Vermijd lege rekken in het vriesvak met een logistieke switch

Diepvriesproducten uit de Benelux nemen een prominente plek in op de Europese markt, in de supermarkt én in onze dagelijkse voeding. De consumptie van diepvriesproducten is namelijk met 13% gestegen sinds de COVID-pandemie. Het is dan ook belangrijk dat producten op tijd geleverd kunnen worden om lege rekken te vermijden. Een eenvoudige logistieke switch kan alle spelers in de supply chain daarbij helpen.
Delen:

De diepvriessector is een erg veranderlijke industrie. Elk soort van oponthoud – zowel in geautomatiseerde systemen voor opslag, als tijdens het transport – kan rampzalige gevolgen hebben. Ook een plotse stijgende of dalende vraag zet de business onder druk.

‘Het is niet meer dan logisch dat een efficiënte supply chain van begin tot einde erg belangrijk is’, zegt Marcel Verstijnen, Business Development Manager Nederland en Frozen expert bij CHEP Benelux. ‘Zowel voor de producent, de logistiek dienstverlener, als voor de retailer.’

Diepvriessector staat voor zware uitdagingen

Het team van Verstijnen merkte enkele terugkerende uitdagingen op, die allemaal een impact hebben op de efficiëntie in de cold chain. ‘Door het gesprek aan te gaan met manufacturers, LSP’s, vrieshuizen en retailers zagen we dat onder meer palletruil en de daaraan verbonden verborgen kosten, inefficiënt gebruik van vriestransport en een veranderlijke forecast, druk uitoefent op de marges van producenten, maar ook op de beschikbaarheid van producten.’

Circulaire economie biedt oplossing

Verstijnen ziet een oplossing in een logistieke switch: ‘Ik geloof dat palletpooling alle spelers in de cold chain kan helpen om die uitdagingen aan te pakken.’ Palletpooling is gebaseerd op de principes van de circulaire economie. Je koopt geen pallets om te ruilen, maar huurt ze.

Je bestelt pallets van consistente kwaliteit, waar en wanneer je die nodig hebt. Dat maakt het enerzijds makkelijker te reageren op een veranderlijke forecast, anderzijds helpen de regelmatige kwaliteitscontroles dat pallets minder vaak worden geweigerd in geautomatiseerde magazijnen.

Geen verborgen kosten, meer focus op eigen logistiek

Als je deel wordt van een poolingnetwerk, vallen verborgen kosten van palletruil weg, zoals administratie, aankoop van nieuwe pallets en retourtransporten. Na gebruik gaan de pallets naar een servicecenter voor controle en eventuele reparatie. Je besteedt je volledige palletbeheer uit, waardoor je je kunt focussen op de kernactiviteiten.

En dat is ook goed nieuws voor de retailer. ‘Als zijn leveranciers aanleveren op onze blauwe poolingpallets, komen wij die bij hem ophalen, hoeft hij niet te ruilen en kan hij zich focussen op zijn eigen logistieke processen.’

Pallets delen verlaagt milieu-impact

Doordat palletpooling een circulair businessmodel is, is het ook inherent duurzaam. De pallets worden voortdurend gedeeld en hergebruikt, waardoor er minder grondstoffen nodig zijn en de afvalberg wordt ingeperkt. Verstijnen: ‘Vorig jaar hebben onze klanten samen 30.254 ton CO2 bespaard, 2.369 ton afval en 23.967 m3 hout. Dat is het equivalent van respectievelijk 689 vrachtwagenritten om de aarde, jaarlijks huisvuil van bijna 5.000 mensen en 29 miljoen boeken.’

Samenwerken opent deuren

Naast deze overstap van palletruil naar -pooling, ziet Verstijnen ook de noodzaak om beter samen te werken.  ‘Ketensamenwerkingen hebben hun nut al meermaals bewezen. Het delen van ervaringen, kennis en data om op innovatieve oplossingen te komen, heeft de laatste jaren aan belang toegenomen en zal dat blijven doen.’

Transportsamenwerking maakt een verschil

‘Wij zetten bijvoorbeeld al enkele jaren succesvol in op transportsamenwerkingen met onze klanten, om lege kilometers te vermijden en laadcapaciteit te verhogen. Dat kan zeker ook voor vriestransport, zodat het beschikbare transport beter benut en ingezet kan worden’, aldus Verstijnen.

De overstap naar pooling kan dus een eenvoudige oplossing zijn voor verschillende logistieke uitdagingen in de cold chain en de beschikbaarheid van producten verhogen op een efficiënte en duurzame manier.

Dit artikel is gesponsord door CHEP