fruit en groenten gaan eten, maar ook minder vlees. Daarnaast zien veel consumenten klimaatverandering als een van de grootste wereldwijde problemen en is dierenwelzijn belangrijk geworden in de keuzes die zij maken. Steeds vaker kijken jonge ouders dan ook naar plantaardige alternatieven voor hun kind.

Eerste introductie

De eerste lijn waarmee Gerber® in de Nederlandse schappen komt te liggen is Plant-tastic, een 100% plantaardig en biologisch assortiment babyvoeding – dus zonder gebruik van dierlijke ingrediënten. Eerst met zes maaltijden, later ook met plantaardige smoothies, toetjes op basis van kokosmelk en tussendoortjes op basis van gepofte peulvruchten zoals erwten en linzen.

Betekent dit dat ouders gestimuleerd gaan worden om hun kinderen vanaf kleins af aan helemaal plantaardig te laten eten?

‘Nee, we willen zeker niet dat baby’s vegan worden’, zegt Erik Rikken. ‘Maar voor veel ouders is het een zoektocht hoe je op een verantwoorde manier een plantaardig alternatief aan je kindje kunt aanbieden. Vleesvervangers bevatten vaak te veel zout voor baby’s. In de zoektocht naar een plantaardige bron van eiwitten, kun je vlees niet zomaar vervangen voor eenzelfde hoeveelheid peulvruchten.’* 

Het fundament van Gerber® is duurzaam doordat het bedrijf altijd in nauw contact staat met de boeren waar het mee werkt om de producten te produceren”

Gerber® Plant-tastic: een plantaardig alternatief

Met de Gerber® Plant-tastic producten bieden wij een voedzaam en lekker alternatief op producten met vlees, vis en zuivel. Neem onze plantaardige maaltijden: dit zijn niet zo maar maaltijden waar het dierlijk ingrediënt is weggelaten. Ze zijn gemaakt volgens een unieke receptuur waar uitgebreid onderzoek aan vooraf is gegaan. De maaltijden bevatten namelijk een combinatie van drie voedselgroepen: peulvruchten, granen en groenten die van nature rijk zijn aan plantaardig eiwit. Door deze mix zijn onze maaltijden een bron van complete eiwitten en vezels. Het leukste is dat onze recepturen getest worden door een panel van echte experts: 2000 baby’s die ons ervan verzekeren dat het eten niet alleen voedzaam, maar ook lekker is!

Duurzaam

Dat de lijn plantaardig en biologisch is, is niet het enige wat deze lancering duurzaam maakt, zegt Rikken: ‘Het fundament van Gerber® is duurzaam doordat het bedrijf altijd in nauw contact staat met de boeren waar het mee werkt om de producten te produceren. Samen met hen werken wij aan regeneratieve landbouw, waarbij we zorgen dat de grond niet wordt uitgeput maar juist wordt verrijkt en gezonder gemaakt. Daarnaast heeft Gerber® vooruitstrevende duurzaamheidsdoelen en hoge eisen met betrekking tot ingrediënten, wat maakt dat het merk goed bij de ambitieuze doelen van Nestlé past.’

Klimaatneutraal

Het merk heeft de ambitie om in 2030 helemaal klimaatneutraal te zijn. En Gerber® lijkt op de goede weg te zijn. Zo zit van het huidige portfolio 70% van de producten in een volledig recyclebare verpakking. ‘Zelfs de knijpzakjes, die normaal gesproken niet gerecycled kunnen worden, moeten uiteindelijk door middel van innovaties volledig recyclebaar zijn. En een groot deel van het assortiment wordt geproduceerd in fabrieken die draaien op 100% hernieuwbare energie’ aldus Rikken.

*Plantaardige variaties kunnen als bijvoeding gegeven worden in een gevarieerd dieet. Tot de leeftijd van 12 maanden is borst- en/of flesvoeding de belangrijkste bron van voedingsstoffen voor baby’s. Borstvoeding is de ideale voeding voor baby’s.

Dit artikel is gesponsord door Nestlé Nederland

Lancering Haribo F!zz met links Patrick Tax en rechts Jorick van der Miessen.

Soda Straws F!ZZ: de opkomst van de categoriedrijver

Wat in België en Frankrijk al een succes was, werd in Nederland als een trial in de markt gezet, maar is uitgegroeid tot dé drijver van de categorie snoep: Haribo Soda Straws F!ZZ. Patrick Tax en Jorick van der Miessen van Haribo vertellen hoe het succes verder wordt uitgebouwd.

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.