Nieuwe vega snacks van Mora: 'Groenten als basis, maar met nieuwe insteek'

Nieuwe vega snacks van Mora: 'Groenten als basis, maar met nieuwe insteek'

Mora deed het al goed in diepvriessnacks, de toevoeging van Oven & Airfryer werd al een enorm succes en de komst van vegetarische varianten werd ook al breed omarmd. Logisch dat Van Geloven op deze voet een volgende introductie doet, geïnspireerd door groenten en wereldkeukens: Mora Wereldse Borrelbites.

De populaire Oven & Airfryer Bites range van Mora oogstte al veel succes met mini snacks op basis van kaas. Nu voegt Van Geloven opnieuw drie kansrijke varianten in Mini’s toe.

Senior Brandmanager Retail Daphne Schoenmakers bij Van Geloven: ‘We willen met Mora verder groeien in vleesvrije snacks. Dus hebben we onderzocht op welke wijze we nieuw assortiment zouden kunnen toevoegen. Een belangrijke richting is kaas, en daarom hebben we al eerder de Oven & Airfryer Chili Cheese Bites en Nacho Cheese Bites geïntroduceerd. Een andere belangrijke richting is bites met groenten. En dat zijn deze drie nieuwe Wereldse Borrelbites geworden, met groenten als basis, maar met een heel nieuwe insteek. Ze zijn geïnspireerd door wereldse gerechten: Italiaanse Risotto, Japanse Teriyaki en Mexicaanse Salsa. Gelijk met de drie Wereldse Borrelbites voegen we een derde Cheese Bite toe aan het assortiment: Cheese Onion Bites.’

We hebben de ambitie om in 2025 de helft van onze omzet uit vleesvrije producten te halen”

Milou Velis, Trade Marketing Manager Retail: ‘Al deze producten zijn vegetarisch. Op dit moment is 12 procent van alle diepvriessnacks al vegetarisch. Een deel daarvan was al vegetarisch, zoals Bamischijven en Kaassoufflés, maar we hebben als Van Geloven de ambitie uitgesproken dat we in 2025 de helft van onze omzet uit vleesvrije producten willen halen. En dat is geheel volgens de trend van een groeiende groep flexitariërs en vegetariërs: steeds meer consumenten willen genieten zonder vlees. Vandaar dat we onder andere sterk innoveren in producten op basis van kaas of groenten.’

Milou Velis, Trade Marketing Manager Retail (l) en Daphne Schoenmakers, Senior Brandmanager Retail.

Snack-uitvinder

Velis: ‘De vega trend gaat steeds verder. Mora is het merk voor iedereen, dus is het niet meer dan logisch dat wij hierop inspelen. De retail ziet ons al lang als de snack-uitvinder, en dat zijn we ook. Wij innoveren eigenlijk continu. Onze retailers zijn zelf ook erg gericht op mvo en duurzaamheid, en vegetarisch speelt daarin een belangrijke rol. De retail was dan ook erg enthousiast bij onze aankondiging. Een logische keuze, zo luidde hun reactie. En op de monsters die we hebben achtergelaten krijgen we alleen maar heel positieve reacties.’

Schoenmakers: ‘Het helpt ook dat we heel goede feedback hebben gekregen uit ons consumentenonderzoek. Zowel het concept als de smaak zijn zeer goed beoordeeld door meer dan 80 procent van de respondenten. Driekwart gaf ook aan dit zeker te gaan kopen, een resultaat dat behoorlijk boven de benchmark ligt. En zo’n consumentenresultaat helpt ook weer om de retailpartners enthousiast te krijgen.’

Drie varianten

Mora Wereldse Borrelbites zijn er als gezegd in drie varianten. Italian Risotto bites hebben een culinaire twist uit de Italiaanse keuken en zijn bereid met onder andere echte risottorijst, tomaat, mozzarella en basilicum. Mexican Salsa bites zijn bereid met zoete maïs, zwarte bonen, ui, paprika, tomaat en kaas. Licht pittig door de toevoeging van jalapeño pepers. En de Japanese Teriyaki bites zijn bereid met noodles, broccoli, ui en rode paprika, op smaak gebracht met Teriyaki kruiden en sojasaus.

Natuurlijk zijn alle bites omhuld met een knapperig korstje en te bereiden in de oven en de airfryer. Mora Wereldse Borrelbites stromen eind maart, begin april in bij de Nederlandse supermarkten. Onder consumenten kwam de Italiaanse risotto als populairste uit de test, al doen de andere twee er weinig voor onder.

Campagne

Vanaf april start de brede ondersteunende campagne. Bekendheid wordt gegenereerd met campagnes op televisie en online video. Met social media en influencers wordt de extra inspiratie voor de borrelplank benadrukt. Daarnaast worden ook middelen dicht bij het aankoopmoment en acties op de winkelvloer ingezet. Verderop in het jaar is er een tweede campagnegolf gepland, gevolgd door een derde golf rond de feestdagen.

Dit artikel is gesponsord door Van Geloven.