Games: koppel traditie aan trends en geef consument iets bijzonders in handen'

‘Klantenbinding door middel van customer loyalty wordt voor A-merken en supermarkten steeds belangrijker’, concludeert Identity Games, bedenker en ontwikkelaar van gezelschapsspellen op maat. ‘De perceptiewaarde blijkt voor de consument heel erg hoog. Hoger dan die van promoties.’
Delen:
Shannon van den Berg en David Wagemaker: ‘Het succes zit hem in het transformeren van klassieker tot game die past in deze tijd.’

Bord- en kaartspellen zijn enorm populair onder zowel kinderen als volwassenen, berichtte AD recent nog. In de aanloop naar de feestdagen onderzocht het dagblad wat er anno 2019 op de verlanglijstjes staat en dat blijken voornamelijk de good old gezelschapspellen te zijn. Zowel de klassiekers als nieuwe spellen worden graag gespeeld en staan daarmee hoog op de wensenlijst.

Authentieke gezelligheid

Een conclusie die Identity Games niet onbekend is. Het bedrijf bedenkt en ontwikkelt al meer dan 25 jaar gezelschapsspellen op maat en het geheim hierachter blijkt de focus op authentieke gezelligheid, gecombineerd met een scherp oog voor trends en exclusiviteit. ‘Onze spellen brengen de huiskamers tot leven’, vat Shannon van den Berg (Tailor Made Sales) het succes van de spellen samen.

Steeds meer A-merken zetten spellen in om klanten aan zich te binden

‘Vandaag de dag speelt zich al genoeg online af en een moment écht samen is dan heel waardevol.’ ‘Als ik kijk hoe vaak ik zelf op mijn telefoon of tablet zit’, beaamt David Wagemaker (sales manager Tailor Made), ‘is het ook niet zo gek. De momenten waarop je tijd voor elkaar maakt zijn zeldzaam en die wil je daarom goed invullen.’

Exclusiviteit

‘Het echte succes van de spellen zit hem in het transformeren van een klassieker tot een game die past in deze tijd’, vertelt Shannon. ‘Het authentieke plezier thuis, maar dan anders. Wanneer je traditioneel koppelt aan trends, maak je zo’n spel exclusief en geef je de consument het gevoel echt iets bijzonders in handen te hebben.’ Een visie die A-merken en retailers steeds meer gaan delen, vervolgt ze. ‘Voor FMCG-merken en supermarkten wordt het steeds belangrijker om klanten aan zich te binden door middel van customer loyalty-producten als gezelschapsspellen. Duurzame cadeaus, waar men jarenlang plezier van heeft.

‘Geen dertien-in-een-dozijnwegwerpartikelen’, vult David aan, ‘maar mooie spellen die regelmatig uit de kast worden gehaald voor een gezellige middag of avond. We zien dat zowel gezinnen als vriendengroepen hier gevoelig voor zijn.’ De perceptiewaarde van gezelschapsspellen blijkt voor de consument dan ook hoog, benadrukt hij. ‘Hoger zelfs dan bij promoties.’

Gespreksstarters

De afgelopen jaren ontwikkelde Identity Games verschillende succesvolle spellen met zowel FMCG-merken als retailers. Zeer recent bijvoorbeeld, de Holland Party Quiz en de Babbel Box Junior, in samenwerking met Unilever en Jumbo.

David: ‘Bij aankoop van geselecteerde actieproducten ontvangt de consument één van de spellen gratis. Beide spellen vormen een mooie aanleiding om een gesprek te beginnen over onderwerpen die anders misschien nooit ter sprake komen. Simpele vragen als: wie is jouw held? Leuk voor na het eten, of gewoon op een zaterdagmiddag. Het gaat er vooral om dat die connectie met elkaar weer wordt gemaakt.’ Dat dit werkt, ondervond Shannon recent aan den lijve. ‘Ik sprak een klant die me vertelde ruim acht jaar geleden het Keurslager Kwartet te hebben gekregen. Mijn kinderen spelen dat nog steeds!, riep hij enthousiast. Mooi bewijs dat de spellen inderdaad jaren meegaan.’

Limited editions

De afgelopen jaren ontwikkelde Identity Games verschillende succesvolle spellen met zowel FMCG-merken als retailers.

Identity Games ontwikkelt spellen voor verschillende branches en bedrijven, benadrukt ze. ‘Je kunt de spellen namelijk heel goed inzetten om zakenrelaties te versterken, maar ook om bewustwording te creëren.’ Zo leidde het Afval Weetjes Kwartet – ontwikkeld voor vele gemeentes om op scholen de kennis rondom afval te stimuleren – onlangs tot een op maat gemaakt spel over de Sustainable Development Goals. ‘Gelanceerd door Global Compact Network op het congres in New York, om partners en bedrijven te informeren over de ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Zo zie je dat een spel, initieel bedoeld voor kinderen, uiteindelijk kan leiden tot een waardevolle tool voor volwassenen om de wereld te verbeteren.’

Ook KLM schakelde Identity Games in voor een speciale limited edition van Monopoly, om het honderdjarig bestaan van de vliegmaatschappij te vieren. En het Van Gogh Museum liet een exclusief Van Gogh Museum Monopolyspel maken. ‘Tijdens het spelen volg je het leven van Vincent van Gogh via geselecteerde werken uit de collectie, uit verschillende periodes uit zijn leven. Ook hier ligt de focus naast fun en gezelligheid echt op educatie; mensen wat bijbrengen over één van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars aller tijden.’

Sleutel naar verbinding

‘Een spel vormt een mooie sleutel naar die verbinding waar we met z’n allen zo hard naar op zoek zijn’, vat David het succes van op maat gemaakte gezelschapsspellen samen. ‘En door je klanten als bedrijf op een positieve manier te verrassen, creëer je ook nog eens loyaliteit en traffic.’

Dit artikel is gesponsord door Identity Games