Brancheclubs: 'Veel nieuwe tabakszaken gaan alweer dicht'
Het aantal tabaksspeciaalzaken groeit in Nederland nog altijd. Volgens brancheorganisaties sluiten veel van deze zaken echter al snel weer.
Het aantal tabaksspeciaalzaken groeit in Nederland nog altijd. Volgens brancheorganisaties sluiten veel van deze zaken echter al snel weer.
Albert Heijn breidt het aanbod van hybride producten uit.
Supermarkten van ondernemers met een tabaksverkooppunt in de buurt hadden vorig jaar minder last van de negatieve effecten van de tabaksban dan veel branchegenoten. De verkoopban van tabak is duidelijk zichtbaar in de cijfers van zelfstandige supermarkten. 'Zowel qua klantenstromen als qua financiële resultaten'.
Supermarkten liggen weer in de clinch met het moederbedrijf van Douwe Egberts, dat de koffieprijzen opnieuw flink op wil schroeven. De vorige keer trok JDE Peet's aan het langste eind en gingen supermarkten onder protest akkoord.
Per 1 januari 2026 worden koffiecapsules toegevoegd aan het PMD-afval. 'Dat is een hele belangrijke stap om het aantal gerecyclede koffiecapsules te verhogen. Dit komt door een unieke samenwerking tussen de grootste koffieconcurrenten en Verpact', zegt directeur Nienke Bloemers van Koffie Capsule Recycling Nederland (KCR) tegen Distrifood.
Koffie- en theebedrijf JDE Peet's wil de komende jaren €500 miljoen besparen. Dat blijkt uit de nieuwe strategie van het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick.
Het moederbedrijf van Douwe Egberts, JDE Peet's, botst voor de tweede keer dit jaar met supermarkten over verhoging van de koffieprijzen.
Het aantal tabaksspeciaalzaken groeit in Nederland nog altijd. Volgens brancheorganisaties sluiten veel van deze zaken echter al snel weer.
Albert Heijn breidt het aanbod van hybride producten uit.
Door de oplopende koffieprijzen komt er mogelijk een nieuwe ronde van prijsverhogingen aan, waarschuwt koffieproducent JDE Peet's in een kwartaalupdate. Dat bericht van het moederbedrijf van Douwe Egberts en Senseo maakt de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) nerveus.
Koffiebranderij Peeze komt in andere handen.
Deze week waren 3100 voedingsfabrikanten op de PLMA in Amsterdam. Ze toonden er alle innovaties die ze onder de supermarktlabels willen uitbrengen. Distrifood-redacteur Bart Lelieveld dook in de wereld van huismerken.
Lege schappen, sluwe handelaren, tegenvallende oogsten, snel stijgende prijzen en boycots. Geen product staat dit jaar zo in de spotlights als koffie. Maar het is niet alleen kommer en kwel: met de introductie van nieuwe privatelabelmerken bij retailers zijn er ook positieve ontwikkelingen, ziet producent UCC Coffee.
Vrumona werkt dagelijks aan verduurzaming, in alle lagen van het bedrijf. Circulariteit is daarbij een belangrijk en tegelijkertijd complex onderdeel, vertelt Sustainability Manager Annie de Loijer. 'We maken daarom keuzes die bijdragen aan minder nieuw plastic, minder afval en een betere recyclestroom. En daarbij blijven we kritisch kijken naar de balans tussen circulariteit en emissies.'
Supermarkten van ondernemers met een tabaksverkooppunt in de buurt hadden vorig jaar minder last van de negatieve effecten van de tabaksban dan veel branchegenoten. De verkoopban van tabak is duidelijk zichtbaar in de cijfers van zelfstandige supermarkten. 'Zowel qua klantenstromen als qua financiële resultaten'.
Supermarkten van zelfstandige ondernemers in de grensstreek hebben vorig jaar minder gepresteerd dan de branche als geheel.
Onderhandelen met supermarkten, daar zit Fritz Kola niet op te wachten. Het alternatieve colamerk denkt dan in een neerwaartse spiraal gezogen te worden om prijzen te verlagen en te betalen voor kortingsacties. 'Waarom zou ik de retailer betalen? Ik moet een merk bouwen en zorgen dat consumenten een reden hebben om ons merk te kopen.'
De gevulde tomatensoep van Picnic komt als winnaar uit de test van de Consumentenbond.
De Wheel of Retail voor Zoetwaren & snacks - Suikergoed gaat naar Autodrop, voor de nieuwe Hemelszachte Vegan Cadillacs. Zeer populair bij de groeiende groep bewuste consumenten.
Bijna 60 procent van de shag en 40 procent van de sigaretten die Nederlanders roken, komt uit het buitenland. Dat concludeert Kantar uit onderzoek naar de consumptie van tabak.
DubbelFrisss Boost is volgens de Wheel of Retail-jury de beste productintroductie van 2024 in de categorie Fris- en fruitdrank. Appelsientje krijgt van consumenten de hoogste waardering.