Consument omarmt de gezondere keuze in pizza

Met de introductie van The Good Baker bezet Dr. Oetker de vijftiende plaats in de lijst met de beste introducties van 2021. Behalve voor Dr. Oetker is het ook voor de consument een succes: ‘Het is een unieke oplossing voor een groeiende consumentenvraag.’

‘Dit is een mooie waardering voor The Good Baker als merk. Wij zijn blij om te zien dat de bewustere shopper zijn weg weet te vinden naar het pizzaschap. Dat een concept als The Good Baker zo goed van de grond komt binnen een categorie waar ‘genieten’ centraal staat, geeft de groeiende behoefte van consumenten aan bewustere keuzes goed weer’, stelt Manon Damink, Trade Marketeer Pizza bij Dr. Oetker.

The Good Baker is sinds vorig jaar de nieuwe lijn waarmee Dr. Oetker knapperige, vega(n) feel-good pizza’s met gezondere ingrediënten op de markt brengt. De pizza’s bevatten zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten en geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen. In de bodems is onder andere zuurdesem, havervlokken of spinazie gebruikt. Alle pizza’s zijn rijkelijk belegd met verschillende groenten zoals spinazie, tomaat, broccoli, champignon of courgette. De diepvries pizza’s hebben door de goed uitgebalanceerde voedingswaarden een groene Nutri-Score A of B. The Good Baker is dus de gezondere keuze binnen het pizza-assortiment.

The Good Baker is geïntroduceerd in week 36 van 2021. De gemiddelde weekomzet bedraagt ruim 48 duizend euro.

De vega(n) pizza’s bevatten zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten en geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen.

Hoe belangrijk is dit succes van The Good Baker voor Dr. Oetker?

Damink: ‘Wat The Good Baker zo’n succes maakt is dat het echt toegevoegde waarde biedt binnen het pizzaschap. We zien in de markt dat de consument steeds meer neigt naar vegetarische, vegan en duurzame concepten. Shoppers gaan steeds bewuster eten, maar willen wel genieten, zonder concessies te doen op smaak. Natuurlijk zien we deze trends al langere tijd en daarom heeft Dr. Oetker onlangs het MVO- beleid aangescherpt en hebben wij onszelf meerdere uitdagende doelstellingen opgelegd met betrekking tot duurzaamheid, waaronder bijvoorbeeld voedingswaarden en dierenwelzijn. The Good Baker is een eerste resultaat van dit aangescherpte beleid.’

Hoe groot is eigenlijk een weekomzet van 48.000 euro, ten opzichte van bijvoorbeeld Ristorante, of ten opzichte van het totale pizza aanbod in vriesvers of supermarkt?

‘The Good Baker spreekt een andere doelgroep aan dan ons bestaande portfolio, dat is nou juist wat hem zo uniek maakt en waarom deze pizza incrementele waarde toevoegt aan de categorie. Door deze nieuwe doelgroep aan te spreken die voorheen geen keuze had in het pizzaschap, is The Good Baker marktleider in het segment voor vega(n) met innovatieve nieuwe smaken en proposities.’

Er zijn drie varianten: Broccoli & Mushroom, Spinach & Pumpkin en Veggie Mix. Komen er nieuwe varianten?

We hebben grootse plannen met The Good Baker. We zijn volop bezig om komende jaren line extenders te brengen; allemaal feel-good pizza’s die óf 100 procent plantaardig óf 100 procent vegetarisch zijn, met Nutriscore A of B. Het is ons meest gezonde en planet-friendly recept ooit, en een unieke oplossing voor een groeiende consumentenvraag. We gaan The Good Baker dit jaar volop ondersteunen, onder andere als partner van de Week Zonder Vlees.’

Dit artikel is gesponsord door Dr. Oetker.