FreshRecruitment
Van zuiveldrink tot grillworst: AH breidt hybride aanbod uit
Albert Heijn breidt het aanbod van hybride producten uit.
Albert Heijn breidt het aanbod van hybride producten uit.
Deze week waren 3100 voedingsfabrikanten op de PLMA in Amsterdam. Ze toonden er alle innovaties die ze onder de supermarktlabels willen uitbrengen. Distrifood-redacteur Bart Lelieveld dook in de wereld van huismerken.
De Wheel of Retail voor Zoetwaren & snacks - Suikergoed gaat naar Autodrop, voor de nieuwe Hemelszachte Vegan Cadillacs. Zeer populair bij de groeiende groep bewuste consumenten.
Plantaardig chocolademerk Hands Off heeft €1,1 miljoen opgehaald met een sharefundingcampagne. Dat groeikapitaal is zeer welkom want stijgende cacaoprijzen zetten de branche op z'n kop. Oprichter en ceo Kitty Smeeten wil het geld investeren in haar chocosnacks, ontbossing tegengaan en CO2-uitstoot reduceren.
Plantaardige boters, room en kaas. Flora Food Group wil alle consumenten bereiken met zuivelalternatieven. Maar dat wil het bedrijf niet opdringen. 'Niet met het belerende vingertje naar anderen wijzen.'
Aldi schroefde het aantal biologische producten terug van 83 in 2021 naar 38 in het afgelopen jaar. Fairtrade- en veganassortiment namen daarentegen wel toe. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde duurzaamheidsverslag over 2023.
Lidl breidt het assortiment vegan fors uit in het Verenigd Koninkrijk. De keten ziet de vraag naar plantaardige producten sterk groeien.
Vlees, vis en zuivel inruilen voor vleesvervangers, bonen en vegan zuivelvarianten. Of de omslag van dierlijk naar plantaardig de komende jaren een succes wordt, moet blijken uit de verkochte eiwitten. Maakt de huidige eiwithype dit makkelijker of juist moeilijker?
Barbecue-omzetten blijven stijgen. In de eerste zomer tijdens de coronacrisis (2020) werd barbecueën nog populairder dan dat het al was. Na een terugloop van de vleesomzet in de zomer van 2021 zijn burgers, spiesjes en worsten weer meer in trek. Steeds vaker liggen er plantaardige producten op de barbecue.
Supermarkten zetten alle zeilen bij om meer plantaardige producten te verkopen. Elke formule probeert consumenten op zijn eigen wijze te bewegen om vlees wat vaker te laten staan.