Valess geeft een boost aan Week zonder Vlees

Valess geeft een boost aan Week zonder Vlees

Met veel meer focus op het merk Valess heeft FrieslandCampina het afgelopen jaar een flinke groei kunnen toevoegen aan de categorie vleesvervangers. Als het instapmerk van de categorie heeft Valess ook in de Week Zonder Vlees voor een forse toevoeging gezorgd.

De Week Zonder Vlees (7 t/m 13 maart) is door FrieslandCampina aangegrepen om de categorie vleesvervangers een forse stimulans te geven. Trade Marketeer Sem Vermaat: ‘We hebben met Valess veel nieuwe consumenten naar de categorie willen halen. Valess is daarvoor hét instapmerk van de categorie: het is het langst bestaande A-merk in de categorie, met de hoogste merkbekendheid. Doordat Valess de juiste smaken biedt en toegankelijk is voor alle consumenten, heeft het die voortrekkersrol.’

een breder aanbod Valess zorgt direct voor groei van de hele categorie”

Breder aanbod

De categorie vleesvervangers kent een penetratie van zo’n 50 procent. Na de sterke groei in 2020, is de groei in 2021 iets afgenomen. Maar niet bij Valess. Vermaat: ‘Vorig jaar zijn we veel breder op het schap komen te liggen; een breder aanbod Valess zorgt direct voor groei van de hele categorie, mede doordat Valess zo toegankelijk is. Ook dit jaar hebben wij hier duidelijke erkenning voor kregen. Niet alleen onze Gouda Schnitzel is verkozen tot beste product van het jaar, maar ook de Valess Beef Style Burger!’

‘Daarnaast hebben we ook intern voor een forse uitbreiding gezorgd, met veel meer focus op het merk, en ook dat heeft voor die groei in 2021 geleid. Voor sommige retailers was die uitbreiding nog spannend, omdat Valess nog niet hadden bewezen dat het opnieuw het actuele merk was, maar inmiddels is Valess erkend als groeidrijver van de categorie. We verwachten dat de hele categorie de komende jaren weer sterk zal doorgroeien.’

Meer kopers naar de categorie

In de Week Zonder Vlees heeft Valess ingezet op flinke aanbiedingen, veel activaties op de winkelvloer en een nadrukkelijke aanwezigheid met televisiecommercials. ‘Door die aanpak op alle fronten hebben we die week weer een flinke boost kunnen geven aan de algehele categoriegroei.’

‘Ook voor retailers is het relevant dat de categorie onder de aandacht wordt gebracht', zegt Vermaat. 'Het is een manier om meer consumenten over de drempel te trekken en vleesvervangers te gaan proberen. Door de juiste SKU’s onder de aandacht te brengen kun je meer kopers naar de categorie halen. En consumenten wíllen zelf ook meer variëren, maar moeten daarbij ook wel geholpen worden met aandacht voor de categorie. Het vertrouwen dat het merk Valess geeft is daar enorm belangrijk voor.’

Dit artikel is gesponsord door Valess.