Alles over Consumententrends

Gesponsord
Gesponsord
Consumententrends

Gesponsord CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

Nederlanders zijn grote liefhebbers van Koreaans eten, te midden van de wereldwijde opkomst van de Koreaanse culturele invloed. Uit gegevens blijkt dat Nederland in 2023 de op drie na grootste importeur van Koreaanse ramen en de op twee na grootste importeur van kimchi was. Dit laat zien dat Nederland een belangrijk exportpunt voor Koreaans eten in Europa is.

Foto: Studio 38c
Consumententrends

Vers als ultieme gemakscategorie: Dit zijn 14 cruciale trends

Vers is in de afgelopen kwart eeuw uitgegroeid tot een ultieme gemakscategorie. Vrijwel ieder product is geportioneerd, voorgesneden en panklaar beschikbaar. Maar hoe liggen de verhoudingen, wie zijn de kopers en welke actuele ontwikkelingen zijn er? 14 trends op een rijtje.

Foto's: Picnic, Albert Heijn, Crisp, Jumbo, Hoogvliet en Distrifood
online

Websupers: Zo ontwikkelt de markt zich en dit zijn de trends

De markt voor online supermarkten ontwikkelt zich na de explosieve groei in coronatijd nog altijd dynamisch en groeit ook weer. Het aandeel is afgelopen jaar gestegen van 7,6 naar 7,9 procent van de supermarktomzet. Hoe die omzet tot stand komt, verandert echter sterk. Samen met onderzoeker Milan Peeters van CPS GfK zet Distrifood de 12 belangrijkste trends rond websupermarkten en de online verkoop van fmcg-assortiment bij andere partijen op een rijtje.

Boon's Dagmarkt. Foto: Fred Libochant
onderzoek

Supermarktklant maakt gezondere keuze, maar wil geen betutteling

Consumenten willen best gezondere keuzes maken, maar niet als ze het gevoel hebben dat ze betutteld of gedwongen worden. Dat meldt de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

CBS

Consumentenvertrouwen ietsje hoger, maar nog wel negatief

De stemming onder consumenten was in april opnieuw iets minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Foto: Cor Salverius
Consumententrends

Acht trends voor supermarkten in 2024 én drie kansen

2024 gaat weer lichtpuntjes bieden voor de supermarktbranche. Dat verwachten onderzoekers van McKinsey. Maar veel reden tot juichen is er nog niet, want ook 2024 biedt nog volop uitdagingen. Acht trends en drie kansen voor supermarkten dit jaar.

Foto: Distrifood
onderzoek

2024: Minder koopjesjagen en meer A-merken

Consumenten willen dit jaar minder huismerken kopen en ook minder tijd besteden in de zoektocht naar koopjes. Dat schrijven onderzoekers van McKinsey.

Davy van Raemdonck. Foto: Cor Salverius
Consumententrends

GfK: Voorspellen van trends is steeds moeilijker

De wereld van marktonderzoekers is recent flink veranderd. IRI werd Circana, NielsenIQ en GfK fuseerden en YouGov nam het Consumentenpanel van GfK over. Distrifood spreekt met Davy Van Raemdonck over wat die laatste overname in de praktijk betekent en blikt met hem terug op de marktontwikkelingen in 2023 en vooruit naar de komende jaren. 'Normalisatie in de markt laat nog wel even op zich wachten.'

Foto: Ronald Hissink
Consumententrends

Verkoop verspakketten kent explosieve groei, boost voor curry madras en piri piri

De supermarkt als maaltijdoplosser heeft een boost gekregen met de introductie van de verspakketten. Waar het ooit begon met stoommaaltijden van Albert Heijn, zijn kartonnen verpakkingen met onder meer lasagne en curry madras niet aan te slepen. De groei is onstuitbaar. Bij Lidl worden alle pakketten vegetarisch.

Foto: Shutterstock
Consumententrends

Slopen obesitasmedicijnen het snack- en snoepschap?

ZEIST - In Amerika zijn ze al een ware hype en ook in Nederland wordt het al gebruikt om af te vallen: de medicijnen Ozempic en Wegovy. 'Als het in Europa ook breed beschikbaar komt, kan het een gamechanger zijn.'