De merken SweetPoint en PapriCo, die binnen Coöperatie DOOR gespecialiseerd zijn in (punt)paprika, vroegen Melanie naar haar visie rondom dit onderwerp. Er zijn al initiatieven die goed aansluiten op de veranderende consument, die een steeds sterkere behoefte heeft om gezond te eten en verantwoord met de omgeving om wil gaan.
In navolging van Whole Foods in de Verenigde Staten en verschillende supermarkten in Nieuw-Zeeland is Albert Heijn bijvoorbeeld gestart met het concept ‘naked food’: een AGF-schap zonder plastic verpakkingen. Maar er zijn meer veranderingen, en dus kansen, te bespeuren.
Verandering 1: De dynamische duurzaamheidsagenda wordt belangrijker
De dynamische duurzaamheidsagenda gaat in de toekomst een zeer belangrijke rol spelen. Op dit moment zijn plastic verpakkingen bijvoorbeeld een hot topic. In de toekomst wordt CO²-uitstoot relevanter. Kunnen we het nog verantwoorden dat we producten uit Afrika laten invliegen of moeten we meer seizoensproducten eten? Nóg verder in de toekomst gaat het er om of we de hele wereld nog kunnen voeden.
Is het dan verantwoord om veel biologisch te telen of moeten we juist zorgen dat het proces extreem efficiënt is? Afhankelijk van de tijd waarin we ons straks bevinden, komen verschillende thema’s naar boven en kunnen we daar antwoord op geven. Benader dit vanuit een integrale aanpak.
Door je niet puur op één thema te richten maar juist te onderzoeken hoe het in zijn geheel op het duurzaamheidsvlak doorwerkt. Richt je je als AGF-manager op het gebruik van zo min mogelijk plastic, zoals bij het ‘naked food’-concept, dan is de intentie er om duurzaam bezig te zijn. Maar creëer je daardoor meer derving, dan moet je je afvragen wat nu daadwerkelijk duurzamer is. Dit vraagt om een integrale benadering en het in beeld brengen van ‘the bigger picture’.
Verandering 2: Meer focus op gepersonaliseerde voeding
Consumenten zijn nu al zeer geïnteresseerd in de manier waarop voeding bijdraagt aan de persoonlijke gezondheid. Denk aan Doormeal, waarbij men een menu toegestuurd krijgt met alle macro’s die nodig zijn voor bijvoorbeeld spieropbouw of gewichtsafname. Dat is al in de markt beschikbaar, maar nog wel voornamelijk voor de ‘happy few’ in Amsterdam.
Gooien we de spreekwoordelijke steen een stuk verder, dan komt er een moment waarop het steeds meer gemeengoed wordt om over te gaan op volledig gepersonaliseerde voeding. Tegen die tijd weten consumenten over zichzelf wat voor hem of haar goed is wat betreft energieniveau en gezondheid. Een gezondheidsinstituut onderzoekt de persoon, geeft advies en stuurt wekelijks een menu met exact datgene wat hij of zij nodig heeft.
Lukt het je als Category Manager, retailer of leverancier om jouw aanbod af te stemmen op die individuele wensen van de consument, dan loop je daarin voorop op de concurrentie. Iets minder ver in de toekomst kun je met behulp van analytics al gerichte aanbiedingen doen, op basis van koopgedrag en voorkeuren van de consument. Eet iemand graag een specifiek merk zoete puntpaprika’s? Dan stuur je een gepersonaliseerde aanbieding op precies díe puntpaprika’s of een product met een vergelijkbare zoete smaak zoals snoeptomaten.
Verandering 3: Grotere vraag naar seizoensgebonden en lokale producten
De vraag naar seizoensgebonden producten zal in de toekomst aan twee kanten verder worden aangewakkerd. Enerzijds omdat de consument er meer voor open staat. Anderzijds is het qua aanbod aan retailzijde enorm interessant. Zijn groenten en fruit er in het seizoen, dan is de beschikbaarheid hoger en is het eenvoudiger om aan de vraag te voldoen. Om dat te stimuleren zet je bijvoorbeeld in het pompoenseizoen recepten voor pompoensoep of ovengroenten op de kaart.
Daarnaast moet met name de verssector in de toekomst goed op het lokale aspect blijven letten. In Nederland speelt het nu nog in mindere mate, maar om ons heen hebben landen als Engeland en Duitsland al een enorm sterke focus op lokaal geproduceerde groenten en fruit ontwikkeld. Die vraag zal ook onze kant op trekken. Transparantie over de herkomst van producten en het productieproces is daarom een must.
De consument zal niet zozeer actief naar informatie op zoek gaan, maar op het moment dat het niet volledig helder is komt het onder een vergrootglas te liggen.
Hoe ga je als Category Manager slim met deze veranderingen om?
Omgaan met veranderingen? Blijf kijken naar wat op dit moment gebeurt en verlies je, ondanks dat het verleidelijk is, niet té veel in allerlei toekomstige innovaties. Het gros van de consumenten doet vandaag de dag in grote lijnen nog op dezelfde manier boodschappen als voorheen. Tegelijkertijd is het belangrijk om wel aan die innovatieknop te blijven draaien en er de nodige stappen in te nemen. Uiteraard rekening houdend met jouw supermarktformule.
Werk je bij een full service retailer? Dan loop je eerder voorop bij innovaties. Bij een discounter volg je dat heel slim.
En ben je onderdeel van een regionale speler? Dan zorg je ervoor dat je de ontwikkelingen wel volgt en dat je bijvoorbeeld regionale pareltjes op het schap brengt. Kortom: houd de balans tussen wat nu belangrijk is zodat je de performance van je AGF-schap bewaakt en het op tijd inspelen op de toekomstige behoeften van de consument.
Benieuwd naar meer ontwikkelingen in groente en fruit? Ga naar paprika.nl en lees daar verder!
SweetPoint en PapriCo zijn lid van Coöperatie DOOR U.A. Deze coöperatie is verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van de producten van haar leden.
Dit artikel is gesponsord door DOOR