HAK helpt consumenten meer groenten en peulvruchten te eten met stazak

HAK helpt consumenten meer groenten en peulvruchten te eten met stazak

De introductie van de HAK stazak in de categorie groenteconserven is door de retail hoog gewaardeerd. Maar ook de wijze waarop de producent de marketing achter de innovatie heeft opgepakt wordt sterk geprezen en dat is beloond met de Foodmagazine Marketing Award.

De missie van HAK is mensen helpen meer groenten en peulvruchten te eten. Het bedrijf wil meer mensen op meer momenten en in meer maaltijden hierbij van dienst zijn. Bovendien helpt HAK de consument zo bij een invulling van een meer plantaardige voeding.

Directeur marketing & innovatie Nicole Freid: ‘Met de groenten en peulvruchten stazak sluiten we aan op de meest voorkomende maaltijden. We willen de consument niet ánders laten eten in de zin van andere maaltijden, maar we willen hem een manier aanreiken waarmee hij op een makkelijke en lekkere manier binnen zijn dagelijkse menu meer groenten en peulvruchten kan toevoegen aan de voor hem bekende gerechten. Geen maaltijdgewoonten proberen te veranderen dus, maar er juist op aanhaken en verrijken.'

Geen maaltijdgewoonten proberen te veranderen, maar er juist op aanhaken en verrijken”

'Zoals een Mexicaanse groenteschotel of een Kidney Chilibonenschotel voor in een tortillawrap, of Italiaanse groenteschotel met meer dan 400 gram knapperige groenten voor over de wekelijkse pasta. Nieuw zijn onze groenteschotels voor op een pizzabodem en voor een snelle lasagne. Daarnaast hebben we onlangs Saladeverrijkers geïntroduceerd: groenten en peulvruchten om makkelijk een complete salade te maken. Zo boosten we elk gerecht op een lekkere en makkelijke manier met groenten en/of peulvruchten en geven we daarmee optimaal invulling aan onze missie.’

Handelingsperspectief

De missie van HAK werkt door in de communicatie die de introducties heeft ondersteund. Freid: ‘We tonen niet alleen het nieuwe aanbod, maar laten de consument ook goed zien hoe hij met onze innovaties zijn eigen maaltijden makkelijk kan verijken. We bieden een handelingsperspectief: wat kan ik ermee en voor welk gerecht?'

'Ook shoppermarketing vinden we daarbij belangrijk: op de winkelvloer, waar de shopper beslist, op het juiste moment de juiste producten koppelen aan een wrap, aan rijst et cetera. Zo hebben we deze maand diverse activaties lopen waarbij we cross sellen en cross inspireren met andere ingrediënten en componenten. Zoals sla met onze Saladeverrijkers en tortilla wraps met onze Mexicaanse schotels.’

Groene keuken

Naast dat HAK aan de producten de eis stelt dat ze lekker, makkelijk, gevarieerd en gezond moeten zijn, moet het assortiment ook voldoen aan de eigen uitgangspunten van de Groene Keuken: HAK-producten moet goed zijn voor de mens én voor de planeet. Dus geen toegevoegde suikers, minimaal zout en 100% natuurlijke ingrediënten.

Voor de stazakken betekent het duurzaamheidsstreven ook dat HAK momenteel werkt aan stazakken van recyclebaar kunststof. Deze duurzame verpakking zal voor het eind van dit jaar kunnen instromen.

Freid: ‘Het lijkt heel gemakkelijk maar dat is het niet bij de hoge kwaliteitseisen die wij aan onze producten stellen. We hebben veel onderzoek gedaan naar hoe je deze kwaliteit kunt behouden in een recyclebare kunststof stazak. Na vele tests en proeven kunnen in de loop van dit jaar met de uitrol gaan starten.’

Jury marketing award

De jury van de Foodmagazine Marketing Award zegt over HAK: 'De transitie van traditionele pot naar stazakken is door goede marketing ondersteund. HAK geeft hiermee een mooi voorbeeld van hoe de versbeleving door goede executie van marketingtools is toegenomen.'

We zijn er trots op dat de jury oog heeft voor de transitie die HAK maakt met de stazak”

Freid: ‘We zijn er trots op dat de jury oog heeft voor de transitie die HAK maakt met de stazak die letterlijk nieuw leven in de categorie heeft geblazen en waarmee we duidelijk nieuwe gebruikersgroepen en nieuwe toepassingen in andere maaltijden naar de categorie brengen. De versperceptie van de stazak, en de knapperige kwaliteit van het product, geeft ook een verbeterde perceptie aan de gehele categorie.’

Volwaardig segment

Begin 2016 heeft HAK de stazak als nieuwe moderne vorm van conserven geïntroduceerd. Sindsdien heeft HAK consequent gebouwd aan een versteviging van het aanbod en zo een eigen categorie gecreëerd. ‘We zien het stazak-segment zich nu verder ontwikkelen, nu er nieuwe toetreders en private label in stazak op het schap verschijnen. HAK wil daarbij de voortrekkersrol behouden door te blijven innoveren. Die rol van first mover willen we blijven vervullen, maar het is heel mooi dat het segment inmiddels de fase naar volwassenheid in gaat. Uiteindelijk zorgt dit voor nog meer aandacht voor het segment, en meer impact, waar alle partijen van kunnen profiteren.’

Headspace

‘We zijn trots op wat we de afgelopen drie jaar met de stazak hebben bereikt. Tegelijk zien we nog ongelooflijk veel mogelijkheden, een enorme headspace om vooruit te kunnen, om nog meer huishoudens te bereiden. Op die groei willen we de komende tijd blijven inzetten. Het begint nu pas echt. Met nieuwe proposities willen we die penetratiegroei continu stimuleren, met nieuwe oplossingen voor de consument.’

‘Maar ook sturen we op een uitbreiding van de gebruikersgroep met nieuwe campagnes en met shopperactivaties. We blijven daarbij aansluiten op de dagelijkse maaltijden en blijven ondersteunen door dat handelingsperspectief te bieden: we blijven tonen hoe je met HAK heel makkelijk een lekkere voedzame variatie biedt op wat je al gewend bent in je weekmenu. Hierbij hebben we steeds meer mogelijkheden om door middel van consumenten-en shopperdata eetgewoonten in kaart te brengen van diverse doelgroepen en hier specifiek op in te haken met de voor hen best passende oplossingen. Want je ziet hier duidelijke verschillen per regio, winkelclusters en consumentendoelgroepen.’

‘Het mooie van onze marketing approach is dat doordat we marketingcommunicatie, trade-en shoppermarketing, innovatie en productontwikkeling in één compact team hebben ondergebracht we onze propositie vanuit HAK integraal kunnen aanvliegen. En dit met korte lijntjes naar ons salesteam. Dit maakt ons niet alleen wendbaar maar ook effectief. Zo komt ons ondernemersbloed optimaal tot zijn recht.’

Dit artikel is gesponsord door HAK.